۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۶۲۶۶۹
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

دروغ‌گویی سران کشورها عامل رواج فساد در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: اکنون بیشتر سران ممالک دنیا مانند رییس جمهورها، وزیران، وکیل‌ها و غیره غیر از دروغ سخن دیگری را بیان نمی‌کنند به ویژه در کشور آمریکا و این خود سبب فساد در جهان و میان مردم می‌شود.
دروغ چرا؟

آیت‌الله علی عراقچی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های «آیا ما در معاشرت‌هاى روزانه، به هم‌دیگر به طور کامل راست می‌گوییم؟ و در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟»، به بررسی مفهوم دروغ پرداخت و گفت: دروغ به سخن خلاف واقع گفته می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است دروغ‌گویی به صورت اشاره، سخن و عملی خلاف واقع باشد، البته درباره دروغ‌گویی کتاب‌های زیادی نوشته شده است که به نظر بنده بهترین کتاب در این‌باره نوشته آقا رضا صدر پسر آیت‌الله صدر است که در آن به بررسی تمام مسائل دروغ پرداخته است.

امنیت از لزومات زندگی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آفات و آثار مخرب دروغ‌گویی در زندگی اجتماعی و فردی افراد بیان داشت: دروغ امنیت و اعتماد را در میان افراد اجتماع از بین می‌برد، دروغ ضد امنیت است و امنیت را از بین می‌برد در حالی که امنیت از لزومات زندگی افراد است.

وی دلیل رواج این رذیله اخلاقی در جامعه را وسوسه‌های شیطان و نفس اماره دانست و اظهار داشت: کار شیطان دروغ‌گویی است و به افراد یاد می‌دهد که دروغگو باشند و این رذیله اخلاقی به سبب تبلیغات شیطان در جامعه رواج پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که شیطان و هواهای نفسانی مشغول فعالیت هستند این رذیله اخلاقی در جامعه رواج پیدا می‌کند و فقط با ریاضت‌های شرعی انسان می‌تواند خود را از این گرفتاری کنار بکشد؛ اگر ریاضت وجود نداشته باشد خود فرد نیز گرفتار وسوسه‌های شیطان می‌شود.

اطاعت نکردن از مکتب اسلام عامل رواج دروغ‌گویی در جهان

آیت‌الله عراقچی اطاعت از شریعت اسلام را بهترین راه ترک این رذیله اخلاقی خواند و گفت: از ابتدای زندگی بشر هیچ موجودی همانند انبیا در صدد رساندن انسان به کمال نبوده‌ است و غیر از اطاعت انبیا هیچ راهی نیست که انسان به کمال برسد.

وی تأکید کرد: تمام راه‌ها بسته است و تنها راه هدایت اطاعت از انبیا است، برای زندگی فردی و زندگی اجتماعی فقط انبیا هستند که می‌توانند با وحی الهی راهگشا باشند و اگر این در نیز بسته شود تمام فسادها در جامعه رونق پیدا می‌کند؛ متأسفانه اکنون تقریبا درب‌های تبلیغات انبیا بسته شده است، از این‌رو این همه فساد در دنیا به وجود آمده و امنیت کم شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه به برکات و آثار راست‌گویی اشاره کرد و بیان داشت: راست‌گویی یعنی واقعیت را بیان کردن که مخالف دروغ گفتن نیز است، همان‌گونه که دروغ‌گویی امنیت را از بین می‌برد راست‌گویی نیز امنیت را در جامعه ایجاد کرده و میان مردم اعتماد به وجود می‌آورد، راست‌گویی واقعی از جانب انبیا است و اگر فرد گوش به فرمان این بزرگواران باشد همیشه سعادت‌مند می‌شود.

استفاده از رسانه جمعی برای ترویج راست‌گویی

وی ادامه داد: در روایتی آمده «کلید باز شدن درب تمام گناهان دروغ است»‌، اگر انسان دروغ‌گویی را ترک کند و بندگی خداوند متعال را انجام بدهد در دنیا امنیت به وجود می‌آید و هیچ گونه مشکلاتی که امروز بشر در زندگی به آن مبتلا است به وجود نمی‌آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره راه‌کارهای رواج راست‌گویی در جامعه خاطرنشان کرد: اگر افراد مکتب انبیا را تبلیغ و ترویج کنند و مردم نسبت به این مکتب تشویق شوند مسلما این صفت خوب نیز در جامعه و میان مردم رواج پیدا خواهد کرد.

وی افزود: البته باید رسانه‌های جمعی مانند رادیو، صدا و سیما و غیره از بیان کارهای خلاف واقع دست بردارند و هوا و هوس را کنار گذاشته و برنامه‌های الهی را در جامعه اجرا کرده و افراد را به راست‌گویی تشویق کنند.

آیت‌الله عراقچی با تأکید بر این‌که خانواده باید کودکان را به راست‌گویی تشویق کرده و از آن‌ها مراقبت کنند، اظهار داشت: اگر مدتی طولانی برنامه‌های الهی پیاده شود فساد‌ها، نا امنی‌ها و خونریزی‌ها برداشته می‌شود و یک زندگی بهشتی‌وار همانند زندگی اولیاء الهی برای انسان در زمین به وجود می‌آید.

بیشتر سران ممالک دنیا دروغ‌گو هستند

وی بیان داشت: تا زمانی که انسان بندگی نکند هیچ کاری درست نمی‌شود، متأسفانه در تمام دنیا حرف‌ها برخلاف واقع است، بیشتر افراد نقشه‌های فساد می‌کشند، راست‌گویی را کنار گذاشته‌اند و با ریاضت است که دروغ‌گویی کنار می‌رود، البته با ظهور امام زمان(عج) و تعلیمات ایشان تمام این فساد از بین می‌رود ولی تا زمان ظهور باید سران ممالک خود اهل دروغ‌گویی نباشند که متأسفانه بسیارشان اهل دروغ‌گویی هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: اکنون بیشتر سران ممالک دنیا مانند رییس جمهورها، وزیران، وکیل‌ها و غیره غیر از دروغ سخن دیگری را بیان نمی‌کنند به ویژه در کشور آمریکا و این خود سبب فساد در جهان و میان مردم می‌شود.

دروغ‌گویی کشورهای غربی برای شکست سوریه

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز عده‌ای کنار هم جمع شده‌اند تا سوریه را شکست داده و از بین ببرند تا به دست اسراییل بدهند و تمام سخنانان این افراد دروغ است چرا که آن‌چه بیان می‌کنند به مصلحت نیست و تا زمانی که این دروغ‌گویی ترک نشود مردم نمی‌توانند در امنیت باشند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش از این پرسش ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش های زیر بخش از پرسش های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ی ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی مان رعایت های لازم را نمی کنیم؟

چرا در زمینه ی فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه ی ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ی ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف های خوب، ایده های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می ماند؟

چه کنیم که ریشه ی ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می زنیم؟

چرا در برخی از بخش های کشورمان روی آوردن جوان ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله ی رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضی ها با داشتن توان کار، از کار می گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه ها ، در اینترنت و... مراعات می کنیم؟

تولید کیفی در بخش های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ی ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ی ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت301/ن

ارسال نظرات