توجه ویژه حوزههای علمیه به طلاب کوشا

حجتالاسلام محمد ابراهیم ایزدخواه، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شیوه و چگونگی درس خواندن طلاب حوزه علمیه، گفت: مطالعه پیش از درس و مباحثه پس از آن، به فهمیدن درس و درک مطلب کمک بسزایی کرده و طلبه را عالم میکند.
وی افزود: یکی از تفاوتهای حوزه و دانشگاه در این است که طلاب درس را برای فهمیدن و درک کردن مطلب میخوانند، همان طور که برخی مشاهیر حوزه کتب خود را دو تا سه مرتبه میخواندند تا تعمق بیشتری نسبت به درس پیدا کنند؛ اما دروس دانشگاه اغلب برای نمره و مدرک گرفتن خوانده میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم، تأکید کرد: یکی از ویژگیهای حوزه علمیه، آزاد بودن انتخاب استاد از سوی طلبه است؛ طلبه در حوزه علمیه میتواند در کلاس اساتید مختلفی شرکت کرده و استاد مورد نظر خود را یافته و انتخاب کند.
وی با بیان اینکه کتاب لمعه درسی شبیه به درس خارج است و باید با تعمق بیشتری تدریس شود، بیان داشت: بهتر است لمعه را با تعمق بیشتری تدریس کرده و سپس طلبه را در کنار تحصیل دروس سطح خود، موظف و اجبار به تحصیل در رشتههای تخصصی کنند.
حجتالاسلام ایزدخواه تصریح کرد: طلابی که توان شرکت در دروس تخصصی حوزه را ندارند، باید به روستاها و شهرها هجرت کرده تا با رفتن به ارگانها یا مساجد به فعالیت تبلیغی خویش بپردازند.
وی ادامه داد: از آن جایی که این خط و جهتها به طلاب آموخته نشده، برخی از طلبهها، نه به تبلیغ رفته و نه در رشتههای تخصصی وارد میشوند؛ این طلاب ثمربخشی چندانی نداشته و باید از حوزه قم خارج شده و به تبلیغ بپردازند اما طلابی نیز باید در حوزه بمانند و به تدریس، نویسندگی و تحقیق بپردازند تا مجتهد شده و راه مرجعیت را پیش بگیرند.
استاد دانشگاه قم خاطرنشان کرد: طلابی که توان و استعداد کافی برای تدریس یا اجتهاد دارند، پشتوانههای حوزه بوده و باید به قدری تأمین شوند که احساس نیاز، آنان را به خروج از حوزه و رها کردن درس، واندارند.
وی با بیان اینکه امروزه به تمامی طلاب شهریه یکسانی داده میشود، ابراز داشت: شایسته است، شهریه افرادی که به تبلیغ رفته و یا وارد ارگانها میشوند، قطع شده و به شهریه طلابی که دروس تخصصی میخوانند، افزوده شود.
حجتالاسلام ایزدخواه با بیان ویژگیها و تفاوتهای مباحثه طلبگی با شیوههای دیگر درس خواندن، خاطرنشان کرد: مباحثه سبب مطالعه دقیق پیش از بحث از سوی تمامی هم بحثان میشود چرا که هنگام مباحثه هر یک از آنان باید قسمتی از درس را توضیح داده و تفهیم کنند.
وی با بیان ویژگیهای علمی و اخلاقی یک هم مباحثه شایسته، اظهار داشت: طلبه هنگام بحث نباید خود رأی و به دنبال اثبات حرف خود باشد چرا که وقت هم بحثان را تلف کرده و سبب اذیت شدن آنان میشود.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: یک هم بحث شایسته باید اهل تلاش و پیش مباحثه باشد، به مطالعه و دقت در درس اهمیت دهد و بیان خوبی داشته باشد؛ همچنین از آنجایی که هم بحث رفیق روزمره انسان میشود باید دارای زی طلبگی بوده و اهل تقوا و نماز اول وقت باشد./997/ت302/ن