۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۶۳۴۱۲
به همت مجتمع آموزش علی فقه؛

نشست علمی قرآن و اسرار نهفته در آن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی قرآن و اسرار نهفته در آن به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد.
قرآن کريم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد ابوالفضل بهرام‌پور، نویسنده تفسیر نسیم حیات در نشست علمی قرآن و اسرار نهفته در آن که پیش از ظهر امروز در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) و با حضور طلاب این مجتمع برگزار شد، گفت: بسیاری از مفاهیم روحانی و حقایق دینی در قرآن کریم به صورت رمزگونه و در قالب داستان به ظاهر متناقض و مخالف عقل و یا در قالب تشبیهات و اصطلاحات همچون بهشت، جهنم و قیامت بیان شده و بسیاری از مفاهیم نیز دارای رموز عددی هستند.
وی افزود: یکی از اسرار نهفته در قرآن در سوره کوثر است که دارای رموز خاصی است و نشان از اهداف و برنامه‌هایی دارد که خداوند در ذیل این سوره به پیامبر اکرم(ص) می‌رساند.
این کارشناس قرآنی با اشاره به این‌که مراد از کوثر در سوره کوثر خیر کثیر و حضرت زهرا(س) است، اظهار داشت: دشمنان در باب این سوره اشکالاتی را مطرح کرده‌اند و آورده‌اند چرا خداوند برای مقابله با کفار به پیامبر پسری عطا نکرد و فرزند دختر به او عطا کرد.
بهرام‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از افراد هم این اشکال را به سوره کوثر می‌کنند که چرا خداوند بنا بر رسم زمان که پسر را بزرگ و دختر را مورد تحقیر قرار می‌دادند باز به پیامبر دختری عطا کرد.
وی در پاسخ به این شبهات گفت: خداوند در سوره کوثر می‌فرماید« ای پیامبر ما به تو خیر کثیر عطا کردیم و ما عالم به زمان هستیم و می‌دانیم به هر کس چه فرزندی بدهیم و اگر ای پیامبر به تو پسر می‌دادیم مثل دختر نبود و اهداف ما را اجابت نمی‌کرد، ما به تو دختر دادیم تا از این رحم پاک فرزندانی همچون حسن، حسین، زینب و دیگر اولاد به تو عطا کنیم و این نسل را تا آنجا که هدف ماست برسانیم در حالی که اگر به تو پسر می‌دادیم این هدف محقق نمی‌شد.
نویسنده تفسیر نسیم حیات در پاسخ دیگری ابراز داشت: اگر خداوند به پیامبر(ص) فرزند پسر می‌داد این امر در راستای سخن کفار می‌شد و آنها براساس عقاید جاهلی خود دختران را تقبیح می‌کردند و از کار خود دست نمی‌کشیدند و پسردار شدن پیامبر(ص) را دلیلی بر قبح دختران می‌دانستند برای همین خداوند به پیامبر(ص) دختر داد تا هم با عقاید خرافی مشرکان مقابله کند و هم این مر تأییدی بر سخنان آنان نباشد.
وی با بیان این که موارد زیادی از این قبیل در قرآن وجود دارد، گفت: اگر می‌خواهیم به اسرار نهفته قرآن دست پیدا کنیم باید ارتباط خود را با قرآن قوی کنیم و امور زندگی خود را با قرآن پیش ببریم.
بهرام‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تأثیرگذاری و نفوذ کلام ما در گرو اصلاح روح و روان و ارتباط‌گیری با قرآن است، چون ما هرچه داریم از قرآن است و اگر بتوانیم با قرآن عجین شویم تأثیر کلام خوبی خواهیم داشت و این در تبلیغ ما اثرگذار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: منشأ تمام استرس‌ها و ناآرامی‌های دنیایی ما از این است که نماز خود را با تعجیل می‌خوانیم و از صحبت با خداوند فرار می‌کنیم، برای همین خداوند هم ما را بیشتر درگیر امور دنیایی می‌کند و مشکلات بیشتری ما را فرا می‌گیرد و اگر می‌خواهیم همیشه آرامش داشته باشیم باید نماز خود را با حال و معرفت قلبی به جا آوریم.
این کارشناس قرآنی با اشاره به این‌که آرامش در نماز آرامش در زندگی را هم فراهم می‌آورد، افزود: سعی کنیم بعد از اتمام نماز آیت‌الکرسی بخوانیم چون این امر ما را تا اقامه نماز بعد حفظ می‌کند و سبب می‌شود کمتر گناه و سرپیچی خداوند را انجام دهیم.
وی اظهار داشت: باید سعی کنیم وقتی به نماز ایستادیم همه چیز را فراموش کنیم و یا به آن اهمیت ندهیم و فقط با خدای خود به راز و نیاز مشغول باشیم و هر کجا احساس کردیم شیطان درصدد غلبه بر ماست برعکس آن عمل کنیم و اگر نماز خود را به این صورت بخوانیم هم آرامش پیدا می‌کنیم و هم بسیاری از مشکلات ما برطرف می‌شود.
بهرام‌پور با بیان این‌که همیشه باید دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که نماز علوی و فاطمی به ما قسمت کند، گفت: زمینه سلوک الی‌الله ترمیم و تصحیح نماز است و این یعنی ما باید نماز خود را با خشوع و خضوع قلب بخوانیم تا هم خود آرامش را درک کنیم و هم به دیگران بچشانیم.
وی در پایان نیت قلبی را هم یکی دیگر از راه‌های آرامش و موفقیت عنوان کرد و افزود: اگر نیتمان درست نباشد نمی‌توانیم موفق باشیم، چون صحت و قبولی اعمال در نزد خداوند بستگی به نیت افراد دارد و اگر کسی نیت خالصی نداشته باشد به خداوند نزدیک نمی‌شود.
نویسنده تفسیر نسیم حیات در پایان با اشاره به این‌که عالمان دینی باید حداقل دو برابر مردم اهل عبادت و اطاعت خداوند باشند، اظهر داشت: اگر عالمان دینی چنین عمل نکنند دلیلی ندارد که بر مردم امامت کرده و بخواهند آن‌ها را به خوبی‌ها ترغیب کنند چون تا وقتی خود مثل مردم برتری بر آنها ندارند.
وی خاطرنشان کرد: آشنایی با حداقل یک ترجمه ثلیث قرآن کریم و در حد امکان تسلط به یک دوره تفسیر قرآن وظیفه‌ای بر دوش همه طلاب حوزه‌های علمیه است.
بهرام‌پور در پایان با اشاره به لزوم نشر معارف قرآن از سوی طلاب حوزه علمیه قم، اظهار کرد: اگر طلاب از این وظیفه مهم خویش غافل گردند و توجه کمی به آن نشان دهند، به یقین نتوانسته‌اند از عهده مسؤولیت خطیر خود در نشر معارف دینی برآیند./907/پ202/پ
ارسال نظرات