۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۶۴۳۸۶
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

نقش سبک زندگی دینی در سلامت روانی زنان خانه‌دار

خبرگزاری رسا_ محقق و پژوهشگر عرصه خانواده گفت: خانم‌های خانه‌دار فکر می‌کنند، هر روز کارشان تمیز کردن است و این سریال تکراری را باید تا شب و هر روز و هر روز انجام دهند، احساس می‌کنند آنچه را که می‌خواسته و تمایل داشته و قبل از ازدواج آرمانشان بوده که به آن برسند قربانی شده، احساس می‌کنند هیچ وقت فرصتی برای خودشان ندارند.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم معین الاسلام، محقق و پژوهشگر و مشاور در عرصه خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش شد، به ارائه بحث تامین سلامت روانی خانم‌های خانه‌دار پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی یکی از اهداف مهم برای رسیدن به سلامت روانی است، چون عمدتا آنچه برای خانم غصه می‌آورد و سلامت روانی او را به خطر می‌اندازد این است که احساس می‌کند عمرش در حال گذر است.

وی ادامه داد: خانم‌های خانه‌دار فکر می‌کنند، هر روز کارشان تمیز کردن است و این سریال تکراری را باید تا شب و هر روز و هر روز انجام دهند، احساس می‌کنند آنچه را که می‌خواسته و تمایل داشته و قبل از ازدواج آرمانشان بوده که به آن برسند قربانی شده، احساس می‌کنند هیچ وقت فرصتی برای خودشان ندارند، امام علی(ع) می‌فرمایند «وقتی فرصت‌ها و روزها از دست می‌رود غصه می‌آورد».

این کارشناس مسائل خانواده ابراز کرد: از دست دادن فرصت‌ها و اینکه به خواسته‌ها و آرزوهایش نرسیده باعث غصه خوردنش می‌شود و اخلال جدی در سلامت خانم ایجاد می‌کند، خانم‌ها اگر طالب سلامت روانی خودشان هستند و اگر می‌خواهند گذر زمان برایشان غصه نیاورد، اتفاقا این گذر زمان برایشان پر بهره باشد، شرط لازمش این است که برنامه‌ریزی کنند، برنامه‌ریزی جایگاه بسیار مهمی در جلوگیری از افسردگی دارد.

خانم معین الاسلام گفت: اگر خانمی دچار روزمرگی شود در آینده دچار افسردگی خواهد شد، رمز موفقیت خانم‌هایی که به همه کارهای خود می‌رسند این است که در یک برهه‌ای از زمان، در یک گوشه‌ای با خودشان خلوت کرده‌اند و درباره اینکه از سرمایه وقت خودشان چگونه سود ببرند اندیشیده‌اند، خدا نعمت بزرگی به نام وقت را به ما داده و متاسفانه ما انسانها آن وقت را بخاطر نداشتن برنامه از دست می‌دهیم.

این محقق مسائل خانوادگی اظهار کرد: در سبک زندگی دینی با بهره‌گیری از الگوی حضرت فاطمه(س) باید به این نقطه کانونی و محوری توجه داشته باشیم که ایشان برای زندگی خود برنامه داشتند، اگر مروری بر زندگی ایشان داشته باشیم می‌بینیم که یک برنامه ریزی کامل و مشخصی داشتند و بر اساس همین برنامه بود که به تمامی دغدغه‌ها و اهداف خودشان می‌رسیدند.

اصول برنامه‌ریزی صحیح

خانم معین الاسلام افزود: نخستین اصل برنامه‌ریزی خودشناسی است، ما اگر خودمان را نشناسیم نمی‌توانیم برنامه خوبی تدوین کنیم، برنامه‌ریزی باید دقیقا مطابق با توانمان باشد، اگر بیش از توان باشد احساس بی‌لیاقتی می‌کنیم و اگر پایین‌تر باشد باز احساس موفقیت و رضایت را نخواهیم داشت، این برنامه باید بر اساس توان فیزیکی و جسمی و روانی ما باشد متناسب و متوازن با توانمندی ما باشد.

این کارشناس رادیویی ابراز کرد: دوم اینکه جهت دهی برنامه‌ریزی ما باید به سوی آخرت باشد، ما انسان‌های معتقدی هستیم، انسان معتقد وقتی از برنامه خودش احساس رضایت می‌کند که جهت دهی برنامه‌اش به سمت آخرت باشد.

وی در پایان گفت: امیر مومنان(ع) می‌فرماید «شما بهشت و جهنم را جلوی خودتان قرار بدهید»، یعنی در واقع برنامه ریزی انسان مسلمان باید به گونه‌ای باشد که به فرموده امام علی ع) یک تابلویی از بهشت و جهنم جلوی خودش بسازد و بر اساس بهشت و جهنم برنامه‌ریزی کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات