۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۶۵۰۵۱

شهید مطهری از منظر طلاب جامعةالمصطفی

خبرگزاری رسا ـ شهید مطهری، یکی از علمای به راستین تأثیرگذاری بود که کتاب‌های ایشان در کشورهای گوناگون به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و روشنفکران عرب زبان نیز با آثار خیره‌کننده او آشنایی قابل ملاحظه‌ای دارند.
شهيد مطهري
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، بسیاری از طلاب جامعةالمصطفی که از کشورهای غیرایرانی برای تعلیم و تعلم به شهر مقدس قم هجرت کرده‌اند، با کتاب‌های شهید مطهری در کشورهای خود که به زبان محلی نیز ترجمه شده است، آشنا شدند و یکی از علت‌های جذب شدن خود در این دانشگاه بین‌المللی را مدیون کتاب‌های پربار این شهید والامقام می‌دانند.
محمد عدنان محسن، از عراق با اشاره به نخستین آیه نازل شده بر نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد: آیه «اقرأ بسم ربک الذی خلق»، نخستین آیه‌ای بود که بر پیامبر(ص) نازل شد که دربردارنده نخستین پیام(اهمیت تعلیم و تعلم است) خداوند برای مسلمانان است.
وی افزود: آیه دوم سوره جمعه نیز در تبیین اهداف بعثت رسول اکرم(ص) وارد شده است و این اهداف را در تعلیم و تزکیه خلاصه می‌کند.
این دانش پژوه سطح سه جامعةالمصطفی با ابراز این‌که همه 124 هزار پیامبر خداوند تعلیم و تربیت را در دستور کار خویش داشتند، بیان کرد: شهید مطهری، یکی از علمای به راستین تأثیرگذاری بود که کتاب‌های ایشان در کشورهای گوناگون به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و روشنفکران عرب زبان نیز با آثار خیره کننده او آشنایی قابل ملاحظه‌ای دارند.
این طلبه عراقی جامعةالمصطفی، با اظهار این که قبل از این که طلبه گردم، کتاب‌های آشنایی با قرآن، خاتمیت، حقوق زن در اسلام، معاد و اصول فلسفه و روش رئالیسم این شهید بزرگ را مطالعه کردم ، ابراز کرد: استاد مطهری در عین این که طلبه بود، با حفظ ماهیت حوزوی خویش وارد فضای دانشگاهی ایران شد و همانند مثال بارز «معلم بصیر وحی» فرهنگ ناب اسلامی را در دانشگاه های ایران رواج داد.
محمد عدنان محسن، در پایان، یادآور شد: کتاب‌های شهید مطهری، برخلاف بسیاری از کتاب‌های روشنفکران زمان خود که ادعای روشنفکری داشتند، دارای تحلیل منطقی از مبانی فکری غرب و محتوای غنی اسلامی است که ثمره آن، رسوخ محتوای آن در افکار مسلمانان جهان شده است.
در ادامه، رحمان دهلان از اندونزی با اشاره به جایگاه معلم در دین اسلام، ابراز داشت: معلمان، همانند پدران و مادران خونی شخص هستند، همان‌گونه که والدین، فرزند خود را از کودکی سرپرستی می‌کنند و نیازهای جسمی او را برآورده می‌سازند، معلمان نیز همانند والدین دوم انسان، روح او را می پرورانند تا به کمال هدایت شود.
وی، با اشاره به گفته امام محمد غزالی، یکی از علمای بزرگ اهل سنت در مورد منزلت و جایگاه معلم، اظهار کرد: این عالم بزرگ اهل سنت می گوید: استاد خود را از پدر خود نیز مقدم می‌دارم، چرا که او مربی روح است.
وی با اظهار این که کتاب‌هایی از استاد همچون اصول فقه، انسان کامل و منطق فلسفه به زبان اندونزیایی ترجمه شده است، اضافه کرد: بنده، یکی از شیعیان مستبصر اندوزیایی هستم که شیعه شدنم را از برکت کتاب‌های شهید مطهری می‌دانم، کتاب «حج» اثر این استاد شهید نقش مستقیمی در شیعه شدنم داشت.
در ادامه، حجت‌الاسلام ایکارات از تایلند، با اشاره به آیه 5 سوره زمر، ابراز داشت: آیه «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» اشاره به این دارد که نزد خداوند متعال اجر و منزلت کسانی که در طلب علم می‌روند با کسانی که از این فیض محرومند، مساوی نیست.
وی با ابراز این که گرسنگی و تشنگی، نخستین چیزی است که نوزاد را وادار می‌کند که شیرخوردن را بیاموزد، تأکید کرد: این آیه اختصاص به زمان جاهلی آن روز عرب ندارد، بلکه شامل برهه کنونی نیز می‌شود، چرا که این از بدیهیات است دانستن بهتر از ندانستن است.
این دانش‌پژوه مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به این حدیث نبی مکرم اسلام(ص) که نزدیک‌ترین شخص به مقام نبوت، اهل علم و جهاد است، اظهار کرد: به گواه مضمون این حدیث، انسان، با دو بال علم و جهاد می‌تواند به بالاترین مقام انسانیت که همان نبوت است، برسد.
حجت‌الاسلام ایکارات، با اشاره به شخصیت شهید مطهری، اظهار داشت: ایشان عالم وظیفه شناسی بودند که پس از ارزیابی نیاز جامعه، در آن زمینه ورود پیدا می‌کردند، کتاب «داستان راستان» این شهید نیز با انگیزه نیاز کودکان جامعه به شیرینی مفاهیم دینی کلید خورد و به کتابی بی‌همتا در این عرصه مبدل گشت.
وی با توجه به جایگاه کتاب‌های استاد شهید در تایلند، اظهار کرد: برخی از کتاب‌های ایشان همچون داستان راستان، عدل الهی، زن در اسلام، انسان کامل و حجاب در تایلند ترجمه و منتشر شده است، حتی بودایی‌های تایلند هم به هنگام ترجمه و مطالعه این کتاب‌ها از محتوای غنی آن تعجب می‌کنند.
در پایان حجت الاسلام عبدالماجد از تانزانیا، جایگاه تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: خداوند متعال در سوره جمعه، تعلیم و تزکیه را پایه‌های انسان‌سازی معرفی می‌کند، از این تعبیر قرآن می‌آموزیم که نیازهای انسان تنها به نیازهای جسمانی آن نیست، بلکه انسانیت در گرو کمال و پرورش روح است که عهده دار ارزانی آن معلمان جامعه هستند.
وی با ابراز این‌که باید ریشه پیشرفت‌های شگرف کنونی دنیا را آموزه‌های انبیاء الهی بدانیم، افزود: در امر آموزش، زمان و شناخت مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد، باید مقتضیات تبلیغ و تعلیم را شناخت و طبق آن عمل کرد.
این دانش پژوه تانزانیایی مجتمع آموزش عالی فقه ادامه داد: استاد شهید مطهری، با آثار خود نشان داد که عالم زمان شناس، چگونه می‌تواند نیازهای جامعه خویش را با قلم رسای خود برطرف سازد.
حجت‌الاسلام عبدالماجد با بیان این‌که کتاب انسان کامل، حماسه حسینی(ع) و حقوق زن در اسلام به زبان سواحلی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: هرچند که کتاب‌های شهید مطهری در آفریقا ترجمه می‌شود، اما متأسفانه به شکل شایسته‌ای جای خود را در محافل مذهبی این کشورها پیدا نکرده است که طلاب آفریقایی جامعةالمصطفی باید این مسؤولیت مهم را برعهده گیرند./907/د101/ن
ارسال نظرات