۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۶۷۳۰۶
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

سه دوره ستیز با روحانیت در دوران معاصر/ طراحی برای عبور از فقه حرکت در مسیر انحراف است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عقبه های جریان انحرافی را با خارج از کشور در ارتباط دانست و اعتقاد نداشتن به فقه را وجه مشترک این جریان با جریان سازش ذکر و توجه به رهنمودهای ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب را مهم ترین گزینه رسیدن به اصلح در انتخابات ارزیابی کرد.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع طلاب و روحانیان مدرسه علمیه شهید صدوقی (فاز5) به بررسی مساله مهم انتخابات پرداخت.
وی در ادامه پایه و شالوده انقلاب اسلامی ایران را بر اساس فقه آل محمد(ص) دانست و تاکید کرد: حضرت امام راحل افزون بر این که یک فیلسوف، عارف و متفکر بزرگ بود، یک فقیه و مرجع تقلید بود و برپایه حجت شرعی انقلاب اسلامی به ثمر نشست و هدف آن نیز اجرای دین در صحنه زندگی برپایه فقه بود. 
وی با بیان این که فقه یک شاخص هم برای بیان هویت جامعه اسلامی و هم به عنوان روش تحقق نظم، امنیت،‌ عدالت و نورانیت در جامعه است، تصریح کرد: همه برنامه ریزی ها و طراحی های ما باید برپایه فقه باشد،‌ منتهی فقه اهدافی را محقق می کند که در لسان اصول فقه به مصالح و مفاسد واقعیه معروف است. 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از شاخص های صراط مستقیم در زندگی تکلیف مداری و وظیفه مداری برپایه حلال و حرام الهی است. 
هرگونه طراحی برای عبور از فقه حرکت در مسیر ترویج انحراف است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: هرگونه طراحی و برنامه ریزی برای عبور از فقه و شریعت با هر نام و عنوان و ادبیاتی که باشد، حرکت در مسیر ترویج انحراف است و لازم نیست حتما ادبیات رسمی صوفی گری داشته باشد. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به ویژگی های جریان انحراف اشاره و تاکید کرد: یکی از ویژگی های حلقه انحراف طراحی عبور از فقه، شریعت، روحانیت،‌ مرجعیت، علما و ولایت فقیه است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: جریان انحرافی شعارهایی از جمله مدیریت واحد جهانی مطرح کرد؛ برای مدیریت کردن باید زبان مشترک داشت و این زبان،‌ زبانی است که همه را بتوان جذب کرد به گونه ای که کسی طرد نشود. 
آیت الله کعبی با بیان این که طرح ادیان مختلف با عبور از فقه به پلورالیسم منتهی می شود، یادآورشد: آنها می گویند اسلام حق است و ما هم مسلمان هستیم، اما در عین حال تاکید می کنند برای اداره جهان دوره اسلام گرایی به پایان رسیده است و باید به روح اسلام برگردیم که همان توحید و عدالت موجود در تمامی ادیان الهی است. 
وی ریشه تمام انحرافات را در عبور از فقه و شریعت و نگاه جامع نداشتن به نقش فقه در زندگی دانست و تاکید کرد: امام فقه را تئوری اداره انسان از گهواره تا گور می دانستند.  
حوزه و روحانیت شاخص مبارزه با بدعت ها و انحرافات است
آیت الله کعبی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی برپایه فقه شکل گرفت و مستقر شد،‌ از فقها به عنوان حصون و مدافعان اسلام یاد کرد و گفت: حوزه ها و روحانیت همواره شاخص مبارزه با انحرافات و بدعت ها بوده و هستند. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد:‌ روحانیت هم حافظ ایران و هم حافظ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) هستند و کسانی که با روحانیت درگیر شوند با هر نگاهی که باشند، دانسته یا ندانسته هم به ایران خیانت می کنند و هم به اسلام و مذهب.
سه دوره ستیز با روحانیت در دوران معاصر
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که در تاریخ معاصر سه دوره مقابله و ستیز با روحانیت و طرح اسلام منهای روحانیت وجود داشته است، یادآورشد: دوره نخست دوره مصدق بود، مرحوم آیت الله کاشانی ایشان را حمایت کرد و سر کارآورد اما به تدریج مصدق باطن خود را نشان داد و اظهارات ضد دینی داشت، آیت الله کاشانی او را رها کرد و توده ای ها دور او جمع شدند و بعد هم آن کودتا رخ داد. 
استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: جریان دوم که علیه روحانیت و شریعت شکل گرفت، موجی بود که شریعتی با ادبیات روشنفکری زیبا و با دستمایه های سوسیالیستی و با مفاهیم قرآنی و روایی راه انداخت. 
شریعتی اسلام منهای روحانیت را تئوریزه کرد
آیت الله کعبی با بیان این که ‌شریعتی اسلام منهای روحانیت را تئوریزه کرد،‌ گفت: شریعتی خود نیز سر سفره جریان نهضت آزادی نشسته بود و خروجی او گروه فرقان بود که استاد آیت الله مطهری را شهید کردند و عده ای از آنها در حوزه هم بودند.
آیت الله کعبی افزود: موج سوم، موجی است که جریان انحرافی در دولت دهم با عنوان شکیل مکتب ایرانی مطرح کرده که انتهای آن خیانت به اسلام و ایران است و طراحی آنها تضعیف و عبور از روحانیت، مرجعیت و ستیز با فقه آل محمد در زندگی اجتماعی و سیاسی است. 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که با لطف الهی و به خاطر عمق گفتمان انقلاب اسلامی این موج از بین می رود،‌ اظهار داشت: آنها می گویند فقه محدود کننده و ‌تفرقه آمیز است و اگر شریعت گرا شویم انسان های غیر معتقد به شریعت را پس می زنیم، بنابراین نمی توانیم برای توحید و عدالت جذب داشته باشیم؛ از این رو باید دنبال گفتمان دیگری برویم که اسم آن مهروزی، عشق، خدمت و عدالت است و می خواهند بین عرفان واقعی و فقه ستیز ایجاد کنند.
عقبه فکری انحراف با خارج از کشور مرتبط است
آیت الله کعبی عقبه فکری جریان انحرافی را مرتبط با خارج از کشور دانست و تصریح کرد:‌ هر کسی ادعای عرفان کند و با فقه آشنا نباشد به سمت کج راهه می رود و یقینا به دنبال دکان بازی است.
وی بیان داشت:‌ فقه مکانیزمی برپایه احکام اولیه، ‌ثانویه و حکومتیه دارد که متناسبت با مقتضیات زمان می تواند بین مدیریت فقهی و علمی تلفیق ایجاد کند تا بتوان یک جهان مبتنی بر اسلام را طراحی کرد.
آیت الله کعبی افزود:‌ تمدن اسلام بدون فقه و شریعت امکانپذیر نیست، منتهی باید نگاهی جامع به فقه داشته باشیم؛ از این رو عنصر ولایت فقیه عنصری زنده، امید بخش و الهام آفرین و تمدن ساز در اسلام است.
انقلاب منهای فقه انحراف از گفتمان انقلاب اسلامی است
وی با بیان این که فلسفه و عرفان راهی است که به فقه منجر می شود، تصریح کرد: نمی شود با ساده انگاری و سطحی نگری کسی مکتب درست کند و ژست انقلابی گری بگیرد؛ ‌انقلاب منهای فقه انحراف از گفتمان انقلاب اسلامی است. 
آیت الله کعبی با تاکید بر این که عمق جریان انحرافی به این مسائل برمی گردد، یادآورشد: این که در سال 84 از این جریان دفاع شد به این دلیل است که شعارهایی که مطرح شد را هیچ یک از کاندیداها مطرح نکردند و جرات نداشتند بگویند ما می خواهیم اسلام را اجرا کنیم و احمدی نژاد نکاتی را مورد تاکید قرار داد که جزو گفتمان امام و رهبری بود، در سال 84 این گفتمان بود که پیروز شد و احمدی نژاد این ظرفیت را داشت که از این گفتمان به نحو احسن استفاده کند. 
استاد برجسته حوزه تصریح کرد: آنهایی که تخطئه می کنند و می گویند شما در سال 84 اشتباه کردید به دنبال این هستند که رهبری را تخطئه کنند؛‌ البته رهبری آن زمان شاخصه ها را مطرح کردند و دو یا سه نفر از کاندیداهای وقت نیز این نکته را مطرح کردند که منظور رهبری ما هستیم.
انحرافات دولت از مساله ورود زنان به ورزشگاه بروز کرد
وی با اشاره به بروز رگه های انحراف در دولت، تصریح کرد: انحرافات از مساله ورود بانوان به ورزشگاه ها بروز کرد، احمدی نژاد ابتدا می گفت هرچه آقا بگوید و حضرت آقا به او نصیحت کرد که به حرف مراجع گوش دهد؛ ‌این جریان به تدریج به جایی رسید که ایرانیت را با آموزه های باطن گرایی، توجه به الهامات، فیض و با دستمایه مهدویت آمیخته شد که خلاصه آن عبور از روحانیت و فقه بود. 
آیت الله کعبی تاکید کرد: خوشبختانه کشور ما دارای ظرفیت های بسیار بالایی برای کنار زدن هرگونه انحراف در دین است، یکی از ظرفیت ها وجود حوزه های علمیه و روحانیت و ریشه مسائل اجتهادی و فقهی و وجود مرجعیت دینی است.
وی بیان کرد: ظرفیت دیگر ظرفیت ناشی از ولایت فقیه و اندیشه تابناک امام و رهبر معظم انقلاب است که جریان های روشنفکری، ‌لیبرال و منحرف از روحانیت را پس می زنند.
هرآنچه در مقابل فقه و شریعت قرار گیرد هوای نفس است
آیت الله کعبی با تاکید بر این که هرچه در مقابل شریعت و فقه قرار گرفت هوای نفس است، راه مقابل فقه و شریعت را ظلم و انحراف دانست و ابراز داشت: تمام جریان های مقابل روحانیت، فقه و شریعت در یک چهار راه به هم می رسند و یکی می شوند.
وی تاکید کرد:‌ در هر مساله ای باید ضابط شرعی و حجت فقهی داشته باشیم؛ تبلور عبودیت نیز عمل و التزام به فقه و حلال و حرام الهی است.
معیارهای انتخاب اصلح در انتخابات
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به معیارهای انتخاب اصلح اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص های پایه ای ما برای شناخت اصلح این است که ببینیم در بین نامزدها چه فردی در درجه نخست دغدغه اسلام،‌ دین و حلال و حرام الهی را دارد. 
وی با تاکید بر این که فقه ضابط برای شناخت جاذبه ها و دافعه ها است، تصریح کرد:‌‌ فقه برای روابط بین الملل نیز طراحی دارد و این فقه کاملا متناسب با مقتضیات زمان است و برای تمام مسائل جهانی راه حل دارد. 
آیت الله کعبی تاکید کرد:‌ سیاست خارجی ما می تواند بر پایه فقه استوار باشد، حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بر ظرفیت گسترده اسلام در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی و حکومت تاکید داشته و دارند. 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ملاک ها و معیارهای رییس جمهور آ‌ینده، تصریح کرد: رییس جمهور باید روحیه جهادی داشته باشد، لایه های پیچیده را بشناسد و فریب دشمنان را نخورد. 
وی با اشاره به ملاک ها و معیارهای مطرح شده از سوی رهبر انقلاب برای رییس جمهور آینده، گفت: رییس جمهور باید پرکار، با نشاط، دارای روحیه خدمت و دارای ظرفیت لازم برای اداره کشور باشد.
جریان سازش همچون انحراف به فقه معتقد نیست
آیت الله کعبی با بیان این که در کنار جریان انحراف،‌ یک جریان نیز به نام اعتدال در انتخابات فعال است، تصریح کرد:‌ جریان اعتدال به دنبال توسعه غربی است، این تفکر نیز همچون انحراف چندان به فقه معتقد نیست. 
وی بیان کرد: آنها آن زمان که سر کار بودند مدلی که برای توسعه ارائه دادند مدلی بود که در کشورهای غربی وجود داشت و نتیجه آن ایجاد شکاف اقتصادی و اختلاف طبقاتی در جامعه بود. 
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: از لحاظ سیاست خارجی نیز جریان اعتدال گفتمان سازش را نمایندگی می کنند نه گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت را. 
استاد حوزه یادآورشد: در اوج تحریم ها، تهدیدها و عربده کشی آمریکا و اسرائیل مدعیان سازش با ادبیاتی صحبت می کنند که می توان مسائل را حل کرد و گویی این ما هستیم که مشکل داریم.
آیت الله کعبی یادآورشد: مشکل اصلی، هویت ظالمانه نظام سلطه است؛ آنها انقلاب اسلامی را برنمی تابند مگر این که ما از گفتمان انقلاب اسلامی دست بکشیم و رهبری به صراحت می گویند من انقلابی ام و دیپلمات نیستم. 
جنگ با اسرائیل مصداق جهاد دفاعی است
استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره سازش با استکبار جهانی، تصریح کرد:‌ جنگ با اسرائیل از لحاظ شاخص فقهی جزو مصادیق جهاد دفاعی است و این رژیم دشمن حربی مسلمانان است.
وی بیان کرد: مدعیان سازش زمانی که سرکار بودند به خیال این که آمریکا و غرب به ما امتیاز می دهد در برنامه هسته ای به قدری کوتاه آمدند که تمام فعالیت ها را به حالت تعلیق درآورند،‌ اما در مقابل دیدیم که آمریکا یک ذره هم امتیاز نداد. 
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: یکی از شاخص ها برای انتخاب اصلح، جستجوی گفتمان است که چه افرادی گفتمان سازش و چه افرادی گفتمان انقلاب و مقاومت را نمایندگی می کنند. 
رییس جمهور نباید در مقابل سیاست های ابلاغی رهبری سیاست گذاری کند
وی ولایت مداری را شاخصه دیگر رییس جمهور آینده دانست و تصریح کرد: کسی که می خواهد رییس جمهور شود باید سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری را اجرایی کند نه اینکه در مقابل این راهبردها و سیاست ها، سیاست گذاری کند. 
استاد برجسته حوزه و دانشگاه با یادآوری این که برای رسیدن به فرد اصلح باید خط هدایت رهبری را دنبال کنیم، بیان کرد: با گذر از مساله تایید و رد صلاحیت ها و بهتر مشخص شدن کاندیداها با برنامه های شان می توان به فرد اصلح رسید؛ البته نباید در این خصوص بیش از حد وسواس داشت؛ رهبر معظم انقلاب نیز در آینده روشنگری های دیگری خواهند داشت. 
آیت الله کعبی در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب صالح مقبول، گفت:  اصلح به معنای شایسته ترین فرد است؛ ‌مردم باید با تحقیق و دقت فرد اصلح را انتخاب کنند و در این بین ‌نظرسنجی ها،‌ ائتلاف ها و مصلحت سنجی در تشخیص اصلح هیچ گونه مدخلیتی ندارد. 
در چه صورت می توان به صالح مقبول رای داد؟
وی اظهار داشت: اگر به روزی رسیدیم که امر دائر شد بین انتخاب صالح مقبول و غیر شایسته یا یک درجه پایین تر، در آن زمان باید به سمت صالح مقبول برویم؛ این فرض ممکن است در مرحله دوم انتخابات اتفاق بیفتد اما تا زمانی که به این مرحله نرسیده ایم انتخاب گزینه انتخاب اصلح لازم است.
سؤال یکی از حاضران درباره روش برخورد حاکمیت با دو جریان فتنه و انحراف بود که آیت الله کعبی در مقام پاسخ، تاکید کرد:‌ شورای نگهبان بر اساس اصل 115 قانون اساسی نسبت به رد و یا تایید صلاحیت افراد اقدام خواهد کرد و نمی توان در این باره قضاوت زود هنگام داشت.
شورای نگهبان با بی طرفی نسبت به بررسی صلاحیت ها اقدام می کند
آیت الله کعبی در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر این که آیا شورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت ها مصلحت اندیشی خواهد داشت؟ گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند سازوکار انتخاباتی با وجود شورای نگهبان درست و صحیح است و این نهاد با بی طرفی و عدالت نسبت به تایید صلاحیت ها اقدام خواهد کرد. 
وی با تاکید بر قانون گرایی نامزدهای انتخابات، اضافه کرد:‌ کسانی که کاندیدا می شوند شرط اولیه این است که به قانون انتخابات و نظر شورای نگهبان احترام بگذارند و دچار خطای محاسبه نشوند. 
سؤال دیگر از آیت الله کعبی درباره حضور هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات بود که وی در پاسخ تاکید کرد: ایشان علی رغم سن بالایی که دارند جزو شخصیت هایی است که چه در عرصه حاضر شود و چه نشود و از فردی حمایت کند به نوعی میدان دار است.
وی بیان کرد:‌ ممکن است استراتژی دشمنان انقلاب، ضد انقلاب و فتنه گران داخلی در این انتخابات این باشد که گزینه ای سرکار بیاورند تا ظرفیت تایید صلاحیت داشته باشد و بتواند اهداف مورد نظر را ولو به شکلی نسبی تامین کند. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: اهداف آنها القای حاکمیت دوگانه،‌ محدود کردن رهبری و در صورت توانایی تشریفاتی کردن جایگاه رهبری و ولایت فقیه،‌شبکه سازی، ‌نفوذ اصلاحات در حاکمیت و احیای دوباره جریان خودی است. 
آیت الله کعبی تاکید کرد: مردم با بصیرت و انقلابی ما اگر حس کنند جریانی به دنبال روزنه ای برای نفوذ دادن فتنه گران و ضد انقلاب به درون نظام است، آنها را پس می زنند. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر فردی که بخواهد در مقابل رهبری و ملت، جریان دیگری را هدایت کند،‌ از سوی مردم طرد و حذف خواهد شد. /924/ز502/ج
ارسال نظرات