۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۶۷۹۵۴
کارشناس حوزوی:

عاقل‌ترین مردم کسی است که وقتی تصمیمی می‌گیرد به عواقبش توجه کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزه اقتصاد اسلامی و مشاور خانواده گفت: امام علی (ع) می‌فرماید «عاقل‌ترین مردم کسی است که وقتی تصمیمی می‌گیرد به عواقبش توجه کند»، این که در فضای مشورت عاقبت‌نگر باشیم و بدانیم این مشورت به ما کمک می‌کند یا تبعات منفی دارد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد سامان هادی پور، کارشناس مباحث تربیتی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث موارد مشورت پرداخت و گفت: ما باید با کسانی مشورت کنیم که بی طرف باشند و درگیر احساسات ما نباشند، باید مدل‌ها و راه‌های مختلف مشورت را انتخاب کنیم و با استفاده از بهترین روش و بهترین مدل مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: هر مدیری در هر جایگاهی باشد، برای مدیریت بهتر و تصمیم گیری صحیح نیاز به مشورت کردن دارد،  اما در مشورت دو نکته مهم است، یکی این‌که در مشورت زیاده‌روی توصیه نمی‌شود، گاهی اوقات مشورت زیاد، عامل حیرت می‌شود، یعنی شخص در نظرات مختلف سرگردان می‌شود و تصمیم گیری برایش سخت می‌شود، چون نمی‌تواند به جمع بندی مطلوب برسد.

این کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: در مشورت گرفتن یکی از اعضای ثابت، همسر است، اما نباید به مشورت با همسر اکتفا کنیم، چون گاهی موضوعات به گونه‌ای است که به مشورت و نظر دیگران نیز نیازمندیم، اما بر مشورت با همسر تاکید داریم، یکی از اقسام مشورت، مشورت با دوستان است، ما مشکلات زندگی خود را با دوستان مطرح می‌کنیم و از نظر آن‌ها استفاده می‌کنیم.

استاد هادی پور ادامه داد: در مشورت با افراد غیر متخصص باید دقت کنیم، این فردی که به ما مشورت می‌دهد، تجربه شخصی یا نظرش را می‌گوید، اما نتیجه و عاقبت کار را برای ما روشن نمی‌کند، وقتی ما در زندگی نظر آن‌ها را عملی می‌کنیم، تبعات منفی به بار می‌آورد، یک قاعده کلی در مشورت وجود دارد که اگر صلاحیت مشورت دادن نداریم، مشاوره ندهیم، چون ممکن است ضرر و تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: اهل بیت (ع) نیز در این مورد توصیه‌هایی دارند، امام علی (ع) می‌فرماید «عاقل‌ترین مردم کسی است که وقتی تصمیمی می‌گیرد به عواقبش توجه کند»، این که در فضای مشورت عاقبت نگر باشیم و بدانیم این مشورت به ما کمک می‌کند یا تبعات منفی دارد، نکته مهمی است، مادری که نمی‌تواند مشکلات زندگی مشترکش را حل کند، نمی‌تواند مشاور خوبی برای دخترش باشد.

وی بیان داشت: در روایتی امام علی (ع) می‌فرماید «در مشورت آدم بخیل را داخل مکن»، چون اگر شما یک فرد بخیل را در مشورت دخالت دهی، نتیجه‌اش این است که شما را از توفیق انفاق و فضل بازمی دارد و شما را از فقر می‌ترساند، امام علی (ع) می‌فرماید «از هر کس مشورت بگیری مانند او می‌شوی»، این که ما توصیه می‌کنیم در مشورت، از چند نفر مشورت بگیریم، یک دلیلش این است که دچار آفت نشویم.

استاد هادی پور در پایان گفت: در روایتی دیگر داریم که با شخص ترسو مشورت نکن، چون نگرانی تو را افزایش می‌دهد، خیلی وقت‌ها شما را از انجام کارهای درست باز می‌دارد، ترس و نگرانی‌اش را به شما انتقال می‌دهد، حتی در مشاوره با متخصصین هم ممکن است ویژگی‌های شخصیتی او روی شما تأثیرگذار باشد، پس بهتر است در کارهای مهم با چند مشاور مشورت کنید، و فقط به نظر یک مشاور اکتفا نکنید. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات