چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود؟
معاملات ربوی بانکها در ظاهر اسلامی شده است
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی مسؤولان بانکها از قانون بانکداری اسلامی بیاطلاعند و مانند گذشته تن به ربا میدهند، از گسترش ربا در جامعه، اظهار تأسف کرد و به بیان راه حل خود در این زمینه پرداخت.

حجت الاسلام محمدعلی شاهآبادی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که«چه کنیم ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟» بیتوجهی به نقش خدا در معیشت را انگیزه اصلی رباخواران برشمرد و گفت: اگر معتقد شویم که ربا خوار دشمن خدا است و خداوند را روزی رسان بدانیم، از ربا طلب رزق نمیکنیم.
وی با بیان اینکه با مال ربوی نمیتوان به زندگی رونق داد، اظهار کرد: در روایات آمده است که جامعه به جایی می رسد که در آن مشکلات زیاد میشود و فرد برای حل این مشکلات مال ربوی میگیرد، در حقیقت میتوان دلیل اصلی گرایش به ربا را دوری از خدا دانست، هم چنانکه فقر در جامعه نشان بیعدالتی است، هرچه ربا در جامعه زیاد شود، دلیل بر فاصله گرفتن جامعه با توحید است.
امکان ریشهکن شدن ربا به صورت تدریجی
این کارشناس حوزوی با اشاره به معاملات ربوی رسمی و غیر رسمی در جامعه، گفت: بیشک جامعه ما مبتلا به ربا است و باید ابتدا از خودمان در این مسأله شروع کنیم و بینیم چقدر در اطراف ما رباخوار وجود دارد؛ اکنون قانون بانکداری و معاملات بانکی بر اساس عقود اسلامی است و اگر در جایی شک کردیم که مشکل ربوی دارد، باید توقف کنیم.
وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام که ربا به صورت تدریجی حرام شد، پیامبراکرم(ص) عموی خود، عباس را که شخصی گرفتار ربا بود، بخشید و این، نخستین قدم آن حضرت برای ریشهکنی ربا بود، افزود: در پدیدههای اجتماعی چیزی را نمیتوان سراغ داشت که اتفاقی و خلقالساعه باشد و مسأله ربا نیز به همین شکل است، خود بانکها معترفند که پرداخت تسهیلات با چنین بهرهای ضرر دارد، اگر چنین امری درست است، چرا بهره بانکی با سود آنچنانی ادامه دارد و جلوی آن گرفته نمیشود.
تأثیر فتوای مراجع در ربا
حجت الاسلام شاهآبادی، با اشاره به تأثیر فتواهای مراجع در عملکرد بانکها، ابراز کرد: تردیدی نیست که یک فتوای مرجع تقلید میتواند جلوی بسیاری از معاملات ربوی را بگیرد، بعضی از مراجع، برخی از معاملات بانکها را حرام میدانند و برخی نیز نظر دیگری دارند، متأسفانه در شرایط کنونی، استفاده از اموال ربوی در بانکها زیاد شده است.
وی تصریح کرد: بیشتر مراجع بر این عقیدهاند که در فضای عمومی کشور و در بانکها، بسیاری از این معاملات ربوی است، البته باید گفت قانون اولیه که درباره قانون بانکداری بدون ربا تدوین شده است، ضعیف و دارای اشکال است و بعضی از فتاوای مراجع تقلید به مرور زمان تغییر پیدا کرده است که باید اصلاح شود.
بیاطلاعی بانکها از قانون اسلامی
این کارشناس حوزوی، ناآگاهی بانکداران جامعه از قوانین بانکداری اسلامی را مشکل اصلی برشمرد و گفت: بسیار جای تعجب است که برخی از مسؤولان بانکها از قانون بانکداری اسلامی بیاطلاعند و مانند گذشته تن به ربا میدهند، اگر از مردم این پرسش شود که نظرتان درباره بانکهای جامعه چیست، پاسخ میدهند که بانکها با چنین بهره و سودی فرقی با دوران قبل از انقلاب نمیکند و فقط اسم آن عوض شده است که باید در اینباره اندیشه و تدبیر کرد.
وی ادامه داد: بانکها اصرار دارند که ما در اکثر موارد دچار زیان شدهایم، اگر معاملهای به ضرر شما است، میتوان آن را برای جامعه به صورت شفاف بیان کرد، باید برای مردم به وضوح مشخص شود که بودجه بانکها از کجا حاصل میشود که تن به معاملات ربوی بدون سود [به نقل خود بانکها] میدهند.
ربا، تخلفی بزرگ در جامعه
حجت الاسلام شاهآبادی در پایان ابراز کرد: مردم جامعه معتقد به احکام اسلام هستند و این بانکها هستند که میبایست معاملات ربوی را از غیر ربوی جدا کنند و همه جامعه متوجه تخلف بودن معاملات ربوی مانند سایر تخلفات شوند، ربا داری چنان تأثیری است که همه جامعه را متلاشی کرده و راه معاملات شرعی را میبندد.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/978/ت302/ی
ارسال نظرات