۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۶۸۵۲۹
به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی‌هاشم؛

ویژه‌نامه «یا زینب کبری» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «یا زینب کبری» به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی‌هاشم در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه به مناسبت وفات حضرت زينب(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «یا زینب کبری» شامل مطالبی همچون آشنایی با حضرت زینب(س)، زیارتنامه صوتی حضرت زینب(س)، مداحی و مرثیه سرایی و تصاویر ویژه در پایگاه اینترنتی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی منتشر شد.
از مقالات این ویژه نامه می‌توان به موضوعاتی همچون القاب و نام های حضرت زینب(س)، سرچشمه‌ صبر حضرت زینب(س)، منزلت والای حضرت زینب(س)، سؤالاتی در مورد حضرت زینب کبری(س)، فرازهایی از زندگی عقیله بنی هاشم، زینب(س) پیام آور عاشورا، اگر زینب(س) نبود، خورشیدی که هرگز غروب نخواهد کرد، حضرت زینب(س) پیام آور انقلاب خونین نینوا، بنت الشاطی، شیدای زینب، نائبه الحسین، کلام امام سجاد(ع) درباره حضرت زینب(س)، حضرت زینب(س) مادر عاشورا بود، زینب، اسطوره تاریخ، سؤال و جواب برادر و خواهر، محل دفن حضرت زینب(س) و پیامک‌های تسلیت وفات حضرت زینب(س) اشاره کرد.
آشنایی با زینب سلام‌الله علیها
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوره متولد شد و جهان را به قدوم خویش مزین فرمود.
نام مبارک آن بزرگوار زینب و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارت از صدیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسلام و عالمه غیر معلمه، فاضله و کامله است.
پدر بزرگوار آن حضرت، اولین پیشواى شیعیان حضرت امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیهماالسلام و مادر گرامى آن بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است.
در آن زمان که صدیقه کبری علیهاالسلام به این گوهر دریای عصمت و طهارت باردار بود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه حضور نداشتند و به سفری رهسپار بودند، هنگامی که وجود مقدس زینب کبری سلام الله علیها متولد گشت، صدیقه طاهره علیها السلام به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود که چون پدرم در سفر است و در مدینه حضور ندارد، شما این دختر را نام بگذارید.
آن حضرت فرمود: من بر پدر شما سبقت نمی‌گیرم، صبر نما که به این زودی رسول خدا باز خواهد گشت و هر نامی که صلاح داند بر این کودک می‌نهد.
هنگامی که سه روز گذشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله مراجعت کرد و همان‌گونه که رسم و سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود، نخست، به منزل حضرت زهرا علیها سلام وارد گشتند.
امام علی علیه السلام خدمت آن حضرت عرض کرد: یا رسول الله، خداوند متعال دختری به دخترت عطا فرموده است، نامش را معین فرمایید، فرمود: اگر چه فرزندان فاطمه اولاد من هستند، لیکن امر ایشان با پروردگار عالم است و من منتظر وحی هستم، در این حال جبرییل نازل شد عرض کرد: یا رسول الله، حق تو را سلام می‌رساند و می فرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار، چرا که این را در لوح محفوظ نوشته ایم.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله قنداقه آن مولود گرامی را طلبید و به سینه چسبانید، ببوسید و نامش را زینب نهاد و فرمود: به حاضرین و غایبین امت، وصیت می‌کنم که حرمت این دختر را پاس بدارند، همانا که او به خدیجه کبری علیها سلام شبیه است.
هوش و ذکاوت
صاحب کتاب اساور من ذهب درباره حافظه و ذکاوت آن بانوى بزرگوار چنین می‌نویسد: در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین بس که خطبه طولانى و بلندى را که حضرت صدیقه کبرى فاطمه زهرا صلوات اللّه و سلامه علیها در دفاع از حق امیرمؤمنان علیهالسلام و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلم ایراد فرمودند، حضرت زینب علیها السلام روایت فرموده است.
و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و علم، از آن حضرت روایت کرده و از آن حضرت به عقیله تعبیر می‌کند، چنانچه ابوالفرج اصفهانى در مقاتل می‌نویسد: ابن عباس خطبه حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را از حضرت زینب سلام اللّه علیها روایت کرده و می‌گوید: «حدثتنى عقیلتنا زینب بنت على علیهالسّلام».
دقت کنیم که حضرت زینب علیها السلام با اینکه دخترى خردسال(یعنى هفت ساله و یا کمتر) بود، این خطبه عجیب و غرّاء که محتوى معارف اسلامى و فسلفه احکام و مطالب زیادى است را با یک مرتبه شنیدن حفظ کرده و خود یکى از راویان این خطبه بلیغه و غراء است.
 فصاحت و بلاغت
کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت در خطبه‌هایى که از آن حضرت روایت شده، خود قوی‌ترین دلیل بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار است، همان بانویى که امام سجاد علیهاالسلام در حق ایشان فرمودند:(اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة؛ اى عمه، شما الحمدللّه بانوى دانشمندى هستید که تعلیم ندیده و بانوى فهمیده‌اى هستى که بشرى تو را تفهیم نکرده است.
کرامات
به غیر از انوار مقدسه چهارده معصوم علیهماالسلام، در میان خاندان رسالت و اهل‌بیت گرامى پیامبر اکرم صلى‌اللّه علیه و آله و سلم، افرادى هستند که در نزد خداوند متعال داراى رتبه و منزلت رفیع و والایى هستند و توسل به ایشان، سبب گشایش مشکلات و معضلات امور دیگران است، همچون حضرت اباالفضل علیه‌السلام که حتى در موارد زیادى مسیحیان به آن حضرت متوسل شده و به برکت توسل به آن حضرت مشکلاتشان حل شده و به حوائج و خواسته‌هاى خویش نائل شده‌اند.
حضرت زینب سلام‌اللّه‌علیها نیز بانویى بزرگوار از این دودمان پاک است که توسل به آن حضرت براى حل مشکلات بزرگ بسیار تجربه شده است و کرامات بسیارى از آن بانوى گرامى نقل شده است.
به عنوان مثال شبلنجى یکى از علماى اهل تسنن در نورالابصار می‌نویسد: «شیخ عبدالرحمن اجهورى مقرى در کتابش مشارق الانوار می‌گوید: در سال هزار و صد و هفتاد، دچار مشکل بسیار سختى شدم و به روضه(قبر مطهر و نوراین) حضرت زینب علیها السلام متوسل شدم و قصیده‌اى در مدح آن حضرت سرودم که مطلع آن چنین بود، «آلِ طاها لَکُمْ عَلَینَا الْوِلاءُ لا سِواکُمْ بِما لَکُمْ آلآء» و خدا به برکت آن بانوى گرامى مشکل مرا حل کرد.
وفات آن حضرت
حضرت زینب سلام الله علیها، شیرزن دشت کربلا سرانجام پس از عمری دفاع از طریق حقه ولایت و امامت در 15 رجب سال 63 هجرى قمرى در ضمن سفرى که به همراه همسر گرامیشان عبداللّه بن جعفر به شام رفته بودند، وفات کرده و بدن مطهر آن بانوى بزرگوار در همانجا دفن شد.
مزار ملکوتى آن حضرت (دمشق/سوریه)، اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام است.
آیا حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) معصوم بودند
در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: این که در کلام اسلامى گفته مى‏شود پیامبران و ائمه(ع) معصوم‏اند و از عصمت دیگران سخنى گفته نمى‏شود بدین معنا است که عصمت ایشان با ادله عقلى یا نقلى اثبات شده است ولى عصمت دیگران با ادله عقلى یا نقلى اثبات نشده است، پس پیامبران و امامان(ع) هم واقعا معصوم‏اند و هم عصمت آنان براى ما ثابت شده است.
اما درباره دیگرانى که مشمول این ادله عقلى و نقلى نمى‏شوند، نمى‏توان قضاوت به عدم عصمت کرد یعنى، ممکن است انسان‏هاى بى‏شمار دیگرى، واقعا داراى عصمت از گناه باشند ولى دلیلى بر اثبات آن براى ما اقامه نشده است و نیازى نیز به اثبات آن احساس نمى‏شود.
عصمت از گناه پایین‏ترین مرتبه از مراتب عصمت پیامبران و امامان(ع) است و مراتب بالاتر آن شامل عصمت از اشتباه، نسیان و سهو و عصمت در مقام تبیین دین است، با ویژگى‏هایى که از سوى امامان معصوم(ع) درباره شخصیت حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) نقل شده است، به دست مى‏آید.
اثبات عصمت براى نبى‏اکرم(ص) و امامان به ویژه عصمت در مقام تبلیغ دین و عصمت از اشتباه و نسیان و سهو داراى آثار زیادى است از جمله این‌که گفتار و رفتار آنان، براى ما دلیل بر اسلام مى‏شود و ما باید اسلام را از رفتار و گفتار آنان بیاموزیم.
در اندیشه شیعه، مدارک و مستندات مسائل عقیدتى و فتاواى فقهى- علاوه بر قرآن و عقل، گفتار و رفتار نبى‏اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است، این اثر بر گفتار و رفتار هیچ شخص دیگرى ثابت نیست مگر این که گفتار یا رفتار معینى از او مورد تأیید روشن معصومین(ع) قرار گرفته باشد.
علاوه بر این‌که هیچ دلیلى بر ارتکاب گناه از سوى حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) وجود ندارد بلکه هیچ اثرى نیز بر آن مترتب نمى‏شود و به طور مسلم شخصیت والاى آن دو مبرا از گناه است.
زینب(س) حافظ پیام عاشورا بود
در این مقاله از ویژه‌نامه یا زینب کبری چنین آمده است: سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه که هیچ مردی جرأت بیان آن سخنان را نداشت، حقیقتا برای همه بهت‌‌آور بود، اگر سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه نبود، قطعا حضرت سیدالشهداء(ع) نمی‌توانستند پیام خود را به گوش جهانیان برسانند.
صبر، نیاز به یک پشتوانه معرفتی دارد، یعنی انسان باید حقیقت امور را بشناسد تا بتواند صبر کند، اگر انسان بداند که در پس آنچه برایش اتفاق می‌افتد، چه حقیقت، معنا و حکمتی نهفته است،‌ آن‌گاه می‌تواند در برابر سختی‌ها و ناملایماتی که برایش رخ می‌دهد، صبر و شکیبایی کند.
نکته دیگر برای الگو گرفتن از صبر و شکیبایی حضرت زینب(س) توجه به جایگاه صابرین در قرآن کریم است، آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ؛ شکیبایان پاداش خود را بى‏حساب و به تمام خواهند یافت».
ویژه‌نامه «یا زینب کبری» به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی‌هاشم با تهیه و تنظیم سعیدبوداقی در فضای مجازی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی به نشانی http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=29683 منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات