۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۶۹۴۰۴
یک پژوهشگر حوزوی:

تمایز گفتمان حیات طیبه با سایر گفتمان ها موضوعیت قائل شدن برای ایمان و عمل صالح است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علمی حسینی با انتقاد از تداوم خط فکری حجتیه در جامعه به رغم انحلال سازمانی این فرقه، تأکید کرد: تمایز گفتمان حیات طیبه با سایر گفتمان ها این است که برای ظهور، موضوعیت قائل نیست بلکه موضوع، ایمان و عمل صالح و زمینه سازی برای ظهور است.
حيات طيبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدامین علمی حسینی، مبلغ و پژوهشگر حوزه علمیه مشهد، روز گذشته در دوره آموزش فشرده تبلیغ ویژه اعضای مجمع مطالبه با موضوع «گفتمان مقاومت و حیات طیبه» در محل حسینیه قرآن و عترت مشهد با تأکید بر ضرورت کنار گذاشتن فضاهای مصداقی در میان نیروهای ارزشی و پایبند انقلاب، اظهار داشت: در این صورت، دیگر شبهاتی چون رأی آوردن و نیاوردن یک کاندیدا جای طرح نخواهد داشت.

وی با بیان این که بحث ما گفتمانی است نه مصداقی و به این سبب آقای جلیلی در نخستین سخنرانی خود در میان حامیان اعلام کردند که هر کس با گفتمان انقلاب روی کار بیاید ما حاضریم خود و برنامه های خود را در اختیار قرار دهیم، افزود: مهم، آشنایی مردم با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و رهبری است.

حجت الاسلام علمی حسینی با اشاره به این که فرقه حجتیه اکنون گرچه از نظر سازمانی متلاشی شده اما متأسفانه تفکرات آن همچنان در جامعه حضور دارد و مورد عمل واقع می شود، تصریح کرد: معطوف دانستن حیات، آرامش و امنیت به ظهور امام زمان(عج)، انگیزه عمل را از افراد می گیرد و گفتمان جلیلی، با عنوان گفتمان حیات طیبه در این میان به واقع موفق است.

سیره اهل بیت(ع) بر حیات طیبه در زمان غیبت تأکید دارد

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: تمایز گفتمان حیات طیبه با سایر گفتمان ها این است که برای ظهور، موضوعیت قائل نیست بلکه موضوع، ایمان و عمل صالح است.

حجت الاسلام علمی حسینی ادامه داد: ما منکر ظهور و جهانی بودن حکومت مهدوی نیستیم اما معتقدیم با ایمان و عمل صالح، می توانیم نمونه کوچکی از نظام حاکم در زمان حضرت را که برای بسیاری در دوران غیبت، ملموس نیست، نشان دهیم و این مسأله مهمی است.

وی با بیان این که امام زمان(عج) پس از ظهور، این نمونه را جهانی خواهند کرد، به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر «کار ما زمینه سازی است» گفت: حیات طیبه معتقد است که در زمان غیبت هم می توان با آرامش و آسایش زندگی کرد چنان که در سیره و سخنان ائمه اطهار(ع) نیز بیان شده و امام صادق(ع) می فرمایند «هرکه از شما برای ولایت و گفتمان اهل بیت(ع) بمیرد در حالی که منتظر امام زمان است، مانند کسی است که در خیمه امام زندگی می کند».

حجت الاسلام علمی حسینی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر «زمان، علیه جبهه غرب و به سود اسلام است و نتیجه این امر، تشکیل تمدن اسلامی بر اساس علم، اخلاق، دین و عقل است»، افزود: در نگاه کلی حیات طیبه می توان در زمان غیبت هم نمونه کوچک و متعالی حیات طیبه را به جهان عرضه کرد اما این که ممکن است کسی نخواهد در این فضا باشد، باید گفت فضای حق و باطل، فضای میانه ندارد که بگوییم ما نه با حق و نه با باطل هستیم.

در دوران اصلاحات هم دین تعطیل شد و هم سیره اهل بیت

این مبلغ حوزه علمیه مشهد با بیان این که در دوران اصلاحات هم دین و هم سیره اهل بیت تعطیل شد، یادآور شد: شاهد این ادعا هم این فرموده حضرت زهرا(س) خطاب به مردم است که «به جای لبیک به علی(ع) به نگاه کسی که مقابل اوست لبیک گفتید در نتیجه اسلام را که داعیه دار اداره همه عرصه ها بود، خاموش کردید و سنت نبوی به حاشیه رانده شد» و هر دوی این پیامدها در دوران اصلاحات اتفاق افتاد.

زن و مرد هر دو در تحقق حیات طیبه نقش دارند

وی با اشاره به آیه 97 سوره نحل، تأکید کرد: در ایجاد فضای حیات طیبه، زن و مرد در کنار هم مؤثر هستند با رجوع به گفتمان اهل بیت(ع) می توان به خوبی دریافت که نقش زن در این میان، کار عملیاتی و اجرایی نیست بلکه با تربیت نیرو می تواند بسیار مؤثر واقع شود.

در گفتمان حیات طیبه، عمل صالح مدیر مهم است نه طول زمان مدیریت

حجت الاسلام علمی حسینی با انتقاد از این که در افکار عمومی جامعه به کسانی نمره مدیریت بالا داده می شود که کار عملیاتی بیشتری کرده باشند، ابراز داشت: اصولا در گفتمان حیات طیبه، کمیت و روز و ماه و سال مطرح نیست، بلکه عمل باید صالح باشد.

وی خطاب به فعالان ستادهای جلیلی تأکید کرد: با حرکت فراتر از مصداق، مسأله امکان رأی آوردن و نیاوردن آقای جلیلی را، از ستادهای ایشان جمع کنید ضمن این که تنها نیروی گفتمان حیات طیبه هم ایشان نیستند، نیروهای انقلاب رو به رشد هستند.

این پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: باید در برابر گفتمان مدرنیته که از سوی برخی کاندیداها طرح می شود ثابت کنیم که اسلام دینی تمدن ساز بدون هیچگونه التقاط و باج دهی به شرق و غرب است.

عدم محدودیت در مصداق نشانه بلوغ سیاسی است

در ادامه این نشست، سعید شعرباف، از اعضای مجمع مطالبه مردمی مشهد و فعالان فرهنگی سیاسی این شهر در پاسخ شبهه احمدی نژاد بودن جلیلی، گفت: از نشانه های بلوغ سیاسی این است که در مصادیق نمانیم و خود را در اشخاص محدود نکنیم.

وی با مقایسه تحصیلات و سوابق عملیاتی احمدی نژاد و جلیلی، اظهار داشت: جلیلی، گفتمان احمدی نژاد را در سطحی بالاتر مطرح می کند و تاکنون به آنچه آموخته یا در تألیفاتش نگاشته در عمل پایبند بوده است.

جلیلی معتقد به حرکت در چارچوب اسناد بالادستی نظام است/ کشور بیش از برنامه به اصلاح ساختار اداری نیاز دارد

شعرباف در مورد بی برنامه بودن جلیلی نیز یادآور شد: وی نوع برنامه نویسی به این سبک را قبول ندارد که چندین صفحه بنویسد و تحویل مردم بدهد؛ جلیلی چشم انداز 1404 و اسناد بالادستی نظام را ملاک حرکت می داند و معتقد است باید در قالب این فضا حرکت کرد.

وی افزود: از سوی دیگر ایشان معتقد است که باید دید برنامه نوشته شده در چه سیستمی و از سوی چه کسی اجرایی می شود؟ آیا این ساختار اجرایی که می خواهد حامل برنامه باشد کشش آن را دارد؟ از این رو آقای جلیلی سفرهای وزارتخانه ای را مطرح می کند تا ابتدا ساختار را اصلاح و ظرفیت ها را آزاد کند و سپس برنامه را از طریق ساختار اصلاح شده اجرایی کند.

سعید خورشیدی، دبیر جنبش مردمی تحقق دولت اسلامی در قم در بخش دیگری از این نشست ابرازداشت: نخستین  نکته‌ای که در سابقه‌ ایشان به چشم می‌خورد این است که در سلسله‌ مراتب مدیریتی نظام، به صورت منطقی و گام به گام رشد کرده است نه به صورت جهشی و قارچی؛ یکی از فواید این سنخ رشد سازمانی آن است که فرد با اقتضائات سطوح گوناگون اداری کشور از نزدیک و بلاواسطه آشنا می شود.

وی با اشاره به تعامل خوب جلیلی با نخبگان و صاحب نظران افزود: طرح شبهه بی برنامگی از این پیش فرض ناشی می شود که مردم می بینند همه کاندیداها به محض ورود، از برنامه هاشان رونمایی می کنند به گونه ای که گویی با خلأ برنامه مواجه هستیم در حالی که عملکرد جلیلی مبتنی بر این است که مشکل اصلی نظام اداری ما برنامه نیست چنان که برنامه ها و سیاستگزاری های گوناگونی تاکنون بوده و هست اما به سبب موانع ساختاری و اداری عملی نشده است./930/پ202/غ

ارسال نظرات