۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۶۹۴۷۱
رضایی در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما:

مسکن مهر را با توجه به مسائل زیربنایی و فنی ادامه می دهم

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید مسکن مهر را با اصلاحات انجام بدهیم نه این‌که مثل دولت‌های قبلی پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های گذشته را کنار بگذاریم.
حضور محسن رضايي در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، محسن رضایی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما در پاسخ به این سؤال که برنامه‌ کاندیداها درباره مسکن چیست؟ گفت: باید اداره کشور را به دست مردم بدهیم؛ مردم در اقتصاد و مسکن نیستند.

وی با بیان این‌که طرح مسکن مهر طرح خوبی بود و اگر با پول‌های بدون پشتوانه جلو نمی‌رفت بهتر می‌بود، افزود: باید مسکن مهر را با اصلاحات انجام بدهیم نه این‌که مثل دولت‌های قبلی پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های گذشته را کنار بگذاریم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان این‌که باید مسکن بر اساس معماری نوین ایرانی اسلامی ساخته شود، بر جایگاه شهرسازی در کشور تاکید کرد و گفت: باید فرصت را برای ارائه مسکن ارزان قیمت به مردم فراهم کنیم.

وی با اشاره به اهمیت وام مسکن در برطرف کردن این مشکلات مسکن، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها تسهیلات مناسبی برای خرید مسکن تدارک دیده می‌شود و بهتر است ما نیز چنین کاری را دنبال کنیم.

اما نکاتی که سایر نامزدها هریک در طول نود ثانیه در پاسخ به رضایی و یا در توضیح برنامه خودشان مطرح کردند به شرح ذیل است:

قالیباف:

ـ بحث مسکن از هر جهت اولویت‌دار‌ترین موضوعی است که در دولت بنده مطرح خواهد بود.

ـ امروز سهم درآمد خانواده‌های مستضعف و پایین جامعه مربوط به کسانی است که خانه ندارند بنابراین اگر مشکل مسکن را حل کنیم افزایش قدرت را در بخش‌های دیگر بالا برده‌ایم.

ـ وقتی خود مسکن در کشور توسعه یابد مستقیما250 شغل ایجاد می‌کند و از این طریق بیکاری را نیز حل می‌کند.

ـ مسکن مهر با وجود این‌که اقدام خوبی بود دو اشکال به آن وارد است؛ نخست این‌که این کار باید با همین شتاب ادامه پیدا کند اما در وهله اول کیفیت ساخت باید بالا برود چرا که ساختمان‌های فرسوده امروز از معضلات ما است و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

ـ چرا ما وقتی بافت فرسوده داریم و می‌توانیم در داخل شهر که زیرساخت‌هایی همچون مترو، آب و برق و تلفن وجود دارد در بیابان خانه‌سازی می‌کنیم ممکن است؟ بگویند در بیابان ارزان‌تر است اما هزینه زیرساخت‌ها در آنجا به بیت‌المال تحمیل می‌شود.

 

غرضی:

ـ هر دولتی که بخواهد به کشور به صورت بخشی نگاه کند، دچار صدمات گذشته می‌شود.

ـ بخشی‌نگری موجب فرسودگی و از بین رفتن بخش و دولت می‌شود؛ اینکه ظرف 100 سال گذشته هر دولتی آمده، فکر کرده یک روز مسکن، یک روز آموزش و پرورش، یک روز دانشگاه، یک روز بهداشت و درمان، یک روز کار دیگری را انجام دهد، و سپس همه یا بخش وسیعی از سرمایه ملی را صرف آنجا کند، از سایر سیستم نتواند دفاع یا عمل کند، به همین شرایط امروز گرفتار می‌شود.

ـ بخش اصلی گرفتاری کسانی که مسکن ندارند، برای این است که اشتغال نداشتند و نتوانستند پس‌انداز کنند، دولت‌های گذشته به این کار موفق نشدند، به همین دلیل به این شرایط دچار شده که یک دفعه تعداد زیادی از افراد بدون مسکن باقی ماندند.

ـ دولت در دو کلمه خلاصه می‌شود، تورم و اشتغال.

 

 

جلیلی:

ـ اصلاحاتی که باید در بافت‌های فرسوده صورت گیرد و نوسازی آنها تقاضاهای واقعی است اما یک تقاضا هست که ناشی از بورس‌بازی و نگاه‌‌های سوداگرانه است یعنی فردی به دلیل اینکه پول خود را حفظ کند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند که یک دلیل آن بحث تورم است.

ـ اگر ما نتوانیم یک سیاست‌های اساسی داشته باشیم هر قدر هم مثل مسکن مهر تولید کنیم در موضوع قیمت مسکن که یک فشار اصلی را به طبقات اجتماعی می‌آورد نمی‌توان موفق بود.

ـ حل تورم و موضوع اصلاح نظام مالیاتی که چقدر از آن می‌تواند در بخش مسکن مورد توجه قرار گیرد و اینکه چگونه سرمایه‌‌های سرگردان به بخش تولید و نه بورس‌بازی در مسکن مدیریت شوند، باید مورد توجه قرار گیرد.

ـ سیاست‌گذاری منطقه‌ای در مسکن بسیار مهم است که اگر به آنها توجه نشود طبیعتا نمی‌تواند بحث اساسی مسکن حل شود.

 

عارف:

ـ مسکن یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان است و با بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از این مشکل است.

ـ مسکن مهر متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به تسهیلات زیربنایی و رفاهی و استقرار در خارج از شهر تورم‌زایی بالایی داشت که حدود 45 هزار میلیارد بدهی این طرح است بنابراین نتوانست پاسخگو باشد.

ـ با رفع اشکال مسکن مهر،‌مسکن ماندگار را دنبال می‌کنیم.

 

 

حداد عادل:

ـ پروژه مسکن مهر یک اقدام مفید بود و دولت نیز زحمات زیادی کشید و باعث شد خیلی از افراد صاحب خانه شوند. از طرف دیگر سوداگری مسکن را کاهش داد، البته اشکالاتی نیز داشت که یکی از آنها این بود که زیرساخت‌های لازم در کنار خانه‌های ساخته شده ایجاد نشد.

ـ زندگی شهری و روستایی غیر از سرپناه چیز‌های دیگری لازم دارد که گاهی در مسکن مهر به این زیرساخت‌ها توجه نشد و در آنها نشانی از معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد.

ـ سهم بودجه‌ای که در این فشار اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی به مسکن مهر اختصاص داده شد، تناسبی با اوضاع کشور نداشت.

ـ جا داشت دولت در کنار مسکن مهر مقداری هم به سایر صنایع می‌پرداخت و البته اولویت هم با ایجاد مسکن در بافت‌های فرسوده بود که مقاوم‌سازی را نیز تامین می‌کرد.

 

 

روحانی:

ـ ‌اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است.

ـ قیمت مسکن در سال‌های اخیر رشد 82 درصدی برای خانه‌های کلنگی و 59 درصدی برای خانه‌های نوساز داشته است.

ـ طرح مسکن مهر با وجود مشکلاتی که دارد از اصل کاری پسندیده است اما قرار بود که 200 هزار واحد مسکونی در طول 10 سال ساخته شود اما این به یک و نیم میلیون واحد مسکونی تبدیل شد و همین شتابزدگی در ساخت سبب شد تا این کار بدون اصول فنی و مهندسی و همچنین بدون مکان‌یابی صحیح ساخته شود، از سوی دیگر برای تکمیل این واحدها تا 465 هزار و 176 میلیارد ریال است و بانک مسکن مجبور شده است به خاطر همین طرح 203 هزار و 597 میلیارد ریال از بانک استقراض کرده است.

 

 

ولایتی:

ـ مسکن مهر که توسط دولت انجام شده است اقدام مناسبی بوده است، ولی دولت در امر مسکن باید سرمایه‌گذاری‌هایش را با صنایع ساختمان مکمل کند.

ـ علت آن که مساکن مهر در مناطق دور از شهرهای بزرگ ساخته می‌شود این است که از مهاجرت شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ جلوگیری شود ولی در نزدیک شهرهای بزرگ نیز باید مسکن ساخته شود.

ـ یکی از مسائل اساسی که باید در ساخت مسکن جدید مد نظر باشد، این است که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اصولی ساخته شود.

 

محسن رضایی در جمع‌بندی بحث خود در خصوص مسکن اظهار داشت: مشکل ما در بحث مسکن معماری ایران است؛ مسکن را یک بار در رابطه با خانه‌سازی در نظر می‌گیریم و یک موقع هم مسکن برآیند یک نگاه جدید به معماری ایرانی است.

وی افزود: شهرها و روستاهای ما و توسعه شهری ما به هیچ وجه در چارچوب یک برنامه کلان معماری نیست که اقتصاد آن و اشتغالش و درآمد مردم دیده شده باشد و لذا وقتی بدون محاسبه بسیاری از پارامتر‌های زندگی تصمیماتی می‌گیریم حتما مشکلاتی به وجود می‌آید.

رضایی ادامه داد: اگر می‌خواهیم اصلاح اساسی در مسأله مسکن انجام دهیم باید اول میزان توسعه شهرها را مشخص کنیم که هر شهر چقدر باید جمعیت داشته باشد و اقتصاد و اشتغال آن چگونه باید باشد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما در طرح معماری نوین ایران اسلامی همه مسائل را به دقت تبیین کردیم و معلوم است که هر کلان‌شهر محدوده 20 ساله آینده آن چگونه خواهد بود و اشتغال و اقتصاد مردم نیز در آن دیده شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در این طرح امتیازات مناطق فرسوده و شهرک‌های جدید به طور کامل مشخص شده و در آن برای مسکن 70 درصد وام را در نظر گرفتیم که دولت تسهیلات می‌دهد و مردم فقط 30 درصد برای مسکن  هزینه می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: در چارچوب این طرح ما مسکن مهر را ادامه می‌دهیم که خوشبختانه اکثر دوستان با آن موافقند و دو اشکال عمده آن یعنی عدم توجه به مسائل زیربنایی و فنی و مشکل منابع نقدینگی را برطرف می‌کنیم./959/پ202/ص

ارسال نظرات