به مناسبت سالروز بعثت پیامبر خاتم؛
ویژهنامه «محمد رسولالله» در فضای مجازی منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژهنامه «محمد رسولالله» به مناسبت سالروز بعثت پیامبر خاتم(ص) در فضای مجازی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژهنامه «محمد رسولالله» شامل بخشهای مختلف مقالات، پیامک تبریک، کلیپ و تصاویر ویژه در پایگاه اینترنتی دانشآموختگان جامعةالمصطفی منتشر شد.
از مقالات این ویژه نامه میتوان به موضوعاتی همچون نمایی از زندگانی پیامبر اکرم(ص)، بخوان بنام پروردگارت، بعثت پیامبر اکرم(ص) و اهداف آن، فواید بعثت پیامبر (ص)، دو بعثت بزرگ، از بعثت تا ولایت، بعثت در کلام خاندان رسالت، بعثت نبوی از دیدگاه علوی، راز بزرگ رسالت، متن سه نامه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به سه پادشاه بزرگ دنیا، پیامبری که من دیدم، من خشت آخر نبوتم، دلم تنگ پیامبر است، پیامبر ما چه شکلی بود، آسمانی ترین هدیه دنیا، او مدتی بود خواب هایی می دید، صدایی از پس دیوار زمان، حرا در هاله ای از نور، چهل حدیث ارزشمند از پیامبر اکرم(ص) و اعمال شب و روز مبعث اشاره کرد.
نمایی از زندگی پیامبر اکرم(ص)
در این مقاله از ویژهنامه محمد رسولالله میخوانیم: حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در سال عام الفیل(570 میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود، مورخان و دانشمندان شیعی ولادت رسول گرامی اسلام را در صبح جمعه روز هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای تسنن دوازدهم همان ماه می دانند.
پدر بزرگوار رسول خدا عبدالله ابن عبدالمطلب پسر عبدالمطلب و مادر ارجمندش آمنه بنت وهب است، نسب او به این گونه است، عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان، همگی موحد و از مردان نیک روزگار خویش بودهاند.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله، هنوز به دنیا نیامده بود(یا در گهواره بود) که پدرش در بازگشت از سوریه در مدینه درگذشت، از آن پس سرپرستی کودک به عبدالمطلب، بزرگ خاندان قریش رسید و او نیز کودک را به دایهای به نام حلیمه سعدیه از قبیله بنی سعد سپرد، حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم پنج سال در قبیله بنی سعد نزد حلیمه بود و پس از آن به دامان خانواده خویش بازگشت، پس از مدتی، آمنه برای زیارت قبر همسر خویش، عبدالله و دیدار خویشاوندان راهی مدینه شد.
او در این سفر فرزند خود را نیز همراه برد، یک ماه در شهر مدینه درنگ کرد و هنگام بازگشت در محلی به نام ابواء از دنیا رفت، عبدالمطلب پس از درگذشت آمنه، بیش از پیش از محمد محافظت میکرد، هر گاه در کنار کعبه با سران قریش و پسران خویش مینشست، همین که چشمش به محمد میافتاد او را در کنار خود مینشاند و میگفت: « به خدا سوگند، او دارای منزلتی بزرگ خواهد بود».
در هشتمین بهار زندگی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، عبدالمطلب نیز درگذشت و بنا به سفارش او ابوطالب سرپرستی حضرت وی را به عهده گرفت، ابوطالب که مردی با ایمان، موحد و نیز از شخصیت های برجسته قریش بود، در نگهبانی و دفاع از پیامبر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد و در سالی که محمد دوازده ساله شد، او را همراه خود به سفر سالیانه خود برای تجارت به شام (سوریه) برد، دراین سفر، کاروان قریش در مسیر خود در محلی به نام بصری توقف کرد، بحیرا راهب مسیحی، که دراین مکان اقامت داشت، محمد را دید و خبر از آینده او و دین جهان گستر او داد.
پیامبر صلی الله علیه و آله در بیست(یا پانزده) سالگی همراه عموهای خود در چهارمین جنگ از جنگهای فجار شرکت کرد، این نبرد بین طایفه قریش و قبیله هوازن واقع شد، رسول خدا فرموده است: « من در این جنگ به عموهایم تیر میدادم تا آنان پرتاب کنند».
پس از پایان نبرد فجار، پیمانی به نام «حلف الفضول» بین طایفههایی از قریش بسته شد که بر اساس آن می بایست برای یاری هر مظلومی در مکه و باز گرفتن حق او از ستمکار، متحد شوند و اجازه ندهند در مکه بر کسی ستم رود، رسول خدا بیست ساله بود که در خانه عبدالله بن جدعان در این پیمان شرکت کرد و با قریشیان هم پیمان گردید تا یاور ستمدیدگان باشد.
آن حضرت سالها پس از حلف الفضول در زمان بسط اسلام فرمود: «در سرای عبدالله بن جدعان در پیمانی شرکت کردم که اگر در اسلام هم به مانند آن دعوت میشدم اجابت میکردم و اسلام جز استحکام، چیزی بر آن نیفزوده است».
حضرت محمد در سن 35 سالگی با تدبیر خود در نصب حجرالاسود(در ماجرای تجدید بنای کعبه) مانع جنگ و نزاع بین طواپف قریش گردید، آوازه امانت داری و راست گفتاری محمد صلی الله علیه و آله سبب شد تا حضرت خدیجه علیهاسلام، دختر خویلد، زن برجسته و ثروتمند قریش که برای تجارت، از مردان یاری میگرفت او را به همکاری دعوت کند و آن حضرت را در قالب قراردادی برای تجارت عازم شام «سوریه» کند، رسول اکرم پس از بازگشت، سود فراوانی را که به دست آورده بود به خدیجه سپرد، خدیجه که شیفته حسن خلق و صفات برجسته او شده بود، به آن حضرت پیشنهاد ازدواج داد که مورد پذیرش او قرار گرفت، ازدواج آنها دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت او از شام «سوریه» بوده است، سن خدیجه را هنگام ازدواج با پیامبر از 25 تا 40، متفاوت، نقل کردهاند.
فواید قرآنی بعثت
در مقاله دیگری از این ویژهنامه فواید قرانی بعثت مورد بررسی قرار گرفته که به این شرح است:
الگو قرار دادن انسان کامل
انسان برای اینکه به سعادت دنیایی و اخروی برسد نیازمند به الگویی مناسب استع این الگو از سوی خداوند با مبعوث کردن پیامبر محقق شده است، این است که خداوند بعد از آن که اعلام می دارد که رسولی را مبعوث کرده است اشاره میکند که این رسول از جنس خود شماست (من انفسکم)، یعنی امکان الگوگیری از او هست، همانطور که در آیه دیگر تصریح به این مطلب دارد. «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مىکنند».
افزون شده ایمان با تلاوت آیات از سوی پیامبر
یکی از فوائد بعثت این است که پیامبر با دریافت آیات نورانی از سوی خداوند باعث تقویت روحیه و اضافه شدن ایمان مؤمنان راستین می گردد، قرآن در ادامه آیه بعثت می فرماید: «پیامبرى از خودشان برانگیخت، که آیات او را بر آنها بخواند، نتیجه این تلاوت چیست، خود قرآن در جای دیگر بیان می دارد که ثمره این تلاوت ا سوی رسول افزوده شده ایمان مؤمنان است.
«إِنَّمَا الْمُۆْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ؛ مؤمنان، تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مىشود، ایمانشان فزونتر مىشود و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.
تزکیه و خودسازی
یکی از مهمترین فواید بعثت اصلاح و انقلاب درونی افراد است، با بعثت انبیا راه صحیح خودسازی به انسانها ارائه میشود، خداوندی که آفریننده انسانهاست و از تمامی استعدادها و ظرفیتهای موجود و نیز کاستیهای انسان کاملا آگاه است تنها او و کسانی که از طرف اویند قادرند تا برنامهای جامع و کامل در خودسازی به بشر ارائه دهند، این است که در قرآن به کرار تزکیه نفس را نتیجه ارسال پیامبران بر میشمارد، در معنای تزکیه مرحوم طبرسی می گوید:«مردم را از شرک و پلیدى پاک سازد».
تعلیم کتاب و حکمت
خداوند به وسیله پیامبرانش دستورات و قوانین الهی را در قالب کتاب آسمانی می آموزد، بسیاری از علوم هستند که فراتر از علم و عقل بشری است که مخزن این علوم خداوند است و جانشینان خداوند در روی زمین.
همچنین حکمتهایی که عقل بشر قادر به درک آنها به تنهایی نیست، شاید منظور از «کتاب» ظواهر شریعت و منظور از «حکمت» اسرار آن باشد و شاید هم کتاب متن قرآن باشد و حکمت محتواى آن و شاید هم کتاب برنامه زندگى باشد و حکمت افقهاى بالایى که در اثر تقوا و ایمان، مؤمنان به آن مىرسد، پیامبر این همه را بر مؤمنان عصر خود یا همان عربهاى جاهلى مىآموخت در حالى که آنان پیش از اسلام در گمراهى آشکار بودند.
ویژهنامه «محمد رسولالله» به مناسبت سالروز بعثت پیامبر خاتم(ص) با تهیه و تنظیم سعید بوداقی در فضای مجازی دانشآموختگان جامعةالمصطفی منتشر شده است و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به اینجا از مطالب این ویژه نامه بهرهمند شوند./907/ت302/پ
ارسال نظرات