۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۹۶
به مناسبت سالروز ولادت حضرت زین‌العابدین؛

ویژه نامه اینترنتی «میلاد عبادت» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «میلاد عبادت» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زین‌العابدین امام سجاد(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه اينترنتي ميلاد عبادت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «میلاد عبادت» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به پیشوای چهارم، گذری بر زندگی با برکت امام سجاد(ع)، القاب و دورنمای کلی از زنگی امام سجاد(ع)، سیمای امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) و عبادت، نقش امام سجاد(ع) در رساندن پیام کربلا، اخلاق در سیره علمی و عملی امام سجاد(ع)، دانستنی‌هایی درباره امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) سرچشمه کمالات انسانی و ورع و پارسایی امام زین‌العابدین(ع) اشاره کرد.
نقش امام سجاد(ع) در رساندن پیام کربلا
در مقاله‌ای از ویژه نامه میلاد عبادت آمده است: قیام سیدالشهداء ابعاد مختلفی داشت که می‌توان به خوبی از رفتار و گفتار امام(ع) از ابتدای حرکتشان از مدینه تا آخرین لحظات عمر شریفشان متوجه آن شد، امور متعددی به عنوان عوامل قیام امام حسین(ع) محسوب شده‌اند.
پرهیز از بیعت با یزید
یزیدی که جام شراب را بر حوران بهشتی ترجیح می‌داد و عاقبت هم بر اثر افراط در شراب‌خواری از دنیا رفت، یزیدی که پس از شهادت امام حسین(ع) آرزو کرد: «ای کاش بزرگان ما که در جنگ بدر کشته شدند امروز زنده می‌شدند و می‌گفتند ای یزید آفرین بر تو باد»، یزیدی که به تأسی از پدرش درصدد مسخ تدریجی اسلام بود.
دعوت کوفیان
اهل کوفه از ایشان دعوت کردند تا برای به دست گرفتن رهبری مردم عراق و تشکیل حکومت اسلامی به کوفه بروند.
اصلاح امت
امر به معروف و نهی از منکراتی همچون محو سنت‌ها و رواج بدعت‌ها عامل بعدی قیام امام بود، به تعبیر دیگر عامل سوم، اصلاح امت اسلامی بود.
یزید که بعد از شهادت امام پایه‌های حکومتش را متزلزل دید، تنها راه فرار خود از سرزنش و شورش مردمی را عوام فریبی و تبلیغات مسموم دانست، از این رو درصدد ترور شخصیتی امام حسین(ع) و اهل بیت او برآمد و به عنوان اولین مبارزه منفی، امام حسین(ع) و اهل بیت در شام او را «خارجی» نامید و آن‌ها را به عنوان شورشیان بر خلیفه مسلمین(که مجازاتشان تبعید و اعدام است) معرفی کرد و با برپایی مراسم جشن و شادی این جنایت را پیروزی قلمداد کرد و سعی کرد از شناخته شدن حسب و نسب اسرا و اهل‌بیت امام حسین(ع) بین مردم جلوگیری کند.
متأسفانه مردم شام هم که اسلامشان را فقط از طریق معاویه و یزید گرفته بودند، بدعت‌های آن‌ها را چشم و گوش بسته، احکام الهی محسوب می‌کردند، این تقلید کورکورانه تا حدی فضاحت بار بود که حتی معاویه، نماز جمعه را در روز شنبه اقامه کرد و هیچ کس اعتراض نکرد.
دستگاه تبلیغاتی یزید در شام ابتدا توانست حقیقت را پنهان کند، از این رو اهل شام با پایکوبی و هلهله به استقبال کاروان اسرا و سرهای بر روی نیزه آمدند و آنرا پیروزی سپاه اسلام دانستند.
اگر نقشه یزید در تحریف وقایع عاشورا و تحریف تاریخ عملی می‌شد امروز عاشورا به جای این‌که الگوی ظلم ستیزی باشد الگوی ظلم ستایی بود.
با در نظر گرفتن شرایط آن زمان است که وجود کسی به عنوان پیام رساندن عاشورا یک ضرورت تلقی می‌شود و رهبری این مسؤولیت را کسی به عهده نگرفت، مگر حضرت سید‌السجادین(ع) و زینب(س) و پس از انقلاب حسینی کربلا مرحله‌ای دیگر از این انقلاب آغاز گردید، این مرحله ضامن به ثمر رسیدن خون سید الشهداء بود، امام سجاد(ع) که در آن زمان 23 سال بیشتر نداشت، مهم‌ترین وظیفه خود را زنده نگه داشتن خون شهدای کربلا قرار داد و از همان روز عاشورا تا آخرین لحظات عمر شریفشان مظلومیت اهل‌بیت(ع) را یادآور شدند و این غم و اندوه درونی خود را در مناسبت‌های مختلف آشکار ساختند.
امام سجاد (ع) در خطبه‌هایی که در مسیر کربلا تا شام و از شام تا مدینه ایراد کردند تلاش‌های یزید را نقش بر آب کردند.
خطابه امام(ع) در کوفه
با توجه به این‌که کوفیان حسب و نسب امام حسین(ع) را می‌دانستند و فقط دنیاگرائی و غفلت و مال حرام سبب جرأت آن‌ها بر قتل امام حسین(ع) شده بود، با خطابه‌هایی آتشین وجدان به خواب رفته آن‌ها را نسبت به شدت جنایتی که مرتکب شدند بیدار کردند و اوج فاجعه کشتن امام(ع) و اهل بیتش و بیعت‌شکنی اهل کوفه را گوشزد کردند.
خطابه امام در شام
امام سجاد(ع) در شام به شکل دیگر این پیام را ابلاغ کردند و بیشترین همت ایشان که در این شهر، شناساندن شخصیت و جایگاه و حسب و نسب خود نسبت به پیغمبر اکرم(ص) بود و در ادامه با رسوا کردن یزید و حکومت ظالمانه او و اشاره به جنایات او به ویژه در کربلا مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیتش را یادآور شدند.
افشاگری امام(ع) منحصر به مجامع عمومی نبود، بلکه در برخوردهای شخصی و چهره به چهره هم این وظیفه را به خوبی ادا کردند، مثلا وقتی که کاروان اسرا به شهر شام رسید پیرمردی به امام سجاد(ع) نزدیک شد و گفت: سپاس خداوندی را که شما را هلاک کرد و امیر را بر شما مسلط کرد، امام (ع) فرمودند: «ای پیرمرد، آیا قرآن خوانده‌ای»، پیرمرد گفت: آری، امام(ع) فرمود: «آیا این آیه را خواندهای، (بگو هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم، مگر دوستی نزدیکانم» و آیا این کلام خداوند متعال را خوانده‌ای که (و حق کسانی که با تو قرابت دارند ادا کنی) و همچنین این کلام خداوند که (و بدانید هر آنچه که به غنیمت می‌برید خمس آن، مال رسول خدا و کسانی است که با پیغمبر قرابت دارند)».
پیرمرد گفت: آری خوانده‌ام امام فرمودند: «به خدا قسم مراد از نزدیکان پیغمبر در این آیات، ما هستیم» سپس فرمودند: «آیا کلام خداوند را خوانده ای که همانا خداوند می خواهد که هر گونه پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک گرداند».
گفت: «آری» آنگاه امام(ع) فرمودند: «ماییم اهل بیتی که خداوند آن‌ها را مطهر گردانید»
پیرمرد گفت: قسمتان می‌دهم، شما همان افراد هستید، امام فرمودند: «بدون شک ما آن ها هستیم»، پیرمرد بر آنچه بر سر اهل‌بیت گذشته بود، تأسف خورد و از آنچه بنی‌امیه انجام داده بود، بیزاری جست».
تلاش‌های امام سجاد(ع) در شام به نتیجه رسید، یعنی اهل شام متوجه جنایات یزید و عظمت جایگاه اهل بیت شده بودند، سخنرانی‌ها و روشنگری‌های امام سجاد(ع) سبب شد، یزید گناه این اقدام را به گردن ابن‌زیاد بیندازد و او را لعنت کند و در آخر هم امام سجاد(ع) را با احترام به مدینه منوره بفرستد.
اقدامات امام(ع) در مدینه
در مدینه منوره نیز امام سجاد(ع) به بیان مظلومیت خود و افشای فساد حکومت یزید پرداختند و حتی قبل از ورود به مدینه به یکی از شعرا دستور دادند تا بر مصیبت سیدالشهداء شعر بخواند و وقتی مردم جمع شدند، حضرت، خطبه‌ای خواندند و در آن خطبه پیام عاشورا را ابلاغ کردند.
امام سجاد(ع) مهم‌ترین سند و مدرک نامشروع بودن حکومت یزید یعنی شهادت پاره جگر پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت او را ارائه کردند، سندی که به هیچ وجه قابل انکار یا توجیه نبود و علاوه بر این‌که از غم و اندوه حادثه جانسوز کربلا سینه‌اش تنگ شده بود، بنابر نقلی به مدت 20 سال گریه خود را در مناسبت‌های مختلف آشکار می‌ساخت، تا یاد امام و هدف امام(ع) و ظلم حکومت ظالم بنی‌امیه فراموشی نشود و در جواب کسی که از ایشان درخواست کرد که گریه نکند، فرمودند: «یعقوب پیغمبر 12 پسر داشت، یکی را خداوند از او جدا کرد، چشمانش از شدت گریه بر او سفید و پشتش از غم و غصه خم شد در حالی که می‌دانست پسرش زنده است، ولی من در اطرافم پدر و برادر و عمو و 17 نفر از اهل‌بیتم را کشته دیدم، پس چگونه خون و اندوهم تمامی یابد».
اگر چه زندگی امام سجاد(ع) سر تا سر الگوی ما است، اما درسی که ما از این قطعه از تاریخ زندگی این امام همام می‌گیریم، لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا است تا همواره دستورالعمل سیدالشهدا(ع)، «جانت برود ولی اسلام نرود»، آویزه گوش و چشم رهروان راه آن حضرت باشد.
زمان خالى از حجت نیست
در مقاله دیگری از این ویژه نامه درباره امام زمان(عج) آمده است: امام سجاد علیه السلام  فرمود: «لاتَخْلُو الاَرْضُ الى اَنْ تَقُومَ السّاعَةُ مِنْ حُجَّة وَ لَوْلا ذلِکَ لَمْ یُعْبَدِ اللهُ؛ زمین تا روز قیامت خالى از حجت نیست و اگر حجت الهى نبود، خدا پرستیده نمى‌شد».
این حدیث به خوبى نشان مى‌دهد که در این زمان نیز حجت الهى وجود دارد، منتهى این امام باید معصوم باشد و معرفى شده ازطرف خدا و امامان قبلی، چنان که آن حضرت فرمود: «الامامُ لایکونُ الّا مَعْصُوماً وَ لَیْسَت العِصْمَةُ فى ظاهِرِ الخِلْقَةِ فَیُعْرَفَ بِها وَ کذلِکَ لایَکُونُ الاّ مَنْصُوصاً؛ جز معصوم احدى شایسته امامت نیست و چون عصمت یک نشان ظاهرى در خلقت نیست که همگان بشناسند، باید امام از طرف خدا تعیین و اعلام شود».
و در خطبه معروف خود در مسجد جامع شام در حضور یزید بن معاویه فرمود: «رسول خدا و وصى او على علیه السلام، سید الشهداء(حمزه)، جعفر طیار، دو سبط این امت و مهدى این امت از ماست».
حضرت سجاد علیه السلام فرمود: «القائِمُ مِنّا یَخفى عَلى النّاسِ وِلادَتُهُ حتّى یَقُولُوا: لَمْ یُولَدْ بَعْدُ، لِیَخْرُجَ حینَ یَخْرُجُ وَ لَیْسَ لِاحد فى عُنُقِهِ بَیْعَةً؛ قائم ما، ولادتش از مردم مخفى مىشود تا جایى که مى‌گویند، هنوز متولد نشده است، تا هنگامى که ظهور مى‌کند بیعت کسى در گردن او نباشد».
همچنین درباره مخفی بودن مکان آن حضرت فرمود: «لا یَطَّلِعُ عَلی مَوْضِعِهِ اَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَلاغَیْرِهِ اِلّا الَّذی یَلی اَمْرَهُ؛ هیچ کس از دوست و غیر دوست از اقامتگاه او مطّلع نمی‌شود، به جز کسی که متصدی خدمتگزاری اوست».
ویژه نامه اینترنتی «میلاد عبادت» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زین‌العابدین امام سجاد(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات