۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۷۲۸۲۴

چهاردهمین نشست کمیته مشورتی قرآن کریم در ارومیه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهاردهمین نشست کمیته مشورتی قرآن کریم با موضوع بررسی طرح ها و برنامه های عملی در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی قرآن آموزی و پرورش استعدادهای جدید در ارومیه برگزار شد.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، چهاردهمین نشست کمیته مشورتی قرآن کریم با موضوع بررسی طرح ها و برنامه های عملی در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی قرآن آموزی و پرورش استعدادهای جدید جمعه شب در ارومیه برگزار شد.

 
مصطفی صولتی، نماینده مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم ارومیه در این نشست گفت: مهم ترین مانع ارتقاء فرهنگ قرآن آموزی، عدم شناخت و اعتماد به قرآن به عنوان منشور سعادت فرد و جامعه در قاطبه مردم است و در نتیجه این موضع گیری ممتنع موجب می شود که قاری ممتاز نیز ارزش مبنایی برای مردم نداشته باشد.


وی به تشویق قاریان و حافظان ممتاز استان در رده کشوری و بین المللی در بازه زمانی ده ساله یعنی از سال1392تا 1401در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای ارتقاء فرهنگ و انگیزه عمومی قرآن آموزی مردم استان به واسطه شناساندن آذربایجان غربی به عنوان یک قطب صاحب کرسی در رشته های مختلف حفظ، قرائت و تالیفات قرآنی است.


صولتی اظهار داشت: اگر مبانی انگیزشی فرهنگ عمومی قرآن آموزی را در مواردی همچون رسوم و عادت اجتماعی و خانوادگی، درک فردی از زیبایی های مفهومی قرآن، لذت استماع صوت زیبایی قاریان قرآن، حس برتری جویی و ملی گرائی قرآن در میادین رقابتی کشوری و بین المللی و عقیده و دین بدانیم، در یک نگاه اجمالی به اجتماع مردم مسلمان استان در سه دهه اخیر می توان گفت که آموزش قرآن به فرزندان متاسفانه در خانواده ها جزو اولویت های درجه یک خانواده ها نیست.


وی افزود: میزان اطلاعات مردم از قرائت و مفاهیم قرآن بسیار اندک و در اکثر موارد در حد صفر است و از سوی دیگر گرایش عملی به فرهنگ قرآنی به عنوان برترین فرهنگ دینی و مذهبی در مقایسه با سایر خرده فرهنگ های  مذهبی بسیار اندک است.


این قاری بین المللی قرآن گفت: متأسفانه
 کمیت و کیفیت اطلاع رسانی به عموم مردم در زمینه های معنا و قرائت قرآن و نیز معرفی نام آوران این عرصه چندان چشمگیر نیست و تلاش های مستمری که تاکنون انجام پذیرفته و وضعیت فعلی استان را در زمینه فرهنگ قرآنی رقم زده عمدتا مربوط به حلقه های فرهنگی جدا از هم از جمله آموزش و پرورش، جلسات سنتی قرآن، هیئت مذهبی، پایگاه های مقاومت، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای استان است.


وی کمبود تعداد اساتید مجرب قرآن که حامل علوم و فنون هنری قرائت و مفاهیم قرآن باشد را نسبت به سرانه جمعیت استان بسیار ناچیز دانست و اظهارکرد: کمبود قاریان متبحر و خوش صوت که تلاوت زیبا و موثری را ارائه دهند و نیز کمبود نام آوران عرصه های رقابت قرآن کشوری و بین المللی نسبت به سرانه جمعیت استان از دیگر مشکلات فرهنگ قرآن آموزی در استان است.


صولتی، نحوه اجرای طرح را اهتمام جدی جامعه قرآنی اعم از اساتید، شاگردان، مدیران و برنامه ریزان برای افزایش روح اتحاد و همدلی، تلاش برای کیفیت آموزش و پرورش قاریان و حافظان و محققان قرآنی، تلاش جدی قاریان و حافظان متبحر استان برای ارتقاء کمیت و کیفیت فعالیت و تمرینات تخصصی خود در راستای کسب رتبه های برتری و کشوری و نیز تلاش مسؤولان ارشد استان برای تکریم شایسته از نام آوران قرآنی کشوری و بین المللی تا ده سال، طبق مصوبه شورای فرهنگی استان عنوان کرد.

 

راضیه پوحیدر مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) خواهران ارومیه در ادامه این نشست اظهار داشت: متأسفانه در کشورمان آن چنان که به ورزش و به ویژه فوتبال و فوتبالیست اهمیت داده و از آنها با هزینه های میلیاردی حمایت می شود، به قرآن اهمیت چندانی داده نمی شود بنابراین لازم است که در جامعه جاذبه های قرآنی برای تشویق مردم به سمت قرآن تبیین و تبلیغ شود.

 

سید محمد میرقلنج، پیشکسوت قرآنی نیز در ادامه این نشست ابراز داشت: مطالبات مردم عموماً ورزش فوتبال است چون پشتوانه مادی قدرتمندی دارد در حالی که اگر در جامعه به فراخوانی قرآن کریم نیز بها دهند مردم بیشتر جذب آن شده و از آن حمایت می کنند.

 

وی ادامه داد: تکریم شایسته از چهره های قرآنی در رده های کشوری و بین المللی از سوی مسؤولان بسیار ضروری است بنابراین اگر موج قرآن آموزی در میان آحاد ملت به وجود آید، مسؤولان نیز مجبور به حمایت می شوند.

 

گفتنی است، چهاردهمین نشست کمیته مشورتی قرآن کریم آذربایجان غربی جمعه شب با حضور اعضاء در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد./936/پ202/ش 

ارسال نظرات