به مناسبت روز قلم؛
ویژه نامه اینترنتی «ن والقلم» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «ن والقلم» به مناسبت روز قلم در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «ن والقلم» شامل بانک احادیث، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به جایگاه قلم در قرآن کریم، والقلم و ما یسطرون، راز ماندگاری، قلم معجزه جاوید، زکات دست، قلم از منظر امام خمینی(ره)، قسم به شأن قلم، قلم سمبل تفکر و آگاهی و اگر قلم نبوداشاره کرد.
جایگاه قلم در قرآن کریم
در مقالهای از این ویژهنامه آمده است: قلم دانشمندان در طول تاریخ پس از اسلام در راه معرفت و شناخت هرچه بیشتر آیات الهی گام برداشته و حلقه وصلی میان فرهنگها و اندیشهها بوده است، جایگاه قلم آنقدر وسیع و شگفتانگیز است که خداوند در والاترین کتاب آفرینش با سورهای از آن یاد و به آن سوگند میخورد.
استقامت و استواری ملک و دین و تحقق عیش صالح، به برکت قلم و در سایهسار قلم است، قلم است که دعوتکننده به حق است، قلم است که مایه نورانیت دلها و جانهاست، قلم است که چون از دل سخن گوید و از سر اخلاص به جولان آید بر دلها نشیند، قلم است که یک کلمه و حکم آن میتواند سبب نجات انسان و یا جامعهای شود و در صورت خطا و غلط و منحرف بودن، میتواند انسان و یا انسانهایی را گمراه کند.
قلم وسیله تجلی خدا در آفرینش است، قلم مشیت حضرت حق در تصویر و ترسیم و تقدیر عالم است، قلم ترجمان حقایق عالم غیبالغیوب و غیب مکنون و غیب مطلق، در بروز و ظهور کلمات وجودیه و حقایق امکانیه در لوح محفوظ و لوح محو و اثبات و الواح عالم غیب و شهود است، قلم منشأ و سرچشمه حضرت حق در مجالی و حضرات وجودیه و حضرات خمس و «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ» قلم صنع و حکمت و تقدیر و تعلیم هدایت و عزت است، قلم استقامت در راه خدا، علیگونه بودن، خدایی بودن، خدا محوری، حقمداری، توازن داشتن و در صراط مستقیم حرکتکردن است.
قلم حساب و کتاب و رحمانیت و ربوبیت است، وسیله اقامه وزن و قسط عدل و بیداری و آگاهی است، نور علم و عقل و معرفت است، چراغ در تاریکیهاست، ترجمان وحی و عنایات خداست، عامل پرهیز از افراط و تفریط و جنون و جنزدگی و خودمحوری است، دلیل بر رسالت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است، رمزی است به سوی حقایق عالم، چراغی است نشانگر وحی و نبوت وسیله نجات است و سعادت.
قلم و ارباب قلم، در طول حیات پرفراز و نشیب خود رنجها کشیده و زجرها دیده و تحولات فراوانی را مشاهده و احساس کردهاند، امروز نیز جایگاه قلم و ارباب قلم در فرهنگ و معارف اسلامی و حقایق قرآنی، بس رفیع و سترگ و بلند است، تا آنجا که فرمودهاند: «اول ما خلقالله القلم؛ اول چیزی که خداوند آفرید، قلم بود»، همانطور که فرمودهاند: «اول ما خلقالله العقل؛ اول چیزی که خداوند بر آن لباس هستی پوشانید، عقل بود».
در روایتی از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است که فرمودند: «ان اول ما خلقالله القلم»، فقال له: اکتب، قال: «یا رب، و ماذا اکتب، قال: اکتب مقادیر کل شی حتی تقوم الساعه»، همانا نخستین چیزی که خداوند متعال آن را آفرید قلم بود پس به او فرمان داد که بنویس، عرض کرد، پروردگارا، چه بنویسم، فرمود: «مقدار و تقدیر هر چیزی را تا روز قیامت».
در روایت دیگر فرمود: «اکتبالقدر ما کان و ما هو کائن الی الابد؛ یعنی آنچه را که بوده و تا ابد خواهد بود بنویس».
بحث قلم، علم خداوند متعال، قضا و قدر، قلم مثبت نخستین مخلوق، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، صحف الهی و کتب رحمانی، کلمات وجودی، ملائکه کرامالکاتبین، کتاب مکنون و بحث انسان کامل، حقیقت انسان کامل، مراحل وجودی و مراتب کمال انسان و تطبیق عوالم وجودی با مراحل و مراتب کمال انسان تا مقام انسان کامل، از زیباترین، لطیفترین، عمیقترین و با ارزشترین بحثهای نورانی قرآن کریم و معارف آلالبیت علیهماسلام است که درک آن و آشنایی با گوشههایی از این معارف گهربار، چشم و چراغ زندگی مردان خدا و اولیای الهی است.
در روایات نورانی اسلامی «ن» به عنوان اسم رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم و القلم به عنوان اسم امیر مؤمنان علی علیه السلام تفسیر و تعبیر شده است، در برخی روایات فرموده پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، برای پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم پنج اسم در قرآن کریم آمده و پنج اسم نیامده است، آن پنج اسم آمده عبارتاند از طه، یس، ص، ق، ن و فرموده است: «منظور از «القلم» امیرمؤمنان علیه السلام است.
چون او تبلور معارف الهی و زبان حقایق صمدانی و باب مدینه علم و نقطه پرگار معارف و نقطه بای بسمالله است، او زبان و بیان و قلم و کلام و سخن حق و حقیقت و مجسمه علوم و معارف و کلمه جامعه الهیه و آیتالله العظمی و زبان اسلام و قرآن و تجلی اسمای حسنای الهی است».
صاحب تفسیر «کنزالدقایق» مینویسد: « و امیرمؤمنان علیه السلام را قلم نامیدهاند چون همانطور که قلم منشأ آثار و برکات فراوان برای بشریت و یکی از دو زبان انسان و بازگوکننده ضمیر وی است و آنچه را که او به نزدیکان میخواهد بگوید با زبان میگوید و آنچه را به کسانی که از وی فاصله دارند میخواهد برساند با قلم میرساند و زبان و قلم دو زبان گویا و دو نوع وسیله ابلاغ پیام انسان است و به واسطه قلم احکام دین حفظ میشود و امور عالمیان، استوار میگردد، این همه را در وجود مبارک امیرمؤمنان علیه السلام به نحو احسن میتوان یافت.
او زبان و قلم حق است همانطور که یدالله و عینالله و اذانالله است، اذن واعیه و قلب واعیه و قلم گویای حقایق و معارف عالم هستی و بیان سر و سر سر کارگاه عظیم آفرینش و تجلی ولایت و صمدانیت و عصمت و اوعیهی علمالله است».
راز ماندگاری
در این مقاله از ویژهنامه میخوانیم: بخش بزرگی از هنر، سوای آنچه به معماری و نقاشی، طراحی و خط، مجسمه سازی، بافندگی و صنایع دستی و نیز فیلم و نمایش مربوط میشود، در ارتباط با قلم است، آن ارزشهای متعالی که در محتوای هنر مکتبی یاد شده است، از قبیل بُعد معنوی، کمال، هدفداری آفرینش، مشیّت الهی، ارتباط با خدا، شهادتطلبی، ایثار، ایمان و زیبایی معنوی، به دست قلم طرح میگردد که شاخهای از هنر است، شعر، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، تألیف، ترجمه، طنز و روزنامه نگاری، شاخههای گوناگون نوشتار است که میتواند به خدمت هدفهای والای مکتب اسلام درآید.
قلم؛ وسیله انتقال
هنگامی که بنا باشد با استفاده از شیوههای هنری، در راه انتقال اندیشه، احساس، مکتب یا ایدئولوژی کار کرد، ایمانی را جوشاند، اندیشهای را جهت داد و به نگاهی بصیرت بخشید، قلم و نوشته، نقش اول را به عهده دارد و قلم، به عنوان رابط صاحب فکر با مخاطبان، ناقل اندیشه و عقیده و بیانگر احساس برای افراد جامعه، وارد میدان میشود، به همین دلیل، باید در انتخاب واژههای نوشته درست اندیشید و توجه کرد که خواننده، فقط نوشته را میبیند و به نویسنده آن توجه ندارد، روشن است که سخن آراسته و زیبا، مؤثرتر، نافذتر، رساتر، جذب کنندهتر وماندگارتر است، بر این اساس، امیر بیان امام علی علیهالسلام میفرماید: «فرستاده تو، ترجمان خرد و عقل توست و نوشته و نامهات، رساترین چیزی است که از طرف تو سخن میگوید».
رسالت قلم
امروزه و در دنیای کنونی، تنها راه مبارزه با ستم و ستمگری و استکبار، حَربه نظامی نیست، بلکه به اعتقاد اندیشمندان، کار فرهنگی همواره پاسخ مثبتتری در مقایسه با جنگ نظامی به دست میدهد، بر این اساس، باید به قلم و قلم به دست گرفتن، با دید دیگری نگریست، چنان که رهبر فقید انقلاب، حضرت امام خمینی رحمهالله فرمود: «قلم، یک اسلحه است».
شهیدان قلم
چه بسیار نویسندگان آگاه و شجاعی که شهید قلم گشته و از قلم خونین خویش، بر دار آویخته شدند، آنکه تیغ تیز قلم را برمیگیرد و کفنی سپید از کاغذ میپوشد، رنگ نوشتههایش خون اوست که در این میدان میریزد و درچنین معرکهای، سرِ قلمزن، سپر اوست و جانش، آخرین تیر ترکش وجودش، چه دستهایی قلم شده تا قلمها در دست پاکان قرار گیرد.
در طول تاریخ، قلمهای متعهد و آگاه، همواره از سوی مستبدان غالب، آزادی نداشتهاند و تازیانه توقیف بر پیکر نوشتههایی که از خون دل این قلمها تغذیه و سیراب میشدهاند، خطی کبود یا سرخ بر جای میگذاشتهاند، تکلیف صاحب قلم هم که معلوم است، او قلم را سلاحی در برابر ستم و ستمگر میداند، چنانکه جلال آل احمد میگوید: «قلم این روزها برای ما شده یک سلاح و بریده باد این دست، اگر نداند که این سلاح را کجا باید به کار برد».
ظلمستیزی قلم
قلمی که به حق و عدالت متکی و جوهرش، آزادی خواهی و باطلستیزی باشد، بُرندهتر و کوبندهتر از هر سلاح و تیغی است، به همین سبب، همواره قدرت طلبان دیکتاتور، برای حفظ سلطه خود، نویسندگان متعهد را به بند میکشیدند، قلمهای افشاگر را میشکستند و دهانهای حقگو را میدوختند.
در تاریخ آمده یکی از سلاطین زورگوی فرانسوی گفته است: «هرگاه پایه تخت حکومت من بلرزد، حس میکنم نویسنده آزاد مردی، قلم به دست گرفته است»، ناپلئون هم گفته بود: «من از چهار روزنامهای که با من مخالفند، بسیار بیشتر میترسم، تا از یک لشکر خونخوار که از هزاران سرباز زبده تشکیل شده باشد».
ویژه نامه اینترنتی «ن والقلم» به مناسبت روز قلم در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات