آیت الله سید ابوالحسن مهدوی:
زهد و وارستگی از دنیا مرحله ای از یقین و عصمت است
خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: شرط نبوت انبیا همان زهدی بود که با خدا عهد کرده بودند و وقتی که انبیای الهی آن شرط را قبول کردند، خداوند متعال هم آنها را قبول کرد و نامشان را بالا برد و به آنها منزلت عطا کرد.
![امام جمعه موقت اصفهان](/Original/1392/03/23/IMAGE635067197557812500.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در ادامه بحث خود در مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان پیرامون موضوع زهد گفت: همیشه صفات نیکو و پسندیده زیادی در انسان وجود دارد مثل شجاعت،صبور بودن و داشتن ایثار و گذشت ولی به زهد که می رسیم کم ترین صفت اخلاقی است که در انسان وجود دارد زیرا در واقع زهد همان یقین است، در اعتقادات و یقین داشتن کمترین اعتقاد است که در انسان یافت میشود.
وی خاطرنشان کرد: چون زهد صفتی است که در کمتر انسانی است پس هر کس صفت زهد را پیدا کند به معصومیت نزدیک میشود، کسی که معصوم است در واقع زاهد نیز هست و دلیلش این است که دیگر به دنیا و ظواهر فریبنده آن محبت و وابستگی ندارد و کسی که به دنیا محبت نداشته باشد در واقع در وجود خود ریشه همه گناهان را زده است و وقتی که ریشه گناهان در عمق وجود کسی زده شود دیگر هیچ گناهی از او سر نمی زند.
آیت الله مهدوی در ادامه تصریح کرد: شرط نبوت انبیا همان زهدی بود که با خدا عهد کرده بودند و وقتی که انبیای الهی آن شرط را قبول کردند، خداوند متعال هم آنها را قبول کرد و نامشان را بالا برد و به آنها منزلت عطا کرد و این نتیجه و ثمره و حقیقت زهد است؛ البته زهد دارای درجاتی است و منظور از درجات زهد همان شدت و ضعف زهد در انسان است مثلا گاهی ما بی رغبت به دنیا هستیم؛ اما در مسائل کوچک و در بعضی از مسائل دیگر نمی توانیم غضب خود را کنترل کنیم یا این که بزرگ ترین انفاق را بکنیم حتی اگر خودمان نیاز داشته باشیم و اگر این کارها را بکنیم به درجههای بالایی از زهد می رسیم.
وی در پایان ابراز داشت: کسی نمی تواند به سادگی به درجه بالای زهد برسد یعنی اگر مسجد ساخت به کسی نگوید و به صورت پنهانی و مخفیانه ایثار کند، خیلی ها ایثار میکنند، مسجد و بیمارستان می سازند ولی اسم خود را می گویند و یا این که در اصل به خاطر محبوب شدن این کار را می کنند در صورتی که کاری ارزش دارد که به خاطر خدا و رضایت خدا باشد و معنای حقیقی زهد دوری از دنیا طلبی و قدم برداشتن در مسیر خدا است./939/پ202/س
ارسال نظرات