۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۲۴۹
مدیر مرکز راهبردی عفاف و حیا:

ایجاد تغیر در مصادیق و مفاهیم حیا آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و محقق در حوزه عفاف و حیا با بیان اینکه حیا در جامعه سبب آرامش در افراد می‌شود، ایجاد تغیر در مصادیق و مفاهیم حیا را آسیب‌زا دانست.
حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، محقق و پژوهشگر در حوزه عفاف و حجاب و مدیر مرکز راهبردی عفاف و حیا، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث عفت ورزی در جامعه پرداخت و گفت: برای تعریف مفهوم حیا نیاز به زحمت زیادی نداریم، زیرا حیا امری کاملاً فطری و ذاتی است و انسان با وجود خودش این را حس می‌کند.

وی اظهار داشت: حیا در فرد، خانواده و جامعه در هر سه لایه یک اثر مهم دارد، آدم‌های با حیا آدم‌هایی هستند که به دیگران و به خودشان آرامش می‌دهند، دیگران خیالشان راحت است که او آدمی است که یکسری ملاحظات را دارد، این ملاحظات برای دیگران خوشایند است و هرگز نگران حرکت‌های بدون قاعده او نیستند؛ خودش هم در یک مسیر سلامت در زندگی قرار دارد.

وی ادامه داد: او به یک سری مقررات و ضوابط برای خودش مقید است، آدم‌های باحیا، آدم‌هایی هستند که با فضایل اخلاقی زود شناخته می‌شوند و برای اینکه فضایل را در خودشان رشد می‌دهند، از دیگران موفق‌ترند.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: حیا مساله‌ای است که در دین ما به طور خاص به آن پرداخته شده است، اما متأسفانه ما از آن کم بهره می‌بریم و به صورت عمیق به آن توجه نمی‌کنیم، ما نگران از بین رفتن مفهوم حیا نیستیم، این مفهوم هرگز از بین نمی‌رود، یعنی حتی در بدترین جوامع مشکل بی حیایی نیست، مردم نمی‌گویند ما دوست داریم بی حیا باشیم، ما نگران تغییر محدوده‌ها، مصادیق و اندازه‌های حیا هستیم.  

وی افزود: آسیبی که برای حوزه ما مشکل ایجاد می‌کند، تغییر مصادیق و مفاهیم است، یک زمانی حیا یک معنایی داشت اما الآن در حال تقلیل است، از مراحل اصلی خودش در حال تغییر است، هیچ کس نمی‌تواند با اصل حجاب مخالفت کند، در بدوی‌ترین جوامع یا به اصطلاح امروزی‌ها مدرن‌ترین جوامع بشری هم، کسی منکر اصل حجاب و پوشش نمی‌شود، اما اینکه چه محدوده‌ای را آدم‌ها بپوشانند، در این قسمت بحث است.

این کارشناس حیا و عفاف بیان داشت: حیا یک امر فطری است و مردم نمی‌توانند با فطرتشان مبارزه کنند، چون نمی‌توانند مخالفت کنند یک جاهایی مصادیق را دست کاری می‌کنند، ما آثار بی حیایی را در جامعه می‌بینیم، زمانی که توسط دشمنان یا جوانان یک تلقی گسترش پیدا می‌کند، مفهوم اصلی و حقیقی تغییر می‌یابد.

حجت‌الاسلام بیاتی اظهار داشت: اتفاقی که در غرب می‌افتد این است که می‌گویند هر کسی نظرش برای خودش محترم است، یعنی مرز حیا و حجاب جایی است که تو دوست داری، ما اموری به نام امور حقیقی داریم، حقیقت که جایش عوض نمی‌شود، بالاخره این کار یا خوب است یا بد، اینکه هر کس چگونه فکر می‌کند و فکرش محترم است حرف فریبنده‌ای است.

وی در پایان به والدین هشدار داد و گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تمام افراد جامعه موثرند که من چگونه فردی باشم، اینکه دیگران به من چگونه نگاه می‌کنند و چگونه باید نگاه کنند، مهم است، البته این هم خودش قاعده دارد بدون شرایط نیست، اما چیزی که باید دلهره پدران و مادران باشد این است که؛ اگر دیدند فرزندشان به این سمت می‌رود که مفاهیم را دوباره با نگاه خودش تعریف می‌کند یعنی دارد مصادیق را تغییر می‌دهد و این اصلاً خوب نیست. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات