۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۱۷۸۷۸۴
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم تبیین کرد؛

اسرار جاودانگی امیرمؤمنان حضرت علی

خبرگزاری رسا ـ از بین تمام امتیازات و ویژگی‌های برتر آن حضرت، خصلت بندگی و عبودیت و سپس منش عدالت محوری و مهر و محبت به تمام شهروندان و عدم تبعیض نسبت به گروه‌ها و طبقات فرهنگی و قومی و اقتصادی و تعامل نیکو با مخالفان فکری و سیاسی رمزهای اساسی در زندگی جاوید و حضور همیشه در فکر و اندیشه و زندگی معتقدان به اوست.
حجت‌الاسلام مهدي اسماعيلي، مدير گروه حديث پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: گویا دست تقدیر و قضای الهی این چنین رقم زده است که شب‌های استثنایی یک سال در ماهی به نام ماه مبارک رمضان قرار گیرد، شب‌هایی که مؤمنان برای تحقق و امضای در خواسته‌هایشان از جمله بهبود زندگی و یا تجدید آن بر اساس ارزش‌های معنوی و نیز تأییدیه گرفتن از خالق هستی، با همه همت و توان از استراحت، چشم پوشی می‌کنند و با دست‌هایی خالی از تمام سرمایه‌های مادی و با ریختن اشک‌های ندامت و پشیمانی، نگاهشان را به مظهر لطف و رحمت و بخشش و مهربانی می‌دوزند تا در ادامه مسیر مدد او را تضمین کنند.
وی ادامه داد: وقایع اتفاقیه دراین سه شب حکایت از جایگاه بلند و ارزش‌های معنوی و استثنایی آن دارد، زیرا قرآن و آخرین کتاب آسمانی در یکی از شب‌های مورد گفت‌وگوی ما نازل شده است، «آنٌا انزلناه فی لیلة القدر - شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن»، ضربت خوردن و شهادت امیرمؤمنان علی(ع)، (مردی از تبار عرشیان و مایه فخر و مباهات ملکوتیان) در این شبها نیز بر عظمت و قداست آن افزوده است، شخصی که هم خودش در تاریخ ماندگار شد و هم رهبری ظاهری و حکومت نزدیک به پنج ساله‌اش که آرزوی هر آزاده و ستمدیده در جهان است، سمبل و نمونه‌ای عالی از رهبری سیاسی معرفی شده است.
این مدیر پژوهشی با مطرح ساختن سؤال‌های متعدد خاطرنشان کرد: سر این جاودانگی چیست و در کجاست، آیا در شخصیت روحانی و معنوی اوست، آری، او پس از رسول خدا(ص) والاترین انسان و کامل ترین مسلمان است، آیا در عبادت‌ها و نیایش‌ها و بندگی خالصانه اوست، آری، او در مقام بندگی و اطاعت سرآمد است.
وی در ادامه گفت: آیا عظمت و بزرگی امیرمؤمنان علی(ع) در علم و دانش اوست، آری، او خزانه علوم و دانش الهی پیامبر اکرم(ص) است، آیا جاودانگی او در حکومت و رهبری سیاسی اوست، آری، زیرا او به گواهی تاریخ، عادل‌ترین حاکم بود، عدلی که با گذشت قرن‌ها، بشر ستمدیده در آرزوی دیدن آن است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی اظهار داشت: ولی با همه این تعریف‌ها و وارستگی‌ها کشف راز و رمز ماندگاری و جاودانگی امیرمؤمنان علی(ع) نکته‌ای است که ذهن بسیاری از مریدان و علاقه‌مندان به او را مشغول کرده است.
این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به امتیازات حضرت امیر(ع) تصریح کرد: از بین تمام امتیازات و ویژگی‌های برتر آن حضرت، خصلت بندگی و عبودیت و سپس منش عدالت محوری و مهر و محبت به تمام شهروندان و عدم تبعیض نسبت به گروه‌ها و طبقات فرهنگی و قومی و اقتصادی و تعامل نیکو با مخالفان فکری و سیاسی رمزهای اساسی در زندگی جاوید و حضور همیشه در فکر و اندیشه و زندگی معتقدان به اوست.
وی تأکید کرد: حضرت امیر(ع) به فرماندارش در مصر نیز روش اداره زندگی سیاسی و اجتماعی مردم را چنین فرمان داد: «وأشعر قلبک الرحمة للرعیٌة والمحبٌة لهم و اللطف بهم ولاتکوننٌ علیه سبعا ضاریا تغتنم اکلهم فانٌهم صنفان امٌا اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق؛ قلبت باید کانون عشق ورزی به مردم باشد و با آنان مهربان باشی و چونان گرگ درنده به جانشان نیفتی زیرا این مردم یا با تو در دین اشتراک دارند و یا در انسانیت».
وی افزود: امیرمؤمنان(ع) در سخنی حکیمانه، عبادت کنندگان را به سه گروه مشخص تقسیم می‌کند و می‌فرماید «انٌ قوما عبدوا الله رغبة فتلک عبادة التجٌار؛ گروهی از مردم بندگی و عبادت را نوعی داد و ستد می دانند و با خدا وارد معامله می شوند»، یعنی از این کار به عنوان ابزار و وسیله کسب درآمد و به دست آوردن منفعت، اعم از دنیوی و یا اخروی، مثل بهشتی شدن استفاده می کنند، «و انٌ قوما عبدوا الله رهبة فتلک عبادة العبید؛ گروهی از ترس و وحشت و برای جلوگیری از فرو افتادن در آتش خشم و غضب خداوند او را عبادت می‌کنند»، که این نیز عبادتی بی‌ارزش و از نوع ترس آدم‌های ضعیف از قوی است، «وانٌ قوما عبدوا الله شکرا فتلک عبادة الاحرار؛ گروهی دیگر عبادتشان سپاسگزاری از خداوند در برابر نعمت‌های فراوانی است که به آنان عنایت فرموده است».
مدیر گروه حدیث پژوهشکده در ادامه اظهار داشت: گویا قسمت سوم از این سخن حکیمانه شرح حال آزادمردانی رهاشده از همه قیود و بندها است که می‌توانند عبادتی بی پیرایه و بدون منفعت و خالصانه داشته باشند که او خودش مصداق روشن و برتر این میدان است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی با گفتن این‌که حضرت امیر خود جزو گروه سوم است افزود: علی در عبادت آن گونه در اوج قرار دارد که دشمنانش حتی نتوانسته‌اند در برابر آن جبهه گیری کنند.
وی با برشمردن عامل دوم ماندگاری حضرت در تاریخ ادامه داد: عامل و رمز دوم جاودانگی آن حضرت، اجرای عدالت و حفظ حقوق فردی و اجتماعی در دوران حکومت پنج ساله بود، نگاه آن حضرت به کرسی قدرت و اداره زندگی سیاسی و اجتماعی افراد جامعه نگاهی تحقیر آمیز است، و برای آن ارزشی قایل نیست مگر با یک شرط و آن اداره جامعه بر اساس و میزان عقل و حق که نتیجه آن همان عدالت است.
این مدیر پژوهشی ابراز داشت: پیوند و اتصال این دو وصف را می‌توانیم در توصیه و سفارش به فرزندش حضرت مجتبی(ع) مشاهده کنیم آنجا که فرمود «یا بنی، اوصیک بتقوی الله فی الغنی والفقر، و بالعدل علی الصدیق و العدو؛ فرزندم در دارایی و نداری خدا را در نظر داشته باش و با دوست و دشمنت به عدالت و انصاف رفتار کن».
حجت‌الاسلام اسماعیلی در پایان پس از نتیجه گیری از سخنان خود گفت: انسانی که از صافی‌های الهی عبور کند و به مقام عبودیت خالصانه برسد، یقینا دروغ نمی‌گوید و دست به حقوق دیگران نمی‌گشاید و بر سفره عدالت می‌نشیند، بندگی خالصانه و متواضعانه، انسان را از کژی‌ها و انحراف‌ها دور و توفیق خوب بودن و درست کاربودن را در وی تقویت می‌کند و این چنین بود که علی (ع) در تاریخ ماند و هر روز نیاز به او محسوس تر می شود./907/د101/ن
ارسال نظرات