۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۷۹۰۰۹
آیت الله شفیعی:

همه علوم و حکمت های الهی در سوره قدر نهفته است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که نباید از رحمت و غفران الهی مأیوس و نا امید شویم، ابراز داشت: اگر شب قدر تمام شده اما رحمت الهی تمام نشده است و خداوند همواره در حال آمرزش و بخشش گناهان بندگان خود است.
آيت الله شفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز بیست و سوم ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران مسجد آیت الله شفیعی، با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و منزلت این شب، اظهار داشت: براساس احتمالات بسیار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شب قدر اصلی است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به سوره قدر، ابراز داشت: سوره قدر 97 قرآن و براساس ترتیب نزول سوره 81 قرآن است که چیدمان سوره های قرآن کار پیامبر(ص) است و ما حق عدول و تجاوز را نداریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی قرآن را بر حسب ترتیب نزول قرآن تفسیر می کنند و برخی نیز قرآن کریم را براساس ترتیب مکی و مدنی تفسیر می کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اهل سنت به دنبال ارتباط دهی سوره های قرآن به مناسب های گوناگون هستند، بیان داشت: برخی حرف ها خوب و مطلوب است اما بی دلیل هستند و حرفی که سببی نداشته باشد، قابل پذیرش نیست.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان به معنای قدر اشاره و تصریح کرد: معانی گوناگونی برای قدر در نظر گرفته شده است که منزلت و پرفضیلت بودن و شب تقدیر از معانی این شب بزرگ و با ارزش است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان اضافه کرد: در شب قدر همه مقدرات الهی برای انسان رقم می خورد و بر قلب حجت وقت نازل می شوند که امام زمان(عج) این مقدرات را امضا خواهند کرد؛ چراکه هر زمان شب قدری هست باید حجتی نیز باشد و شب قدر بدون حجت کاربردی ندارد.

آیت الله شفیعی به تفسیر آیه اول سوره قدر پرداخت و گفت: قرآن کریم، علوم و حکمت های قرآنی در بهترین شب خداوند بر پیامبراکرم(ص) به صورت آنی نازل شد البته قرآن نزول تدریجی هم داشت و آن در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر(ص) بر ایشان نازل شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: خداوند در سوره بقره و انفال می فرمایند که « قرآن را در ماه مبارک رمضان و در شبی مبارک نازل کرده است» پس برای همه مشخص است که قرآن در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است و این جای هیچ گونه شبهه ای نیست.

وی با بیان این که حداقل 114 روایت درباره منزلت و ارزش سوره مبارکه قدر وجود دارد، ابراز داشت: همه علوم و حکمت های الهی در سوره قدر نهفته است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به تفسیر آیه دوم سوره قدر پرداخت و گفت: خداوند در این آیه با توجه به اهمیت و بزرگی شب قدر به پیامبر می فرمایند «نمی دانی شب قدر چی شبی است؟»؛ «ما ادراک» منظور این نیست که پیامبر از فضیلت شب قدر خبر ندارد، خیر در این آیه هدف این است که فضیلت و بزرگی شب قدر را برای مردم ابلاغ کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به آیه سوم سوره قدر اشاره و خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند می فرمایند «لیله القدر خیر من الف شهر»، شب قدر از هزاران شب با ارزش تر است؛ برخی شبهه وارد می کنند که این هزار مبالغه است و برخی نیز معتقد هستند که این هزار ماه مربوط با هزار ماه حکومت خون آلود بنی امیه است اما کسی نمی داند فلسفه این هزار ماه چیست؟

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی نیز معتقدند منظور از هزاران ماه در سوره قدر این است که هزاران ماه عبادت که شب قدر در آن نباشد.

آیت الله شفیعی به آیه چهارم سوره قدر اشاره کرد و گفت: شب قدری شبی است که فرشتگان در آن نازل می شوند و مراد از روح در این آیه فرشتگان نیست؛ چراکه روح چیزی غیر از فرشتگان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در شب قدر فرشتگان سلام ها و رحمت های الهی را ابلاغ می کنند و تا طلوع فجر این کار را با اجازه خداوند متعال انجام می دهند؛ چراکه از خود اجازه و قدرتی ندارند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که برخی نقل می کنند که شب بیست و پنجم و بیست و هفتم ماه رمضان جزو شب قدر اصلی است، اظهار داشت: برخی هم نقل می کنند که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است و باید از این روزهای باقی مانده به نحو احسن استفاده کرد.

آیت الله شفیعی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این که نباید از رحمت و غفران الهی مأیوس و نا امید شویم، ابراز داشت: اگر شب قدر تمام شده اما رحمت الهی تمام نشده است و خداوند همواره در حال آمرزش و بخشش گناهان بندگان خود است./9461/پ202/ب

ارسال نظرات