راه جلب محبت امام زمان؛ عمل صالح و عبادت خالصانه و خاشعانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه، امروز بعد از نماز ظهر و عصر، در مسجد رضوی، با بیان این دعا که «اللهم اِنّی اَسئلُکَ اَن تُریَنی وَلّیِ اَمرِک؛ خدایا از تو می خواهم حضرت ولی عصر(عج) را به من ارائه بدهی» و با طرح این سؤال که چرا در این دعا درخواست کرده اند که حجت خدا را به ما نشان دهند، گفت تا کسی ولی نشود، ولی شناس نخواهد شد.
وی گفت: حجت خدا، طبق روایات در بین خلق خدا رفت و آمد می کند، اما چون عموم مردم، «ولی» نیستند، قدرت شناخت «ولی خدا» را ندارند؛ از این رو در روایات آمده، وقتی امام عصر(عج) ظاهر می شوند، عموماً مردم میگویند «این آقا را ما بارها دیده بودیم»، اما چرا نشناخته بودند؟ چون اراده خداست که کسی ولی خدا را بدون اذن خدا نشناسد، نمونه این مطلب در سوره مبارکه یوسف آمده است، اما باید توجه داشت که یوسف صدیق ولی خداست، اما ولی مطلق نیست، چرا که خود یوسف در آیه 101 همین سوره، آرزوی الحاق به آنها را دارد«توفنی مسلماً و الحقنی بالصالحین».
حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به سوره یوسف تصریح کرد: برادران یوسف در سه نوبت خدمت حضرت یوسف آمدند که در نوبت اول یوسف آنها را شناخت؛ اما آنها حضرت یوسف را نشناختند، در نوبت دوم خودش را به بنیامین معرفی کرد و در نوبت سوم که آمدند آیه 88 این سوره را قرائت کردند، و به دنبال آن حضرت یوسف خود را به اذن خدا معرفی کردند.
این استاد حوزه علمیه گفت: زمانی که حضرت ولی عصر(عج) تشریف فرما شوند، می آیند در «عند بیتک المحرم»،برای این که حضرت ابراهیم فرمود «رَبَّنا اِنّی اَسکَنتُ مِن ذُریتی» تا این که «لِیُقیمَ الصلاة» را انجام دهند، حال این ذریّه یک دسته بیشتر نیستند که طبق فرمایش قرآن کریم ائمه اطهار(ع) هستند«انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة».
وی با طرح این سؤال که مراد از معرفت حقیقی حجت خدا چیست، تصریح کرد: این که بدانیم حجت خدا کی به دنیا آمدند؟ چه زمانی غیبت صغری و کبری ایشان بود؟ همه از زوایای شناخت ظاهری است و مراد از شناخت حجت خدا، بر طبق این آیه که خداوند در آخرین آیه از سوره نمل فرموده است«قل اَلحَمدُلِلهِ سَیُریکُم آیاته، فَتَعرِفونها؛ ما بزودی آیات خداوند را نشان می دهیم تا شما آنها را می شناسید»، شناخت قلبی و باطنی حضرت است؛ بنابر این برای این رؤیت، تا خداوند اذن ندهد، امکان پذیر نیست.
این پژوهشگر حوزه علمیه گفت: در تفسیر الجواهر که اخیراً در لبنان نوشته شده، در مورد آیه فوق آمده است که منظور از کلمه«آیات»، امیرمؤمنان(ع) و ائمه اطهار(ع) و اولاد معصومین(ع) آنها هستند، به این دلیل که حضرت علی فرمودند«قسم به خدا، آیه ای برای خدا بزرگتر از من علی وجود ندارد».
حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به نامه هایی که امام زمان(عج) به شیخ مفید نوشتند، گفت: حضرت به شیخ فرمودند«به تحقیق به ما اذن داده شده است در احترام کردن به شما نامه نگاری داشته باشیم»، حال با وجودی که یک نامه نگاری باید با اذن خداوند باشد، در می یابیم که تمام کارها با اذن ولی مطلق باید انجام پذیرد.
وی تصریح کرد: سرّ این که امام زمان(عج) بعد از اذن از خداوند با جناب شیخ مفید نامه نگاری دارند، با توجه به این که در سوره توبه در دو جا آمده است و «سیری الله و رسوله و المؤمنون عملکم»، این است که اعمال و افکار ما در محضر حضرت حجت است و وقتی تمام اعمال و اقوال یکپارچه ادب شد، جزای این ادب دیدن حجت خدا است.
حجت الاسلام معمار منتظرین در ادامه احسان به پدر و مادر را جزء بهترین اعمال صالح دانسته و افزود: در پایان سوره کهف آمده است «فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً و لا یشرک بعبادة ربه احداً هر کس خیال ملاقات رب خودش را دارد، باید دو عمل را انجام دهد، عمل صالح و شریک قرار ندادن برای خداوند»، پس راه رسیدن به حجت خدا عمل صالح و عبادت خالصانه و خاشعانه است./939/پ202/س