۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۷۹۶۴۳

پژوهشگاه قرآن و حدیث در قم افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه رسمی پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در قم برگزار شد.
موسسه علمي فرهنگي دارالحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه قرآن و حدیث شب گذشته در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری، تولیت حرم مقدس عبدالعظیم حسنی،  حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر مسعودی خمینی، تولیت سابق حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین غروی، علما، روحانیان و مسؤولان استانی افتتاح شد.

براساس این گزارش در این مراسم حجج‌الاسلام رضا برنجکار مشاور عالی رییس پژوهشکده، سید کاظم طباطبایی،‌ رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، محمدتقی سبحانی، رییس پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع)، عبدالهادی مسعودی، رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) و سبحانی نیا، قائم مقام پژوهشکده اخلاق و روانشناسی به ارائه گزارش از عملکرد پژوهشکده‌های تحت سرپرستی خود پرداختند.

حجت‌الاسلام رضا برنجکار مشاور عالی رییس پژوهشگاه در ادامه مراسم با اشاره به تأسیس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با پیام مقام معظم رهبری در سال 74 گفت: پژوهشگاه علوم و حدیث در سال 74 تأسیس و در سال 89 به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشکده کلام اهل‌بیت(ع) در سال 90، پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) و اخلاق، روانشناسی در سال 91 و پژوهشکده قرآن و حدیث در سال 92 به تصویب رسید که اهداف تمام این پژوهشکده‌ها در جهت خدمت به قرآن و اهل‌بیت اطهار است.

مشاور عالی رییس پژوهشگاه با بیان این‌که تاکنون در جهان تشیع در زمینه حدیث کار تخصصی صورت نگرفته است، اظهار داشت: پژوهش در عرصه حدیث و قرآن یک کار ابتکاری از سوی این مؤسسه است که براساس آموزه‌های اسلام و وصیت‌ پیامبر(ص) برای بهره‌گیری بیشتر از ثقلین صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام برنجکار استنباط و تبیین روز آمد علوم اسلامی بر پایه قرآن و حدیث، دفاع از معارف کتاب و حدیث، پاسخ‌گویی به مسائلی نظری و بنیادی در معارف اسلامی، جاری کردن معارف کتاب و سنت در مسائل فرهنگی و کمک به علوم انسانی با محوریت قرآن و حدیث را اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث برشمرد.

وی افزود: تاکنون دویست و هشتاد و سه عنوان در هشت صد نود و چهار جلد کتاب در این پژوهشگاه منتشر شده است،‌ همچنین پنجاه و یک کتاب و شصت و سه مجلل ترجمه و به دوازده زبان دنیا منتشر شده است.

مشاور عالی رییس پژوهشگاه با اشاره به انتشار مجلات عملی و پژوهشی در پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: انتشار مجله علمی و پژوهشی علوم حدیث در شصت و چهار شماره، انتشار مجله حدیث زندگی در پنجاه شماره و انتشار مجله مجموع از میراث حدیث شیعه در بیست و یک شماره از کارهای صورت گرفته در این پژوهشگاه است.

وی گفت: انجام صد و هفتاد و چهار طرح پژوهشی، تدوین هفتاد و هفت مقاله علمی و پژوهشی و برگزاری سی و پنج نشست علمی از دیگر اقدامات انجام گرفته در پژوهشگاه علوم و حدیث است.

حجت‌الاسلام برنج‌کار در پایان انتخاب دو مورد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، هفت مورد کتاب سال حوزه، سه مورد کتاب سال ولایت و هیجده مورد در دیگر مراسمات را از افتخارات منشورات پژوهشگاه قرآن و حدیث دانست./993/پ203/ی

ارسال نظرات