۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۸۳۰۷۱

انتقاد دبیرکل جمعیت الوفاق از انتخاب بحرین به‌عنوان مقر دادگاه عربی حقوق بشر

خبرگزار رسا ـ دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با انتقاد از تصمیم اتحادیه عرب برای انتخاب بحرین به عنوان مقر دائمی دادگاه عربی حقوق بشر تأکید کرد: این اتحادیه در مرگ بالینی به سر می‌برد و با اجرای این تصمیم، مقر دادگاه حقوق بشر را در گورستان حقوق بشر(بحرین) قرار خواهد داد.
شيخ علي سلمان دبيرکل جمعيت الوفاق اسلامي بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در واکنش به تصمیم اتحادیه عرب برای انتخاب بحرین به عنوان «مقر دائمی دادگاه عربی حقوق بشر» گفت: اتحادیه عرب چندین دهه است که به مرگ بالینی دچار شده است و پس از آن مؤسسات مرده دیگری را متولد کرده که آخرین آن «دادگاه عربی حقوق بشر» در بحرین بوده است.

 

شیخ علی سلمان در ادامه افزود: من خطاب به ناقضان عرب حقوق بشر اعلام می‌کنم که مقر دادگاه عربی حقوق بشر در گورستان حقوق بشر(بحرین) خواهد بود.

 

دبیرکل انجمن الوفاق تصریح کرد: یک سال پیش شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که بحرین در 167 مورد به نقض حقوق بشر دست زده است و توصیه‌هایی را برای بهبود این وضعیت صادر کرد و از سوی دیگر کمیته مستقل به ریاست پرفسور بسیونی نیز دو سال پیش گزارشی منتشر کرد که در آن 55 مورد نقض حقوق بشر از سوی دولت بحرین ثبت شده بود.

 

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوقی وضعیت در بحرین را «ظلم سیاسی و عدالت پوشالی» توصیف کرده‌اند که در آن حتی ساده‌ترین معیارهای دادگاه‌های عدالت‌محور رعایت نمی‌شود.

 

در همین راستا، سازمان «خبرنگاران بدون مرز» از اتحادیه عرب خواسته است که در ازای تأسیس مقر دادگاه عربی حقوق بشر در بحرین، این کشور را به آزادی زندانیان رأی و اندیشه که هنوز در بازداشت به سر می‌برند، ملزم کند.

 

از سوی دیگر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الوفاق» حاکی است، مخالفان رژیم آل‌خلیفه انتخاب بحرین به عنوان مقر دائمی دادگاه حقوق بشر را مضحک‌ترین انتخاب با توجه به موارد فراوان نقض حقوق بشر در این کشور توصیف کردند.

 

سیدجمیل کاظم، سخنگوی مخالفان بحرین در واکنش به انتخاب بحرین به عنوان مقر دائمی دادگاه عربی حقوق بشر از سوی اتحادیه عرب گفت: به ملت‌های عربی به سبب انتخاب بحرین به عنوان مقر دائمی دادگاه حقوق بشر تسلیت می گوییم.

 

وی افزود: هیچ کشور عربی صلاحیت ندارد که مقر دادگاه عربی حقوق بشر در آن مستقر شود. کشورهایی مانند نروژ، فنلاند و سوئیس این شایستگی را دارند که میزبان دادگاه‌های حقوقی شوند اما اعراب این لیاقت را ندارند.

 

احمد الحجیری، رییس جمعیت حقوق بشر وابسته به مخالفان رژیم بحرین نیز بیان کرد: این که اتحادیه عرب بحرین را به عنوان مقر دائمی دادگاه حقوق بشر انتخاب کرده، شگفت‌آور است زیرا این کشور از مهم‌ترین کشورهای ناقض حقوق بشر است.

 

وی افزود: هدف از این اقدام بهبود وجهه رژیم‌های عربی و جنبه تبلیغاتی دارد و گرنه این دادگاه در قبال موارد نقض حقوق بشر درجهان عرب فعالیت خاصی نخواهد داشت.

 

یادآور می‌شود، اتحادیه عرب در جلسه یکشنبه گذشته، نهم شهریور، تصمیم به انتخاب بحرین برای مقر دائمی دادگاه عربی حقوق بشر گرفت.

 

این دادگاه در حالی قرار است، مقر دائمی آن در بحرین باشد که نقض حقوق بشر در این کشور به مسأله‌ای روزمره تبدیل شده است و نظامیان اشغالگر سعودی که دو سال قبل در پوشش نیروهای سپر الجزیره برای کمک به سرکوب انقلاب مسالمت‌آمیز بحرینی‌ها به این کشور اعزام شدند، هنوز بحرین را ترک نکرده‌اند./994/ب102/د
منبع: ایکنا

ارسال نظرات