۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۸۳۰۹۹
با آغاز به کار اجلاس گروه 20؛

رئیس جمهور روسیه: آمریکایی ها دروغگویند

خبرگزاری رسا ـ یکی از نمایندگان کنگره از آقای کری پرسید: آیا القاعده در سوریه حضور دارد؟ آقای کری در جواب گفت نه، رسما می گویم آنها در سوریه حضور ندارند.
جان کري وزير خارجه آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: اجلاس سالانه گروه 20 در حالی کار خود را در روسیه آغاز می‌کند که نحوه برخورد با بحران سوریه باعث اختلاف نظر عمیق بین آنها شده و رئیس جمهوری روسیه مقامات آمریکایی را به دروغگویی متهم کرده است.


از روز پنجشنبه، 14 شهریور (5 سپتامبر)، نخستین نشست عمومی اجلاس سالانه سران و رهبران کشورهای عضو گروه ،20 متشکل از قدرت های عمده اقتصادی و مالی و تعدادی از کشورهای رو به رشد جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه در حال برگزار شدن است.


به گزارش بی بی سی؛ سران، رهبران و مقامات ارشد کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، روسیه، چین، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اندونزی، برزیل، ترکیه، عربستان سعودی، مکزیک، هند و اتحادیه اروپا در این اجلاس دو روزه شرکت دارند.


این شبکه در ادامه گفت: دستور کار اصلی اجلاس گروه 20، بررسی شرایط اقتصاد جهانی و مذاکره پیرامون یافتن راهبردهایی برای افزایش رشد اقتصادی است اما با توجه به موضعگیری های متفاوت کشورهای شرکت کننده بر سر مساله کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه، انتظار می‌رود این اجلاس تحت الشعاع این بحران قرار گیرد.


در گردهمایی های رهبران گروه ٢٠ معمولا در کنار جلسات عمومی برای تبادل نظر پیرامون دستور کار اصلی، مقامات شرکت کننده در دیدارهای خصوصی به بررسی مسایل مورد علاقه خود می پردازند و قاعدتا انتظار می‌رود چنین ملاقات هایی بین روسای جمهور آمریکا و روسیه صورت گیرد. با توجه به سردی روابط دو طرف بر سر بحران سوریه، دستآورد چنین ملاقاتی در سن پترزبورگ مشخص نیست.


بی بی سی در بیان دروغگو خوانده شدن مقامات آمریکایی از سوی آقای پوتین توضیح داد: آقای پوتین با اشاره به اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در جلسه یکی از کمیته های کنگره آمریکا گفته است؛ یکی از نمایندگان کنگره از آقای کری پرسید آیا القاعده در سوریه حضور دارد؟ زیرا مردم می‌گویند که القاعده در سوریه قدرت بیشتری گرفته، و آقای کری گفت نه، رسما می گویم آنها در سوریه حضور ندارند. در حالیکه مهمترین واحد رزمی شورشیان سوریه، گروه موسوم به جبهه النصره، یکی از واحدهای شبکه القاعده است.


رئیس جمهوری روسیه در ادامه با لحنی خشم آلود افزود: آنها (آمریکاییان) این را می‌دانند، و برای من، مشاهده این گفتگو دلپذیر نبود زیرا ما با آمریکایی ها مراوداتی داریم با این فرض که افراد محترمی هستند اما او آشکارا دروغ می گوید، و خودش هم می‌داند که دروغ می گوید و این باعث تاسف است.


بی بی سی فارسی در انتها گفت: علاوه بر مقامات کشورهای عضو گروه 20، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه نیز به منظور تلاش برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهت حل بحران سیاسی سوریه عازم سن پترزبورگ شده است. دبیرکل سازمان ملل از جمله شرکت کنندگان در اجلاس است.
/1414/1409/ح

ارسال نظرات