۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۸۳۳۲۷

اجلاس گروه 20 شکاف در جامعه جهانی را تشدید کرد

خبرگزاری رسا ـ باراک اوباما و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران، به مدت بیست دقیقه با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند ولی این دیدار و گفت‌وگوی کوتاه نیز نتوانست نظر هیچ‌یک از آنها را تغییر دهد.
اوباما و بان کي مون

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پس از بن‌بست در اجلاس سران گروه 20 بر سر بحران سوریه، اکنون وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اتخاد موضعی مشترک در این باره به بحث نشسته‌اند. در این نشست که در ویلنیوس برگزار شده جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا و فرانسه آماده‌اند با حمله نظامی به سوریه به استفاده از بمب‌های شیمیایی پاسخ دهند. اما اکثریت اعضای اتحادیه اروپا با چنین اقدامی مخالف‌اند.

اجلاس گروه 20 در سن‌پترزبورگ در روز جمعه 15 شهریور، شکاف در جامعه جهانی بر سر بحران سوریه را تشدید کرد. به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره، هر یک از اعضای گروه 20 بر سر نقطه‌نظرات خود باقی ماندند.

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران، به مدت بیست دقیقه با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند ولی این دیدار و گفت‌وگوی کوتاه نیز نتوانست نظر هیچ‌یک از آنها را تغییر دهد.

پس از پایان نشست سن‌پترزبورگ، کاخ سفید بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن یازده کشور عضو گروه 20 خواستار پاسخ محکم جامعه جهانی به رژیم سوریه به خاطر استفاده از گاز شیمیایی شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، ترکیه و اسپانیا امضاکنندگان این بیانیه هستند. این یازده کشور می‌گویند طرفدار آن هستند که شورای امنیت در باره بحران سوریه به اقدام قاطعی دست بزند.

آلمان از امضای بیانیه خودداری کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پایان نشست گروه 20 گفت: "در حال حاضر روشن نیست که بتوان به یک ارزیابی و قطعنامه واحد در سازمان ملل رسید. به گفته او سازمان ملل باید در این زمینه نقش ایفا کند و چین و روسیه نیز باید به مسئولیت خود برای رسیدن به صلح در کنفرانس ژنو عمل کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است، چنین وضعیتی در شورای امنیت موجب آن شده که آمریکا دیگر به پیگیری موضوع از طریق شورای امنیت تمایلی نداشته باشد. اوباما در سن‌پترزبورگ اعلام کرد که روز سه‌شنبه آینده به مردم کشورش رجوع خواهد کرد و طی یک سخنرانی، استراتژی خود پیرامون سوریه را توضیح خواهد داد.

/1420/ 1409/ح

ارسال نظرات