۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۸۳۷۹۱
با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی؛

طلاب علوم دینی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند

خبرگزاری رسا ـ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با سخنرانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید برگزار شد.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با برگزاری مراسمی با حضور حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، مدیران و مسؤولان حوزوی، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب علوم دینی آغاز شد.

 

در این مراسم که پیش از ظهر امروز بیستم شهریورماه در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شد، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنانی حادثه دلخراش تصادف در اتوبان قم تهران را تسلیت گفت و از مسؤولان خواست تا تدابیری برای عدم تکرار چنین حوادثی بیاندیشند.

 

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه یادگار صدها سال تلاش و کوشش علمای گذشته است، اظهار کرد:‌ حوزه‌های علمیه از هزار سال قبل به وسیله علمای بزرگ تأسیس شد که در این راه تلاش‌ها و کوشش‌های فراوانی کردند.

 

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از شهید اول،‌شهید ثانی و شهید ثالث به عنوان شهدای حوزه‌های علمیه نام برد و با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به برکت خون این شهدا سامان یافت و نهاد برومندش آبیاری شد، بر حفظ این میراث بزرگ تأکید کرد.

 

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه نه تنها به همان صورت که به ما داده شده باید به آیندگان منتقل کنیم بلکه چیزی بر آن بی‌افزایم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم و خدا نکند این میراث عظیم در دست ما کاستی پیدا کند و با کاستی به نزد آینده برسد که این ظلم عظیم محسوب می‌شود.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم‌(ص) درباره اهمیت علم و دانش که می‌فرمایند «تمام خیرات از علم سرچشمه می‌گیرد و تمام بدبختی‌ها از جهل است»، گفت: بدبختی‌های دنیای امروز از ناحیه جاهلان است، اگرچه نام عالم بر خود می‌گذارند اما جهل مرکب آنها را احاطه کرده و بدبختی از آنها است.

 

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم‌(ص) در حدیث دیگری نظام ارزشی اسلام را روشن کرده‌اند که اسلام برای چه ارزش قائل است؟ کسانی که سهم بیشتری از علم و دانش دارند قیمت آنها از نظر بنیانگذار اسلام بالاتر و آنهایی که سهم کمتری دارند قیمتشان پایین‌تر است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به روایت دیگری از پیامبر اکرم‌(ص) که می‌فرماید «یک عالم از هزار عابد برای شیطان سخت‌تر و سنگین‌تر است»، گفت: عابد خود را نجات می‌دهد و عالم دیگری را، علمایی از نظر پیامبر اکرم‌(ص) عالم هستند که علمشان را بتوانند به دیگران منتقل کنند و سبب نجات دیگران شوند.

 

وی تصریح کرد: آنهایی که کوهی از علم هستند اما نه اثر مکتوبی دارند نه هدایتی، نه ولایتی، نه حمایتی و علمشان را با خود می‌برند از نظر پیامبر اکرم‌(ص) عالم نیستند، ایشان فرمودند «علمای امت من مرزداران هستند»، یعنی در مرزهایی که لشکر ابلیس می‌خواهد عبور کند مراقب هستند و مانع عبور آنان می‌شوند.

 
گفتنی است، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ابتدای سخنان خود از خداوند متعال برای روح از دست رفتگان حادثه تصادف اتوبان قم تهران آمرزش و برای بازماندگان طلب صبر و مغفرت کرد و از طلاب خواست تا برای آمرزش جان‌باختگان این حادثه فاتحه‌ای بخوانند./920/پ202/ی

ارسال نظرات