۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۸۴۱۲۹
آیت الله شبستری:

روحانیان مرزبانان اعتقادی و اخلاقی هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: همانطور که سربازان از مرزهای جغرافیایی کشور حفاظت می کنند، طلاب و روحانیان نیز مرزبانان اعتقادی و اخلاقی مردم هستند.
آيت الله مجتهدي شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان با تبریک سالروز میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: دوستدار مکتب آل محمد بودن ثمرات شکرآمیزی دارد که باید به جای آورده شود.


وی با بیان این‌که طلاب باید با مراجعه به کتب روایی، حدیثی و تاریخی راه، روش و سیره ائمه اطهار(ع) را بیاموزند، خاطرنشان کرد: در اسلام علم‌آموزی و تعلیم دادن دانش مورد تأکید و جهالت مذموم است، در حقیقت طبق آیه 122 سوره توبه علم یک حقیقت مطلوب است که باید مورد توجه جوامع اسلامی قرار گیرد.


امام جمعه تبریز ادامه داد: در اصل این‌که علم مطلوب است، جای هیچ تردیدی وجود ندارد و از نظر قرآن در کسب علوم دینی افضلیت و ارجحیت وجود دارد، اما آنچه که برای طلاب علوم دینی مطلوب‌تر است، مجاهدت در کسب علم و غواصی در دریای فقه و علوم دینی است.


وی با اشاره به تفسیر آیه نفر گفت: توجه به مباحث علم‌آموزی در کنار تأکید بر جهاد نشان دهنده این است که علم در کنار جهاد است و جهاد وجوب کفایی و از این روست که هجرت برای تفقه در دین طبق آیه مربوطه مورد سفارش قرار گرفته است، شناخت دینی از هر طایفه‌ای واجب کفایی است و مهاجرت و تبلیغ در کنار آن است.


آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان خاطره ای از تبلیغ علمای دین تصریح کرد: بنده از زبان یکی از علمای دینی که برای تبلیغ به قاره آفریقا رفته بود شنیدم که می‌گفت، یکی از آفریقایی ها به بنده گفت که شما روحانیون چرا معافیت تحصیلی می‌گیرید مگر خدمت سربازی برای همه واجب نیست؟ بنده در جواب سؤالش گفتم طبق آیه نفر کوچ کردن تحصیل علم در کنار جهاد است که طلبه ها در حوزه جهاد علمی می کنند که این کار برای اصلاح مردم است.


وی ادامه داد: همانطور که سربازان از مرزهای جغرافیایی کشور حفاظت می کنند، طلاب و روحانیان نیز مرزبانان اعتقادی و اخلاقی مردم هستند تا از بروز رفتار های ناهنجار و غیرشرعی در جامعه جلوگیری کنند طلاب و روحانیان باید قدر حضور در حوزه را بدانند و به سعادت دنیوی و اخروی در این راه افتخار کنند.


آیت الله شبستری با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) گفت: آن امام همام فرمود؛ هرکس برای هدایت افراد تعلیم دهد، اگر جامعه عامل باشد هر دو از طرف ثواب و پاداش کار را می برند. در حقیقت روحانیت علاوه بر هدایت و ارشاد عموم، در مسائل سیاسی، استقلال و امنیت کشور نیز نقش بسزایی بر عهده دارد.


وی تصریح کرد: واقعیت این است که اگر اسلام نبود، استعمار و استثمار جهانی بشریت را نابود کرده بود، به برکت اسلام و مکتب تشیع این انقلاب به ثمر نشست و زمینه ساز بیداری اسلامی و انقلاب جهانی شده است، که متولی این انقلاب امام خمینی و خلف صالح ایشان امام خامنه ای است و هر دو از ثمرات حوزه به شمار می روند./935/پ201/ب

ارسال نظرات