۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۸۵۷۴۶
آیت الله شبستری:

کتب ضاله افکار و اندیشه‌های جامعه را تخریب می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: به همان میزان که یک کتاب مفید می تواند در ارتقای سطح فرهنگی و بینش جامعه ارزشمند محسوب شود، یک کتاب ضاله در تخریب افکار و اندیشه‌های آحاد جامعه نقش منفی بزرگی می تواند ایفا کند.
آيت الله شبستري نماينده مردم آذربايچان شرقي در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با بیان این‌که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح بینش و تفکر دینی جامعه بسیار مورد اهمیت است، اظهار داشت: کتاب حاوی افکار و عقاید انسان‌هاست و دستاوردهای علمی بشر تنها با کتاب منتقل می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: به همان میزان که یک کتاب مفید می تواند در ارتقای سطح فرهنگی و بینش جامعه ارزشمند محسوب شود، یک کتاب ضاله نیز در تخریب افکار و اندیشه‌های آحاد جامعه نقش منفی بزرگی می تواند ایفا کند، بنابراین باید از صدور مجوز و انتشار این‌گوه کتاب‌ها که اندیشه دینی جامعه را هدف قرار می دهند، جلوگیری شود.


امام جمعه تبریز با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز گفت: این رویداد مهم فرهنگی در منطقه شمال غرب کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای تشویق و ترغیب همگان به مطالعه و بهره‌گیری از گنجینه‌ عظیم کتاب باشد، ارائه تخفیف های ویژه برای خرید کتاب نیز در ترغیب جوانان به امر مطالعه مورد اهمیت است.


نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید آیات قرآنی، آموزه های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت مبنی بر مطالعه و کتابخوانی اظهار داشت: اسلام دینی جامع و کامل است که در هر مقوله‌ای از زندگی فردی و اجتماعی انسانها راهکارهایی ارزشمند ارائه داده و در این میان جایگاهی که این مکتب آسمانی برای کتاب قائل است، نمونه‌ دیگری ندارد.


آیت الله شبستری با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) یادآور شد: اهمیت و جایگاه کتاب به قدری والاست که رسول اکرم(ص) ‌فرمود؛ علم را، با نوشتن در بند کِشید و دانش را، پیش از رفتن دانشمندان، بنویسید؛ زیرا رفتن علم به درگذشت دانشمندان، است، این سخنان حکیمانه اهمیت کتاب و جایگاه مؤلف را نشان می دهد.


وی با بیان این‌که کتاب در انتقال علم به نسل‌های آینده نقشی ارزنده دارد، گفت: حضرت محمد(ص) می‌فرمودند؛ «هرگاه مؤمن بمیرد و یک برگه که روى آن علمى نوشته شده باشد از خود بر جاى گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش مى شود و خداوند تبارک و تعالى به ازاى هر حرفى که روى آن نوشته شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او مى دهد.


امام جمعه تبریز با بیان این‌که باید قائل به تفکیک میان کتاب خوب و مضرر بود، گفت: کتاب‌های خوب و پرمحتوا که شیو‌های صحیح تدبر و تعمق در امور را تبیین می‌کند، می‌تواند اسلام ناب محمدی (ص) را ترویج کند، اما کتب ضاله با تخریب اندیشه ها و فطرت پاک بشری بدترین ضربه‌های عقیدتی را بر جامعه وارد می کنند.


بنابر این گزارش، در این نمایشگاه 102 هزار عنوان کتاب از ناشران داخلی و 45 هزار عنوان کتاب از ناشران خارجی در معرض بازدید و فروش قرار گرفته است. تمام کتاب‌های به نمایش گذاشته شده در سالن‌های امیرکبیر، سهند، آذربایجان، پروین اعتصامی و شهریار با 40 درصد تخفیف عرضه می‌شود که 20 درصد آن در قالب یارانه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و 20 درصد دیگر توسط خود ناشر اعمال می‌شود.


گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از هفتم تا سیزدهم مهر از ساعت 10 صبح تا 20 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز پذیرای علاقمندان و اصحاب علم و فرهنگ است./935/پ202/ج

ارسال نظرات