۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۷۷۳۵
در نظر سنجی گالوپ مشخص شد؛

73 درصد مردم آمریکا حکومت خود را فاسد می دانند

خبرگزاری رسا ـ یک نظرسنجی که توسط موسسه آمریکایی گالوپ انجام شده نشان می‌دهد که از میان ۱۲۹ کشور مورد مطالعه، در ۱۰۸ کشور اکثریت مردم معتقدند که فساد اداری در دولت‌هایشان فراگیر است.
آرم مؤسسه نظر سنجي گالوپ

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، نتایج نظرسنجی که این هفته از سوی گالوپ منتشر شده نشان می‌دهد که در میان کشورهای دارای مطبوعات آزاد، جمهوری چک از سوی 94 درصد مردم، ایالات متحده 73 درصد، و در سوئد 14 درصد مردم معتقدند که فساد در دولت کشورشان فراگیر است.

 

مبنای نظرسنجی گالوپ که در سال 2012 انجام شده مصاحبه‌های شخصی یا تلفنی با دست‌کم هزار نفر از هر کشور بوده و در این نظرسنجی کشورها به سه دسته تقسیم شده‌اند.

 

 

بنابر این گزارش، میزان 94 درصدی در جمهوری چک نسبت به سال 2007 میلادی 15 درصد افزایش نشان می‌دهد و می‌تواند با رسوایی اخیر که در ماه ژوئن (خرداد ماه) منجر به استعفای پتر نچاس، نخست‌وزیر این کشور، شد ارتباط داشته باشد.

 

در میان این دسته از کشورها، 86 درصد از مردم ایتالیا گفته‌اند که فساد را در دولت خود فراگیر می‌دانند و این رقم برای بریتانیا 43 درصد و هلند و استرالیا 33 درصد است، سوئد با 14 درصد کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

 

در دسته دوم کشورهایی قرار گرفته‌اند که مطبوعات در آنها تا اندازه‌ای آزاد توصیف شده است. در این دسته تانزانیا با 95 درصد بدترین شرایط و گرجستان با 25 درصد بهترین شرایط را دارد. یونان و ترکیه نیز که در این دسته قرار گرفته‌اند به ترتیب 92 درصد و 53 درصد را نشان می‌دهند.

 

در دسته سوم که کشورهای با مطبوعات غیر آزاد قرار دارند چاد با 92 درصد بالاترین رقم را دارد. در این دسته روسیه 80 درصد، افغانستان 77 درصد، جمهوری آذربایجان 62، تاجیکستان 47 و روآندا پنج درصد را نشان می‌دهند که جایگاه روآندا در این دسته و هم‌چنین در سطح جهانی بهترین جایگاه است./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات