۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۸۳۹۳

نگرانی روسیه از نزدیکی اوکراین به اروپا

خبرگزاری رسا ـ دولت اوکراین اخیرا با امضای قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری گاز با کمپانی سطلنتی شل، تلاش کرد تا به واردات گاز روسیه بی نیاز شود.
مناقشه گازي روسيه و اوکراين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: شرکت گاز پروم روسیه از اوکراین خواسته است تا بدهی خود به این شرکت را پرداخت کند.
الکسی میلر رئیس شرکت گاز پروم گفت که اوکراین هنوز قیمت گاز ماه اوت را پرداخت نکرده است. به گفته وی؛ به اوکراین تا اول ماه اوت فرصت داده شده بود تا بدهی خود را که به 882 میلیون دلار می رسد، پرداخت کند اما تاکنون واکنشی از اوکراین نشان داده نشده است.
الکس میلر افزود که این مسئله بسیار جدی است و به مرحله ای رسیده است که دیگر قابل تحمل نخواهد بود.
سخنان میلر که در یک جلسه با حضور دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه ابراز شد، باعث نگرانی از بابت بروز مناقشاتی شبیه مناقشات سال‌های 2006 و 2009 بین دو کشور شده است.
قابل ذکر است در این سال‌ها اختلاف نظر بر سر قیمت گاز منجر به این شد که روسیه ارسال گاز به اوکراین را در زمستان سرد و سخت متوقف کند و حتی در کشورهای اروپایی کمبود موقت گاز ایجاد شود.
به گفته بی بی سی؛ این سخنان هم چنین تهدیدی علیه اوکراین در همکاری‌هایش با اتحادیه اروپا قلمداد شده است.
قرار است کمتر از یک ماه دیگر بین اوکراین و اتحادیه اروپا موافقت نامه هایی در زمینه مشارکت و همکاری های تجارت آزاد به امضا برسد اما گفته می شود که آزادی یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین بعنوان پیش شرط امضای هر توافقنامه بین اتحادیه اروپا و اوکراین مطرح شده است.
بی بی سی در ادامه افزود: مسکو به شدت با چنین موافقتنامه هایی که موجب نزدیکی اوکراین به اروپا می شود مخالف است و در مقابل می خواهد که اوکراین به اتحادیه گمرکی که به ابتکار روسیه با بلاروس و قزاقستان، دو کشور شوروی سابق تشکیل شده است، بپیوندد.
بنا به گزارش ها چند روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد اما تاکنون در مورد مسائل مورد گفتگو گزارشی منتشر نشده است.
دولت اوکراین اخیرا با امضای قراردادی 10 میلیارد دلاری گاز با کمپانی سطلنتی شل، تلاش کرد تا به واردات گاز روسیه بی نیاز شود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات