۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۴۲۱
استاد حوزه علمیه مشهد تشریح کرد؛

جریان مباهله گواهی محکم بر اثبات جایگاه امامت امیرمؤمنان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به تبیین پیام‌های جریان مباهله پرداخت و گفت: نزول آیه مباهله واضح ترین دلیل برفضیلت و عالی ترین مدرک بر حقانیت شیعه درباره امامت و خلافت علی(ع) بعد ازرحلت پیامبر(ص) است.
مباهله

صدیقه رضایی، مدرس حوزه علمیه خواهران مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره دلایل پیشنهاد مباهله از سوی پیامبر اکرم (ص) گفت: مباهله، به ‌عنوان آخرین حربه پیامبر پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفت چرا که پیشنهاد مباهله را کسی می دهد که بر حقانیت خود پافشاری داشته باشد.

وی درادامه درباره شرایط شخص مباهله کننده ادامه داد: با توجه به اینکه مباهله دعای خاصی است دارای ویژگی ها و شرایط خاصی نیز است که برخی از آنها شامل اصلاح  اخلاق، روزه داری، غسل، رفتن به صحرا، انجام مباهله در ساعت میان سپیده دم تا برآمدن آفتاب، افکندن انگشتان دست راست دو طرف در دست یکدیگر و خواندن دعای مباهله است.

استاد فقه حوزه علمیه مشهد افزود: هرگاه مخالفین بامنطق و دلیل قانع کننده به سوی صراط مستقیم هدایت نشدند و آنان به لجاجت پرداخته و از پذیرش حق امتناع ورزیدند مسلمانان می توانند با مباهله به مقابله برخیزند و در برابر دشمنان عنود، خود را عاجز و درمانده نشان ندهند و به همین سبب این شوه در میان مسلمانان رایج بود.

آیا هرکسی می تواند برای اثبات ایمان خویش مباهله کند؟مباهله مختص پیامبر (ص) نیست

وی تصریح کرد: مومنان نیزمی توانند مباهله کنند چرا که براساس قانون مسلم اصولی، شأن نزول آیه موجب تخصیص آیه نمی شود شکی نیست که آیه شریفه مباهله یک دستور کلی برای دعوت به مباهله به مسلمانان نمی دهد بلکه روی سخن در آن تنها با پیامبراسلام(ص) است.

رضایی ادامه داد: ولی این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان یک حکم عمومی باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خداپرستی برخوردارند هنگامی که استدلات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جایی نرسد آنها را دعوت به مباهله کنند واز امام صادق(ع) نیز روایت شده اگر مخالفان سخن حقیت را نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کن.

مدیر سطح سه حوزه علمیه مشهد افزود: مباهله یک نوع دعا است و در دعا به روی همه باز است بنابراین هیچ دلیلی براختصاص داشتن مباهله به پیامبر نیست.

وی در ادامه درباره این که چرا پیامبر(ص) در جریان مباهله اهل بیت خودشان را به همراه آوردند، گفت: اسقف مسیحی به نمایندگان نجران گفته بود در مراسم مباهله نگاه کنید اگر محمد(ص) با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد از مباهله بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید با دیدن این صحنه مسیحیان از انجام مباهله خودداری کردند  و انجام این عمل از سوی پیامبر به دلیل اطمینان ایشان به حقانیت دین اسلام بوده است.

ارتباط مستقیم مباهله با حضرت علی (ع) و فرزندانش  

رضایی در ادامه به ارتباط جریان مباهله با علی بن ابی طالب(ع) و فرزنداش پرداخت و اظهار داشت: با توجه به آیه مباهله و روایات منقول در این زمینه از حضرت علی(ع) به عنوان نفس و از فرزندانش به عنوان ابناء پیامبر(ص) معرفی شده اند پس مباهله ارتباط مستقیم با حضرت علی(ع) و فرزندانش دارد.

وی در تشریح اثبات سند مباهله ادامه داد: در یکی از گفت‌وگوهای امام رضا (ع) با مأمون آمده است که مأمون از حضرت رضا(ع) پرسید: شما چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابی طالب(ع) بعد ازرسول خدا (ص) دارید؟ امام رضا(ع) فرمودند: آیه مباهله،آیه انفسنا که در صحنه مباهله به غیر از اصحاب کساء هیچ کس دیگری از مسلمانان حضور نداشت.

استاد فقه حوزه تصریح کرد: و اگر به غیر از علی(ع) مرد بافضیلت تری وجود داشت  هیچ گاه پیامبر(ص)علی (ع) را به جای او گزینش نمی کرد پس آیه مباهله و شأن نزول آن گواهی می دهد که علی(ع) شایسته ترین و با فضیلت ترین فرد در میان یاران پیامبر(ص) بود.

وی افزود: نزول آیه مباهله واضح ترین دلیل برفضیلت و عالی ترین مدرک بر حقانیت شیعه درباره امامت و خلافت علی(ع) بعد ازرحلت پیامبر(ص) است و نیز با توجه بر این آیه وجود امیر المومنین(ع) در کنار پیامبران الهی قرار گرفته است.

رضایی با بیان این که آیه مباهله برصدق رسالت پیامبر اکرم(ص) و امامت حضرت علی(ع) دلالت می کند، اظهار داشت: پافشاری پیامبر(ص) و ترس و عقب نشینی طرف مقابل از مباهله بهترین دلیل بر صدق رسالت و با توجه به روایاتی که از امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل شده است مباهله را می توان یکی از دلایل امامت  دانست.

استاد فقه حوزه درباره پیام های جریان مباهله نیز گفت: از پیام‌های مباهله این است که اگر انسان ایمان به هدف خود داشته باشد حاضر است اهل بیت خود را در معرض خطر قرار دهد و نیز از دیگر پیام های مباهله استمداد از غیب است و این که کمیت در دعا اهمیت ندارد و دیگر این که زنان و مردان در صحنه‌های مختلف زندگی هم پای یکدیگر هستند./934/ت302/س

ارسال نظرات