در قم؛
بایستههای تغییر سیاست جمعیتی بررسی شد
خبرگزاری رسا ـ بایستههای تغییر سیاست جمعیتی با تأکید بر نقش رسانه ملی از سوی ابراهیم شفیعی سروستانی در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم شفیعی سروستانی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که عصر امروز در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به ارائه پژوهش خود با عنوان «بایستههای تغییر سیاست جمعیتی با تأکید بر نقش رسانه ملی» پرداخت.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از بیست سال از اجرای سیاست تحدید و کنترل جمعیت با توجه به ملاحظات گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی، اینک در آن تجدیدنظر کرده و سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته است، گفت: بیتردید برای تحقق این سیاست جدید جمعیتی، باید اقدامهای متعددی در حوزههای گوناگون انجام شود.
شفیعی سروستانی یی از مهمترین اقدامها را فرهنگسازی و تغییر گفتمان جامعه از کاهش جمعیت به افزایش جمعیت عنوان و اظهار کرد: رسانه ملی به منزله یکی از مهمترین دستگاههای فرهنگساز کشور، باید بر مبنای طرح و برنامهای دقیق، مشخص و زمان بندی شده، برای تحقق سیاست جدید جمعیتی کشور وارد میدان شود و از همه ظرفیتهای خود در این زمینه استفاده کند.
این استاد دانشگاه افزود: تهیه طرح جامع تولید و اجرای انواع برنامههای آموزشی، پژوهشی، اطلاعرسانی، نمایشی، تبلیغی در رسانههای جمعی به ویژه صدا و سیما و شبکههای استانی آن با هدف گفتمانسازی و ترویج فواید فرزندآوری و تبیین آثار منفی کاهش نرخ باروری، با رعایت شرایط و مقتضیات راهبردی یکی از اقدامهای ملی و متناسب با راهبردهای جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن است.
وی با بیان اینکه راهبردها و اقدامات ملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن، متناسب با آموزههای اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، گفت: در این مصوبه به فرهنگسازی برای دستیابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسؤولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری، به ویژه زیر حد جانشینی، توجه ویژهای شده است.
شفیعی سروستانی ادامه داد: با توجه به این مصوبه، رسانه ملی باید راهبردها، سیاستها و برنامههای خود برای تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری را به روشنی تدوین و بر اساس برنامهای دقیق و حساب شده، گفتمانی جدید را در جامعه حاکم کند؛ گفتمانی که در نهایت به عبور از مرحله بحرانی کاهش جمعیت و افزایش آن تا رسیدن به حد مطلوب بینجامد.
وی در بخش دیگری از ارائه پژوهش خود پس از تبیین مهمترین بایستههای تدوین سیاست جمعیتی به بررسی راهبردها و سیاستهایی که رسانه ملی برای تحقق سیاست جدید جمعیتی نظام جمهوری اسلامی باید در پیش گیرد پرداخت و گفت: در نخستین گام، با ده نفر از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در چهار حوزه دینپژوهی، جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و رسانه و ارتباطات، براساس پرسشهای از پیش طراحی شده مصاحبه و حاصل نکات مطرح شده در این مصاحبهها به صورت نظاممند و منطق استخراج شد.
این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در گام دوم، براساس نکات مطرح شده در مصاحبهها، مطالعات تکمیلی برای مستندسازی این نکات و تکمیل و تتمیم آنها انجام شده و در گام سوم نیز این پژوهش براساس یافتههای مصاحبهها و مطالعات کتابخانهای تدوین شده است.
زمینههای تغییر سیاست جمعیتی نظام جمهوری اسلامی، بایستههای تدوین سیاست جمعیتی، دلایل کاهش شدید جمعیت در دو دهه اخیر و راهبردهای رسانه ملی همچون فتمانسازی در زمینه ضرورت افزایش زاد و ولد، ایجاد زمینههای لازم برای تحکیم خانوادهها، زمینهسازی برای تسهیل شرایط ازدواج و اصلاح نگرش و رفتار خانوادهها در زمینه فرزندآوری از جمله مواردی است که شفیعی سروستانی به بررسی آنها میپردازد./920/پ202/ن
ارسال نظرات