۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۹۰۳۲۳

انگلیس اجازه جاسوسی از مردمش را به آمریکا داد

خبرگزاری رسا ـ دولت انگلیس پس از سال ۲۰۰۷ به آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اجازه داده به شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل شهروندان عادی انگلیس دسترسی داشته باشد.
باراک اوباما نگران از افشاگري هاي اسنودن

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: بر اساس گزارش ها دولت انگلیس پس از سال 2007 به آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اجازه داده بود به شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل شهروندان عادی انگلیس دسترسی داشته باشد.


روزنامه گاردین نیز در گزارشی که منتشر کرده می‌گوید که در برخی از قوانین انگلیس در سال 2007 تغییراتی اعمال شد تا بر اساس آن، آمریکا بتواند اطلاعات مربوط به شهروندان عادی انگلیسی را که حتی مرتکب عمل مجرمانه‌ای نشده بودند در اختیار داشته باشد.


گزارش این رسانه‌های انگلیسی براساس اطلاعات ادوارد اسنودن منتشر شده است. آقای اسنودن که از کارمندان آژانس امنیت ملی آمریکا بود، اطلاعاتی را درباره فعالیت های اطلاعاتی این آژانس منتشر کرد که به بروز تنش هایی بین آمریکا و کشورهای مختلف جهان منجر شده است.


بر اساس قرارداد مبادله اطلاعاتی بین آمریکا و انگلیس که 70 سال پیش به امضا رسید دو کشور بدون اجازه مقامات یکدیگر نمی‌توانند به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.


به این ترتیب تا پیش از سال 2007 اگر آمریکا در عملیاتی به آگاهی از شماره تلفن و یا آدرس ایمیلی یک شهروند انگلیسی نیاز داشت بدون اجازه مقامات این کشور قادر به دسترسی به این اطلاعات نبود.


اما بر اساس تغییراتی که در سال 2007 در قوانین انگلیس اعمال شد آمریکا اجازه یافت به چنین اطلاعاتی با هدف "اتصال تماس ها" دسترسی پیدا کند؛ به این مفهوم که می‌توانسته است آنها را تحلیل کند و ارتباط آنها را با دیگر شماره‌های تلفن و یا ایمیل‌ها بررسی کند.


ادوارد اسنودن، 30 ساله، در ماه ژوئن سال جاری پس از افشای عملیات گسترده جمع آوری اطلاعات آمریکا از طریق تماس های تلفنی و اینترنت به روسیه فرار کرد.


وی با دریافت پناهندگی موقت اجازه یافته است تا تابستان سال آینده در روسیه زندگی کند./1421/1409/ح

ارسال نظرات