۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۹۰۵۳۶
با تایید لویه جرگه؛

کاپیتولاسیون نصفه و نیمه در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ رئیس جمهوری افغانستان معتقد است این قرارداد باید بعد از انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تصویب نهایی شود تا آمریکایی ها نتوانند در انتخابات کارشکنی کنند.
حامد کرزاي در لويه جرگه افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: لویه‌جرگه مشورتی کابل که برای بحث بر سر توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن برگزار شده، این توافقنامه را با اکثریت مطلق آراء تایید کرد. لویه‌جرگه همچنین در قطعنامه‌ای از رئیس جمهوری خواست تا توافق‌نامه را تا آخر امسال امضا کند.


در قطعنامه 31 ماده‌ای لویه‌جرگه که از سوی معاونان جرگه در حضور حامدکرزای رئیس جمهوری افغانستان خوانده شد، آمده است که:


1- اعضای جرگه موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را تایید می‌کنند.


2- نیروهای متخلف آمریکایی حتی الامکان در دادگاه‌های آمریکا در داخل افغانستان محاکمه شوند اما آمریکایی‌ها به هیچ صورت اجازه ندارند در خاک افغانستان زندان یا زندانی داشته باشد.


3- سیاست خارجی افغانستان تنها بر اساس منافع ملی افغانستان بنیان نهاده شده و آمریکا اجازه ندارد از خاک افغانستان علیه کشور سومی استفاده کند.


4- لویه‌جرگه بر کمک آمریکا برای روند صلح افغانستان تاکید می‌کند.


5- در صورتی‌که طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکند، افغانستان باید امتیازات را که در اختیار آمریکا قرار داده، پس بگیرد.


6- قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا باید تا پایان امسال نهایی و امضا شود.

بی بی سی در ادامه با بیان اینکه آقای کرزای از دخالت آمریکایی‌ها در انتخابات پیشرو نگران است به نقل از وی افزود: برای مطمئن شدن از اینکه توافقنامه امنیتی موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، 'مرحله تطبیق' برای این توافقنامه باید در نظر گرفته شود.


آقای کرزای گفت: اگر یک بار دیگر آمریکا به خانه افغان ها حمله کند، قرارداد ملغی است. آمریکایی‌ها باید در پایگاه‌های خود بنشینند. از امروز بازرسی خانه ها و رهگیری از سوی آمریکا متوقف است و مردم افغانستان آزاد هستند.


قابل ذکر است رئیس جمهوری افغانستان معتقد است این قرارداد باید بعد از انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تصویب نهایی شود تا آمریکایی ها نتوانند در انتخابات کارشکنی کنند.


آقای کرزای در همین رابطه افزود: دو درخواست مشخص از آمریکا دارم. 'تامین صلح' و 'برگزاری انتخابات شفاف'.


باید گفت این اصرار آقای کرزای بر مسئله انتخابات و تاخیر در امضای توافق نامه بدین خاطر است که وی قبل ها در خاطره ای گفته بود: با سفیر آمریکا در کابل نشست داشتیم و در مورد لویه‌جرگه و توافقنامه امنیتی صحبت می‌کردیم. من از سفیر آمریکا پرسیدم که چرا شما تاکید دارید که حتما موافقتنامه با ما امضا شود؟ چرا بعد از انتخابات امضا نمی‌کنید؟


سفیر آمریکا در جواب من گفت: ما برنامه‌های خود را داریم. او گفت انتخابات شاید به دور دوم برود و در این صورت دور دوم انتخابات پنج تا شش ماه به تاخیر می‌افتد. دلیل اینکه من گفتم انتخابات شفاف برگزار شود، از همان مجلس با سفیر آمریکا ترسیدم.


لازم به ذکر است این سخن سفیر آمریکا بدین معنا است که بر خلاف قانون افغانستان، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به جای دو هفته به 6 ماه به درازا خواهد کشید و این عواقب جبران ناپذیری برای صلح و ثبات افغانستان در پی خواهد داشت.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات