۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۹۰۸۴۴
آیت الله نمازی:

معرفت تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کاشان گفت: تربیت یک دانش آموز خوب، تربیت یک جامعه است و آموزش و پرورش و آموزش عالی رسالت سنگینی را در تربیت نسل آینده کشور بر عهده دارند.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان عصر امروز در دیدار با اعضای شورای معاونین و اعضای کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش کاشان اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی از نهادهایی هستند که کاری مهم و تعیین کننده و نقش اساسی در سلامت و امنیت جامعه دارند.

 

به گفته وی، سازماندهی درست این دو سازمان در نظام جمهوری اسلامی برای تربیت نسل نوجوان و جوان جامعه نیازمند ابزارها، امکانات، فرمول ها و رفع کمبودها است.

 

وی از جوانان به عنوان آینده سازان کشور نام برد و افزود: نسل‌ها یکی بعد از دیگری در حال گذرهستند و با گذشت زمان فرسوده و از دور خارج می شوند تا نسل بعدی جایگزین شود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری هر امتی را دارای تاریخ مصرفی دانست و افزود: بعد از گذشت تاریخ مصرف هر امتی، نسل دیگری روی کارآمده و این مشیت الهی است.

 

آیت الله نمازی گفت: بشریت به صورت کاروان و نسل به نسل می آیند و می روند و این نسل سابق است که باید نسل جدید را خوب پرورش داده و تربیت کند.

 

امام جمعه کاشان در ادامه با اشاره به این که بعد از آموزش یکی از اولویت های آموزش و پرورش و آموزش عالی،  تربیت فرزندان جامعه است افزود: تربیت انسان ها در دنیا مهمترین کاری است که باید بعد از آموزش به آن توجه شود.

 

آیت الله نمازی اسلام را کارخانه آدم سازی دانست و یاد آور شد: بعد از خانواده، ساختن انسان ها وظیفه مهم و سنگینی است که برعهده معلم در آموزش و پرورش است.

 

تاکید بر آموزش همراه بامعرفت

امام جمعه کاشان هم چنین آموزش همراه با کسب معرفت را مهم قلمداد کرد و گفت: تمامی جنایات و قتل عام انسان ها در دنیا توسط سران کشورهایی انجام می شود که همه فارغ التحصیل مراکز آموزش عالی هستند.

 

به گفته وی جنایات انجام شده در سوریه توسط انسان های بی سواد انجام نمی شود بلکه توسط دولتمردانی انجام می شود که همه دانشمند و با سواد هستند که دررأس همه آنها آمریکا و اروپا و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات هستند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آموزش و تربیت بعنوان دو بحث متفاوت از یکدیگر و رسالت سنگین و خطیر معلم نام برد و بیان داشت: معلم در کار آموزش با جسم، حافظه، هوش و گوش دانش آموز در ارتباط است اما دربحث تربیت باید با جان و روح دانش آموز ارتباط داشته باشد.  

 

آیت الله نمازی کار تربیت روح را وظیفه ای فنی و تخصصی دانست و یادآورشد: همانگونه که آموزش هر رشته ورزشی نیاز به مربی متخصص همان رشته دارد،  کار تربیت روح که حقیقت ناشناخته ای است نیازمند مربی متخصص است.

 

به گفته وی همه در تعریف روح عاجز هستند هرچند که برخی از علما تعاریفی از روح دارند اما این تعاریف اجمالی است وحقیقت روح تا کنون برای کسی روشن نشده است.

 

امام جمعه کاشان، رسیدن به معرفت نفس را مشکل دانست و گفت: پیچیدگی هایی در وجود انسان نهفته است که شناخت آن محال است و آنچه بشردارد معرفت ناقص است.

 

وی با اشاره به این که اگر کسی به معرفت کامل برسد گناهی را مرتکب نخواهد شد یاد آورشد: معرفت کامل را کسی دارد که خودش را همیشه و در همه حال در محضر خدا بداند و در محضر خدا گناه و معصیت نکند اما اگر انسان مومنی گناهی را در محضر خدا مرتکب شد به معنای این است که هنوز به معرفت نرسیده است.

 

به گفته وی گناه در جامعه توحیدی و حسینی ما نیز وجود دارد و بعد از اینکه از مراسم عزاداری خارج می شوند همان خصلت های ناپسند خود را در مورد غیبت و گناه و گران فروشی و اختلاص را ادامه می دهندکه این امر بیانگر این است که هنوز به معرفت نرسیده اند.

 

یکی از رسالت مهم آموزش و پرورش معرفت شناسی دانش آموزان است

امام جمعه کاشان تاکیدکرد: یکی از مهمترین رسالت آموزش و پرورش و آموزش عالی رسیدن معرفت شناسی دانش آموزان با استفاده از حوزه های علمیه و علمای بزرگ است.

 

آیت الله نمازی معرفت شناسی را یکی از نیازهای امروز جامعه اسلامی ایران دانست و افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی برای حفظ جوانان در برابر تهدیدات و تهاجمات فرهنگی دشمن باید جوانان را به معرفت شناسی برسانند تا آنها از گناه دوری کنند.

 

به گفته وی معرفت تنها سلاح مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است و آنچه که انسان را می تواند در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن حفظ نماید معرفت شناسی است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در عین حال، لازمه معرفت شناسی جوانان را کار روان شناسی پیچیده ای دانست و گفت: تربیت جوانان کارظریفی است که نیازمند سلاح محبت است نه متوسل شدن به سلاح خشونت.

 

 وی افزود: عطوفت و مهربانی یکی از ابزارهای مهم و اساسی کار تربیتی است که نوجوانان و جوانان برای رسیدن به معنویت باید ابتدا معنویت را در برخورد با معلم و استادخود مشاهده کنند.

 

آیت الله نمازی تاکید کرد: تنها راه باقی مانده برای رسیدن به معنویت و دست یابی به جایگاه بلند انسانیت متوسل شدن به معارف عالیه اسلام است.

 

وی دانش آموزان را امانت خانواده ها نزد معلمان و امین نظام دانست و اظهار داشت: رفتار، کردار و گفتار معلم و استاد باید سرشار از معنویت باشد تا بتواند برای دانش آموز تاثیرگذار باشد.

 

آیت الله نمازی ، ماهیت آموزش و پرورش و آموزش عالی حتی در زمان طاغوت را نیز متمایز از دیگر وزارت خانه ها دانست و افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور از گذشته تا کنون به عنوان یکی از وزارت خانه های سالم در کشور مطرح است./939/ پ202/ج

ارسال نظرات