۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۹۲۱

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نتیجه وقف را محرومیت زدایی از مناطقی دانست که گرد محرومیت به خود گرفته‌اند.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه، نوذر شفیعی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به اهمیت وقف در جامعه اسلامی، گفت: وقف یک سنت حسنه است و در واقع وقف به موضوعاتی می‌پردازد که نتیجه‌اش احیای مسائلی است که گرد زمانه، بر آنان می‌نشیند.

شفیعی: محرومیت زدایی یکی از آثار ارزشمند وقف است

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقف در جامعه موجب محرومیت زدایی از مناطقی می‌شودکه گرد محرومیت دارند.

وی با اشاره به این‌که وقف حوزه‌هایی را پوشش می‌دهد که بخشی از فرهنگ و تمدن و اجتماع را احیا می‌کند، افزود: وقف از احکام مهم الهی است که می‌تواند خدمات ارزشمندی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... برای جامعه به همراه داشته باشد.

شفیعی تصریح کرد: باید کسانی که وقف انجام می‌دهند، باید نیاز جامعه را در این سنت الهی در نظر بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: دین مبین اسلام بندگان خدا را به ساختن و آبادانی، دنیایی که مزرعه آخرت است، دعوت کرده است و سنت حسنه وقف با عمران و آبادانی، ظاهری و باطنی، ارتباطی دیر پا داشته که احداث مدارس، مساجد و ... موید این موضوع مهم است.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: امروزه، کارآفرینی از بزرگترین دغدغه‌های جوامع انسانی است اما می‌توان گفت در ارتباط با تحقق این مهم، از تأثیر وقف در بهبود اوضاع اقتصادی جامعه، نمی‌توان چشم پوشی کرد.

رحماندوست: وقف موجب پویایی اقتصادی در جامعه می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توان وقف کرد تا کارگاه تولیدی ساخته شود و عواید آن به نیازمندان برسد، با این رویکرد اقتصاد پویا خواهد شد.

مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وقف در جامعه اسلامی، گفت: نباید عمل ارزشمند وقف، در جامعه به فراموشی سپرده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمل خیر وقف می‌تواند یکی از نجات دهندگان بیکاری و کمبود امکانات باشد و کمیت آن و یا ثروت کم یا زیاد داشتن واقف کم اهمیت است.

وی افزود: اگر نتیجه وقف که گره گشایی از دیگران است برای واقفان عینی و یقینی شود آن وقت نگاه‌های دنیایی از بین می‌رود و این مهم بیشتر رونق می‌گیرد.

رحماندوست با بیان این‌که حل برخی از مسائل کشور در گرو این کار خیراست، اظهار کرد: کسی که می‌تواند بیمارستان یا خانه و ... بسازد، می‌تواند با اخذ راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مناسب به زوج‌های جوان نیز کمک کند تا زندگی جدیدی آغاز کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: می‌توان وقف کرد تا کارگاهی تولیدی ساخته شود و عواید آن به نیازمندان برسد که در این صورت اقتصاد هم پویا می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نگاه‌ها امروزه مادی شده و فکر می‌کنیم اگر ساختمانی بسازیم، کاسب هستیم ولی وقف کنیم سودی دستمان را نمی‌گیرد، در حالی که نتیجه این مهم برعکس است لذا باید جهان بینی توحیدی داشته باشیم.

رحماندوست خاطرنشان کرد: می‌توان برای ترغیب مردم به انجام این سنت حسنه از کسانی که از این مهم بهره برده‌اند و به نتیجه خوب رسیده‌اند، استفاده کرد و حقایق ارزشمند این موضوع را عنوان کرد.

بیش از 196 هزار مراسم عزاداری در طرح بصیرت عاشورایی برگزار شد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در 2980 امامزاده و بقعه متبرکه گفت: بیش از  196 هزار برنامه عزاداری در قالب این طرح، در امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد.

حسن ربیعی، سخنگوی این سازمان اظهار کرد: سوگواره «بصیرت عاشورایی» در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به  قطب‌های فرهنگی و بمنظور جهت دهی به مراسم عزاداری و اجرای هر چه بهتر و صحیح تر نیات واقفین و موقوفات مرتبط و با هدف گسترش و تعمیق بصیرت در جامعه، برای سومین سال پیاپی در آستان مقدس 2980 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار شد .

وی با بیان این‌که این طرح همزمان با ایام محرم در سراسر کشور برگزار شد، گفت: ایجاد بصیرت عاشورایی با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و امام راحل(ره)، تبیین جایگاه حکومت اسلامی و نقش ولایت فقیه در اداره جامعه اسلامی و بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و روشنگری نسبت به خرافات و انحرافات از جمله اهداف پیش بینی شده، برای این طرح بود.

ربیعی با اشاره به این‌که سوگواره بصیرت عاشورایی در 2980 بقعه متبرکه و 7086 حسینیه، تکیه و مسجد در سراسر کشور اجرا شد، افزود: در مجموع 23 هزار و 205 جلسه عزاداری در بقاع متبرکه مجری و 173 هزار و 672 جلسه عزاداری در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد مجری سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار شد.

سخنگوی سازمان اوقاف ادامه داد: در قالب این طرح 1425 مبلغ از حوزه علمیه قم و 2571 روحانی بومی نیز بمنظور مشارکت در برگزاری مراسم‌های عزاداری و ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی عاشورا به سراسر کشور اعزام شدند.

22 وقف جدید به ارزش بیش از 60 میلیارد ریال در سال 92 در تهران به ثبت رسیده است

مدیر حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: طی 8 ماهه سال 92، 22 وقف جدید جمعا به ارزش بیش از 60 میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

شهیدی پارسا، مدیر حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران اظهار کرد: از ابتدای سال 1392 در استان تهران، 22 وقف جدید به ثبت رسیده است که 7 نفر از واقفین را بانوان تشکیل می‌دهند.

شهیدی ارزش تقریبی مجموع موقوفات سال جاری تاکنون را بر اساس آماری که اداره کل از ادارت تابعه کسب کرده است، حدود 60 میلیارد و 100 میلیون ریال ارزیابی کرد و افزود: موقوفات جدید در شهرستان‌های لواسان، شمیران، ورامین، شهرری، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم ثبت شده‌اند.

مدیر حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به این‌که تمام این موارد وقف عام هستند، تصریح کرد: اغلب موقوفات را واحدهای مسکونی تشکیل می‌دهند اما باغ، مغازه و زمین زراعی نیز در بین موقوفات جدید دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: واحدهای مسکونی با متراژها و نیات مختلفی وقف شده‌اند که در متراژهای 55 تا 109 متر قرار دارند.

شهیدی با اعلام این‌که در پاکدشت زمین زراعی به متراژ 2000 متر و در ورامین مغازه‌ای به متراژ 25 متر وقف شده است، بیان کرد: وقف از نوع بهترین و بی‌منت‌ترین کمک‌ها در جوامع اسلامی است که تاکیدات بسیاری در آموزه‌ای دینی به این امر شده است و هر وقف می‌تواند گشایشی در امری خیر و کار مومنان باشد.

مدیر حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: یکی دیگر از موقوفات جدید نیز وقف 12 ساعت حق آب یک زمین زراعی با نیت عزاداری برای سیدالشهداء در شهرستان ورامین است.

وی در پایان با اشاره به نیات موقوفات جدید خاطرنشان کرد:نیات موقوفات مواردی مانند بیماری‌های خاص، حمایت از کودکان بی‌سرپرست، عزاداری سید الشهداء و ساخت و توسعه مساجد را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف از مدیر عامل خبرگزاری مهر عیادت کرد

حسن ربیعی، سخنگو سازمان اوقاف و امور خیریه از رضا مقدسی مدیر عامل خبرگزاری مهر که در بیمارستان مهراد بستری است، عیادت کرد.

حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در بیمارستان مهراد تهران از رضا مقدسی، مدیرعامل خبرگزاری مهر که پس از عمل جراحی در بخش عمومی این بیمارستان بستری است، عیادت کرده و احوال ایشان را جویا شد.

براساس این گزارش، رضا مقدسی مدیر عامل خبرگزاری مهر چندی است بدلیل بیماری در بیمارستان بستری می‌باشد .

ربیعی در این دیدار ضمن بررسی وضعیت جسمانی وی، برای ایشان از درگاه حق تعالی آرزوی سلامتی و شفای عاجل مسئلت کرد.

ربیعی همچنین با بیان این‌که خبرگزاری مهر، رسانه‌ای فعال، پویا و پیشگام در عرصه اطلاع رسانی و نقد و تحلیل عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است، برای این رسانه کشور آرزوی موفقیت کرد./966/د101/ن

ارسال نظرات