۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۹۲۰۳۴
در همایش «الگوی اسلامی ایرانی مشاوره» مطرح شد؛

خانواده‌محوری سالم‌ترین شکل زندگی و مطابق با آموزه‌های اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز علوم رفتاری دانشگاه بقیة الله با اشاره به محوریت خانواده در آیات و روایات و سخنان رهبر معظم انقلاب، همه ابزارهای تهاجم فرهنگی را متوجه خانواده دانست و تأکید کرد: برخلاف دیدگاه غربی، از دیدگاه اسلام، خانواده محوری و تعلق به خانواده، سالم ترین شکل زندگی است.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، خدابخش احمدی، رییس مرکز عوم رفتاری دانشگاه بقیة الله(عج)، ظهر امروز در همایش ملی«الگوی اسلامی ایرانی مشاوره» در محل تالار نور مشهد با بیان این که مسلمانان از گذشته مولد و تغذیه کننده علوم انسانی بوده اند، گفت: در مشاوره و روانشناسی نیز به الگویی ایرانی اسلامی نیاز داریم.

 

وی افزود: همه مشاوران و روانشناسان در حال حاضر از روش های تولید غرب بهره می گیرند که تا حدی می تواند اثربخش باشد اما در کوتاه مدت نه در طی قرون و نسل ها.

 

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی مشاوره با تأکید بر این که بومی شدن مشاوره و روانشناسی از کارهای لازم و ضروری در علوم انسانی است، ادامه داد: حتی غربی ها نیز به این نکته تأکید دارند که ما باید از ابزارها و شیوه‌های خود برای جامعه خود استفاده کنیم نه شیوه‌های تولیدی غرب.

 

احمدی با اشاره به فعالیت اندیشکده خانواده به عنوان یکی از اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که الگوی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد:  باید به سوی نظریه پردازی در مشاوره برویم و به جای کپی برداری مطابق نیازها و اقتضائات کشور خود برنامه ریزی علمی داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، این که چون دانشمندان غربی به حیا اشاره نکرده اند ما هم نباید توجه کنیم امری غیرقابل قبول و مضحک است با این وجود گاهی آنقدر مسحور این نظریات غیربومی شده ایم که ممکن است حتی با رفتارهایی که ما را به سمت الگوی اسلامی می برد، مقابله کنیم.

 

رییس مرکز عوم رفتاری دانشگاه بقیة الله با بیان این که راهکار این مسأله بارها از سوی رهبر انقلاب عنوان شده است، افزود: مفهوم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که از مفاهیم خاص تولید شده توسط رهبری است باید مانند سایر مفاهیم در ابعاد مختلف از جمله مشاوره، گفتمان سازی شود که هدف اولیه ما در این همایش محسوب می شود.

 

وی با اشاره به تفاوت های بنیانی روانشناسی غربی با فرهنگ ایرانی اظهار کرد: به عنوان نمونه، در حوزه خانواده، روانشناسی غربی بر پایه تمایزسازی و فردگرایی استوار است در حالی که در اسلام، خانواده و تعلق محوریت دارد، بنابراین اگر امروز از خانواده درمانی بحث می کنند متناسب با همان فضای فرهنگی خودشان است که خانواده محوریت ندارد نه با جامعه ما و اگر ما نیز همین راه را دنبال کنیم در دراز مدت بنیان خانواده ایرانی سست خواهد شد.

 

احمدی ادامه داد: از سوی دیگر، خانواده در اسلام، دو کارکرد مهم روابط زناشویی و تولید مثل و تربیت فرزند دارد و در حالی که بنای خانواده در غرب صرفا بر مبنای روابط زناشویی بوده و لذا شاهد اقسام مختلف ازدواج ها در جامعه غرب هستیم. همچنین فرزندپروری در خانواده ایرانی مادام العمر است در حالی که در غرب، والدین تا 15 سالگی مسؤولیت فرزند را بر عهده دارند.

 

دبیر علمی همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی مشاوره ابراز کرد: در نظام تربیتی غرب از نظارت و کنترل خبری والدین خبری نیست و ما هم با پیروی از همین روش و تضعیف نظارت والدین در ایران، امروز به معضل شکاف بین نسلی رسیده ایم.

 

وی با اشاره به محوریت خانواده در آیات و روایات و سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: از این رو ما نیازمند مدل ها و نظریات روانشناسی هستیم که به محور بودن خانواده اعتقاد داشته باشند.

 

احمدی در پایان با بیان این که همه ابزارهای تهاجم فرهنگی متوجه خانواده است، تأکید کرد: خانواده محوری و تعلق به خانواده، سالم ترین شکل زندگی و مطابق با آموزه های اسلامی است.

 

رییس مرکز عوم رفتاری دانشگاه بقیة الله در پایان، محوریت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مشاوره و روانشناسی، تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه، بهره گیری حداکثری از اندیشمندانی که در حوزه روانشناسی کار کرده اند، قالب متنوع برگزاری و آغاز از شهر مشهدالرضا(ع) را از ویژگی های خاص این همایش عنوان کرد./930/پ202/س

ارسال نظرات