۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۹۲۵۳۱

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون وقف، منزلت امامزادگان و مساجد با بیان این مطلب که فقرزدایی و توسعه عادلانه ثروت از جمله آثار مثبت وقف در جامعه به شمار می‌آید، گفت: مجلس می‌تواند با تصویب قوانین انگیزشی از فرهنگ وقف و واقفان حمایت کند.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه، حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان و عضو فراکسیون وقف، منزلت امامزادگان و مساجد با بیان این‌که هر اندازه وقف در جامعه ما گسترش یابد به همان اندازه شاهد حل و فصل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ وقف یکی از اصول تعریف‌شده دین اسلام است.

موسوی‌نژاد: مجلس قوانین انگیزشی برای واقفان تصویب کند

وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین فواید موقوفات نصیب محرومان و نیازمندان جامعه می‌شود، تصریح کرد: وقف خصایص اصیل انسانی همچون گذشت از مالکیت خود در اموال منقول و غیرمنقول به ‌خاطر دیگران را در جامعه ترویج کند.

نماینده دشتستان با تأکید بر این مطلب که تحقق عدالت از دیگر ویژگی‌های وقف به شمار می‌آید، بیان داشت: ایجاد اشتغال، ساخت دارالایتام‌ها و مراکز آموزشی، حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان در راستای ارتقای علمی از جمله موقوفاتی است که در سال‌های اخیر بیش از گذشته گسترش یافته است.

به گفته این نماینده مجلس، به برکت واقفان امروزه دانشجویان و دانش‌آموزان با استعداد بسیاری توانسته‌اند به مقام بالای علمی دست یابند.

عضو فراکسیون وقف، منزلت امامزادگان و مساجد فقرزدایی و پرکردن خلأهای اجتماعی و اقتصادی را از شاخصه‌های مهم وقف دانست و گفت: از صدر اسلام تاکنون بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی از طریق موقوفات حل و فصل شده است و امیدواریم به مدد تحرک و پویایی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنان فرهنگ وقف در جامعه گسترش یابد.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد با اشاره به این‌که از دیرباز تاکنون توجه به تبلیغ و ترویج دین اسلام از سوی واقفان مدنظر قرار گرفته است، بیان داشت: از ثمرات انقلاب اسلامی این است که مبلغان دینی با کمک واقفان توانسته‌اند بیش از گذشته در راستای ترویج دین اسلام و ابعاد آن در جامعه تلاش کنند.

وی تأکید کرد: واقفان می‌توانند از کسری بودجه سالیانه دولت نیز جلوگیری کرده و باعث توسعه عادلانه ثروت در جامعه شود.

به گفته این نماینده مجلس، از طریق وقف فقرزدایی در جامعه صورت می‌گیرد لذا دولت نیز باید مشکلات پیش‌روی واقفان را حل و فصل کنند.

موسوی‌نژاد ادامه داد: دولتمردان باید از طریق وسایل ارتباط جمعی همچون صدا و سیما آثار و ابعاد مثبت وقف را در جامعه تبلیغ کنند.

وی ادامه داد: مجلس نیز باید مصوبات انگیزشی را برای واقفان تصویب کند و مسیر آنان را در دست‌یابی به اهداف‌شان تسهیل کند.

به گفته این نماینده مجلس، باید از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه هدف‌سازی و آگاه‌سازی نسبت به بیشترین نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف برای واقفان صورت گیرد تا این اقدام بشر دوستانه در جامعه اسلامی ایران نهادینه شود.

در آستانه هفته وقف: مسئولان سازمان اوقاف به دیدار مراجع عظام تقلید می‌روند

سخنگوی سازمان اوقاف با اشاره به دیدار مسئولان این سازمان با مراجع عظام تقلید گفت: همایش توسعه وقف و حوزه‌های علمیه با حضور علما، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه علمیه و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه، در روزهای 26و 27 آذرماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش، ترویج سنت حسنه وقف و برجسته نمودن نقش حوزه‌های علمیه در ترویج این سنت حسنه است.

ربیعی با بیان این‌که وقف یکی از عوامل مهم در کاهش فقر، توزیع عادلانه ثروت و راهکاری موثر در پیشرفت اقتصادی جامعه است، اظهار کرد: کارها و اقدامات متفاوتی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه می‌توان انجام داد که تبیین این فرهنگ توسط علما و روحانیون بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بیان و توصیه علما و مراجع و همچنین تریبون نمازهای جمعه و جماعات از جمله موارد تاثیر گذار در امر ترویج فرهنگ وقف و مصداق امر به معروف است که قصد داریم با برگزاری چنین همایش‌هایی ضمن تعامل با حوزه‌های علمیه از ظرفیت این نهاد برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف بهره گیریم.

وی گفت: در همایش توسعه فرهنگ وقف و حوزه‌های علمیه که در روز سه‌شنبه 26 آذرماه در سالن دارالشفای حوزه علمیه قم برگزار می‌شود، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجت الاسلام و المسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

ربیعی خاطرنشان کرد: در این همایش، نقش سنت حسنه وقف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و از دو تن از مراجع عظام تقلید، آیات عظام جوادی آملی و سبحانی بعنوان واقفین روحانی، تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی یکی از دیگر از برنامه‌های این همایش را دیدار مسئولان سازمان اوقاف با مراجع عظام تقلید و بهره‌مندی از رهنمودهای این بزرگواران عنوان کرد و گفت: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 26 و 27 آذرماه مدیران و مسئولان اوقاف با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و علوی گرگانی دیدار و از فعالیت‌ها و عملکرد سازمان طی سال جاری گزارش خواهند داد.

احسان ماندگار به شبکه سه می‌رود

ویژه برنامه تلویزیونی «احسان ماندگار» با موضوع وقف و بقاع متبرکه در 10 قسمت همزمان با هفته بزرگداشت وقف از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

رضا مفید، معاون روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر در تشریح برنامه‌های رسانه‌ای هفته وقف در حوزه صدا و سیما اظهار داشت: مجموعه برنامه ترکیبی ویژه هفته وقف، با موضوعات مرتبط با روز شمار هفته وقف در 10 قسمت 25 دقیقه‌ای با عنوان «احسان ماندگار» از روز هشتم دی‌ماه از شبکه 3 سیما روی آنتن خواهد رفت.

وی تولید و پخش مجموعه مستند وقف با عنوان« بی نهایت» در 10 قسمت 15 دقیقه‌ای از شبکه اول با موضوع معرفی موقوفات درمانی، آموزشی، مذهبی و اجتماعی استان تهران و با حضور چهره‌های برجسته هنری را یکی دیگر از برنامه‌های بزرگداشت هفته وقف در رسانه ملی عنوان کرد.

مفید حضور چهره‌های شاخص هنری و ورزشی مانند جمشید مشایخی، سید جواد هاشمی، مجید مظفری و محمدرضا طالقانی در مجموعه مستند بی‌نهایت را یادآور شد و گفت: در هر قسمت از این برنامه، یک چهره برجسته از اهالی سینما، اصحاب هنر و ورزشکاران حضور خواهند داشت.

معاون روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، همچنین همزمان با هفته بزرگداشت وقف یک مجموعه مستند 13 قسمتی با موضوع معرفی امامزادگان و موقوفات با مشارکت اداره کل اوقاف استان تهران از شبکه سه سیما با اجرای آقای احمدزاده روی آنتن خواهد رفت.

مفید تولیدات رسانه‌ای هفته وقف در حوزه رادیو را شامل پخش ویژه برنامه‌های رادیویی از رادیو ایران، رادیو جوان و رادیو اقتصاد اعلام کرد و افزود: در بخش صدا، مجموعه برنامه «احسان ماندگار» هر روز به مدت 5 دقیقه قبل از ساعت 8 صبح از رادیو ایران پخش خواهد شد.

وی افزود: همچنین یک برنامه رادیویی 15 دقیقه‌ای ساعت 17 همزمان با ایام بزرگداشت هفته وقف به صورت روزانه از رادیو ایران پخش خواهد شد و در این برنامه‌ها، موضوعات مربوط به مبحث وقف و بقاع متبرکه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، بهره‌گیری از نقطه نظرات مدیران و کارشناسان سازمان اوقاف در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را در ایام هفته بزرگداشت وقف مورد تاکید قرار داد و افزود: ویژه برنامه‌های هفته وقف در 7 قسمت ده دقیقه‌ای با هدف تبیین و اطلاع رسانی برنامه‌های هفته وقف از رادیو جوان پخش خواهد شد، علاوه بر این در رادیو اقتصاد نیز اجرای هفت برنامه 15 دقیقه‌ای با موضوع وقف و بهره‌برداری اقتصادی موقوفات در دستور کار قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تولید شش نماهنگ ویژه همایش‌های هفته وقف را یادآور شد و گفت: نماهنگ وقف و رسانه، نماهنگ عملکرد رسانه در حوزه وقف، نماهنگ وقف و اقتصاد، نماهنگ همه واقف باشیم و نماهنگ نقش بانوان در ترویج فرهنگ وقف و مروری بر ادوار گذشته همایش وقف و رسانه از جمله تولیدات سمعی بصری در ایام بزرگداشت هفته وقف خواهد بود.

مفید ساخت تیزر اطلاع رسانی و مفهومی وقف، تیزر «روزشمار ایام هفته وقف» و تیزر «پنجمین همایش وقف و رسانه» را از دیگر تولیدات سمعی و بصری این روابط عمومی اعلام کرد.

معاون روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، دعوت از رئیس سازمان صدا و سیما، معاونین، مدیران شبکه‌های صدا و سیما، مدیران گروه‌های برنامه ساز، برنامه سازان و عوامل تولید سریال ها، هنرمندان برجسته کشور، اهالی سینما و معاونین سینمایی و هنری ارشاد را از جمله فعالیت‌های این روابط عمومی برای برگزاری هرچه مطلوب همایش وقف و رسانه اعلام کرد.

رئیس سازمان اوقاف: برکات زیارت پیاده امام رضا(ع) باید در سطح جهان اسلام فرهنگسازی شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: برکات زیارت پیاده امام رضا(ع) باید در سطح جهان اسلام و تشیع فرهنگسازی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی در نشست جمع بندی نظارت تخصصی از اداره کل اوقاف خراسان جنوبی گفت: سرکشی به استان‌ها و بررسی وضعیت فعالیت‌‌ها به کشف ایرادها اوحل مشکلات منجر می‌‌شود که این راهی برای برنامه ‌ریزی بهتر و نتیجه مورد قبول است.

وی با بیان این‌که «98 درصد امور با پیگیری انجام می‌‌شود» گفت: انتظار می‌‌رود مسئولان در سازمان و ادارات کل، با نظارت مستمر و همراهی و همدلی به حل مشکلات کمک کنند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: کارها اگر به صورت فردی انجام شود، کمبود نیرو همواره احساس خواهد شد اما اگر نیروهای موجود با سازماندهی به کار گرفته شوند، در پایان کار نتایج بهتری مشاهده خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی بر انجام کارها به صورت جمعی و با روحیه بسیجی تاکید کرد و افزود: مدیران و معاونین باید به جای امر و نهی کردن به بطن کارها رفته و برخی از امور را شخصا به دست گیرند.

وی تبدیل سیستم‌های سنتی به مکانیزه را یک دستاورد مهم در سازمان تلقی کرد و گفت: آموزش امر مهم و جدی است، لذا باید نیروها در همه سطوح سازمان به صورت مستمر در امور مختلف، آموزش ببینند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه وجود هیئت امنای قوی و خدام خوب را از جمله موارد موثر در جذب مردم به سمت امامزادگان دانست و افزود: این مهم باید در تمامی استان‌ها مد نظر مسئولان اوقاف باشد که هرچه سریعتر با مشخص کردن اعضای هیئت امنا، بر تسریع امور عمرانی و فرهنگی در امامزادگان کمک کنند.

وی در ادامه به بحث سنددار شدن موقوفات اشاره کرد و گفت: موقوفات باید به عنوان سرمایه ثبت شوند تا مورد تعرض قرار نگیرد لذا لازم است مسئولین موقوفات بزرگ و با درآمد را در اولویت سنددار شدن قرار دهند .

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر انتقال فرهنگ رضوی به زائران بیان داشت: معارف رضوی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی باید ترویج پیدا کند تا زائران با معرفت بیشتری به زیارت امام بیاید.

وی با اشاره به این‌که عده‌ای از برکات زیارت پیاده ائمه بی اطلاع هستند و می‌گویند که چرا برای زیارت ائمه باید مشقت و سختی کشید؟ گفت: آثار برکات زیارت پیاده ائمه(ع) باید در سطح جهان اسلام و تشیع فرهنگسازی شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این فرهنگسازی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است و باید طوری این مهم را مدیریت کنیم تا زیارت پیاده با همه مشکلاتش در ذائقه زائران شیرین و گوارا باشد که این امر لازمه میزبانی خوب از زائران است.

وی خطاب به مسئولین پایگاه‌های خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) گفت: معرفی امامزادگان در مسیر عبور به حرم رضوی باید صورت بگیرد.

آزمون کشوری رشته مفاهیم قرآن 20 دی برگزار می‌شود

آزمون کتبی مرحله کشوری رشته تخصصی مفاهیم سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیستم دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

«ولی یاراحمدی» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر افزود: این آزمون راس ساعت 14 روز جمعه بیستم دی‌ماه در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار خواهد شد.

به گفته رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزیدگان مرحله استانی رشته تخصصی مفاهیم سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که با کسب حد نصاب و امتیاز لازم به این مرحله راه یافته اند، پس از موفقیت به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

ولی یاراحمدی توضیح داد: پیش از برگزاری آزمون کتبی مرحله کشوری رشته تخصصی مفاهیم قرآن در روز جمعه بیستم دی‌ماه، کلاس آشنایی با مبانی مفاهیم قرآن کریم، تشکیل خواهد شد.

بر پایه این گزارش، بیش از 200 تن از راه یافتگان به مرحله استانی، در آزمون کتبی رشته تخصصی مفاهیم قرآنی شرکت خواهند کرد.

امام جمعه موقت اصفهان: احیاء موقوفات و به روز کردن اجارات مهم ترین مسئله در تبلیغ وقف است

مشاور فرهنگی مجلس شورای اسلامی، احیاء موقوفات و به روز کردن اجارات را مهمترین مسئه در تبلیغ وقف دانست و گفت: فرهنگ وقف باید به عنوان یک حرکت ارزشمند از سوی رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه تبلیغ ‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر درخصوص کارکردهای وقف در توسعه اقتصادی، اجتماعی و اقامه عدالت در جامعه گفت: وقف منبع پایدار و جاری است که آن را صدقه جاری می‌گویند و در اسلام، کتب فقهی و سیره‌ معصومین(ع) نیز به این سنت حسنه اشاره شده است که با رواج این فرهنگ در جامعه، همه از خیرات و برکات آن بهره‌مند می‌شوند و آثار ماندگار آن شامل واقف نیز خواهد شد.

وی با بیان این‌که وقف یکی از بهترین ابزارها برای اقامه عدالت و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی است افزود: وجود اسناد و وقف نامه‌های کهن نشانگر این است که فرهنگ وقف از گذشته در میان مردم کشور ما رایج بوده است.

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: برای تبیین درست و اصولی فرهنگ وقف در جامعه، باید به احیای موقوفات گذشته و به روز کردن نرخ اجارات و عواید آن‌ها توجه داشت و باید ساز و کاری حقوقی برای احیای این موقوفات تعریف شود.

رهبر همچنین درباره راهکارهای احیاء موقوفات گفت: نرخ اجاره موقوفات باید به روز شود، این اقدام منبع کلان و پایان ناپذیری برای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و یکی از راهکارها برای تبیین این سنت حسنه در جامعه است.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و مسئولان به ویژه مجلس، دولت و قوه قضائیه باید از حقوق موقوفات دفاع و آن‌ها را به روز و احیاء کند.

مشاور فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به افزایش آمار وقف‌های جدید در چند سال گذشته وضعیت تبلیغ این سنت حسنه خوب ارزیابی می‌شود اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی تصریح کرد: با تبلیغ و فرهنگ سازی وقف باید افراد متمکن را به انجام وقف‌های جدید تشویق کنیم چرا که متأسفانه کسب منافع مالی در جامعه به دیگر مسائل غلبه کرده است لذا باید در تبلیغ و تبیین وقف و آثار آن تلاش کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه منحصر به هفته وقف نشود و ساز و کار حفظ و صیانت از موقوفات در نظر گرفته شود.

رهبر همچنین به نقش حوزه‌های علمیه در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: در گذشته حوزه‌های علمیه توسط موقوفات اداره می‌شدند، اما امروزه بدلیل این‌که نرخ اجارات موقوفه‌ها به روز نیست، حوزه‌های علمیه خیلی از عواید موقوفات بهره‌مند نمی‌شود و از سویی فرهنگ وقف به عنوان یک حرکت ارزشمند از سوی حوزه‌های علمیه آن چنان که باید تبلیغ نمی‌شود.

رهبر در پایان افزود: احیای وقف تنها کار سازمان اوقاف نیست و دستگاه قضا و دولت نیز باید وارد عمل شوند./966/پ203/ن

ارسال نظرات