۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۹۲۵۹۱

حکم دادگاه فدرال علیه جاسوسی های دولت

خبرگزاری رسا ـ قاضی لئون به وزارت دادگستری دستور داد که روند جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی شاکیان پرونده را متوقف کند.
امنيت شبکه داده هاي اينترنتي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرده است که یکی از برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی (ان اس‌ای) که بر اساس آن، سوابق مکالمات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی نیز جمع آوری می‌شود، ناقض قانون اساسی است.
به گفته بی بی سی؛ قاضی ریچارد لئون در واشنگتن دی سی در حکم روز دوشنبه (16 دسامبر) خود، برنامه مذکور را در یک پرونده مشخص، ناقض متمم چهارم قانون اساسی دانست که امنیت جان، مسکن، اوراق، اسناد و مصونیت دارایی‌های مردم را در برابر تفتیش و توقیف غیر موجه دولت تضمین می‌کند.
گفتنی است صدور این حکم ضربه‌ای به دولت باراک اوباماست که جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی توسط ان اس‌ای را با ادعای مبارزه با گروه‌های تروریستی ضروری می‌داند و از آن دفاع می‌کند.
بی بی سی در ادامه افزود: قاضی لئون به وزارت دادگستری که به نمایندگی از دولت و ان اس‌ای در دادگاه شرکت دارد، دستور داد که روند جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی دو مشتری شرکت مخابراتی ورایزن، که شاکی پرونده هستند را متوقف کند.
اما آنچه شایان ذکر است اینکه بنا بر حکم قاضی، دولت نتوانسته است در دادگاه ثابت کند که جمع آوری فلّه‌ای سوابق مکالمات تلفنی مردم از وقوع حتی یک حمله تروریستی قریب الوقوع جلوگیری کرده باشد.
قابل ذکر است ادوارد اسنودن 30 ساله یکی از بزرگ ترین افشاگران اطلاعاتی در تاریخ آمریکا می باشد که در ماه ژوئن امسال پس از افشای عملیات گسترده جمع آوری اطلاعات آمریکا از طریق تماس‌های تلفنی و اینترنت به هنگ کنگ فرار کرد و سپس به روسیه پناهنده شد.
گفته می‌شود حدود یک میلیون و 700 هزار سند و مدرک سری در دسترس آقای اسنودن است که هنوز حجم زیادی از آن فاش نشده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات