۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۰۰۲
امام جمعه بابل:

وقف زمینه‌ساز گسترش تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با بیان این که وقف زمینه ساز گسترش تمدن اسلامی، الهی و دینی است، ابراز داشت: باید با بهره گیری از این فرهنگ ارزشمند دینی می توانیم در جهت گسترش اسلام ناب گام برداریم.
حجت الاسلام حسن روحاني، امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل بعد از امروز در دیدار رییس و کارکنان اوقاف بابل گفت: باید در نگاه جامعه ما نسبت به وقف تغییراتی ایجاد شود زیرا وقف در جامعه یک امر مقدس است و با ایمان جامعه رابطه دارد.

 

وی نقش ایمان را در امور وقف مورد تاکید قرار داد و گفت: ایمان افراد مؤمن و اعتقادات آنها بود که سبب شد آنها و مال خود را در امور خیریه وقف کنند.

 

امام جمعه بابل با بیان این که وقف زمینه ساز گسترش تمدن اسلامی، الهی و دینی در جامعه است، خاطرنشان کرد: باید با بهره گیری از این فرهنگ ارزشمند دینی در جهت گسترش اسلام ناب گام برداریم.

 

حجت الاسلام  روحانی با اشاره به این که در تاریخ اسلام نیز، تمدن اسلام با وقف شروع شد، ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین نیز تلاش گسترده ای در جهت نهادینه کردن فرهنگ وقف انجام دادند.

 

امام جمعه بابل وقف را سنت حسنه ای در جهت عدالت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: وقف سرمایه ای ارزشمند برای خدمت به جامعه است.

 

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر این که نگاه به وقف باید جامع و کامل باشد، بیان داشت: باید تلاش شود تا موقوفاتی متناسب با نیاز روز جامعه در جامعه گسترش یابد.

 

امام جمعه بابل با اشاره به بالا بودن تعداد املاک موقوفه در شهرستان بابل و در انتقاد به برخی دیدگاه ها در خصوص املاک وقفی تصریح کرد: متأسفانه املاک موقوفه در کنار املاک دیگر از نظر قیمت و اجاره با هم برابر نیستند و این جای تأسف دارد و برخی از افراد به بهانه موقوفه بودن برخی املاک  قیمت آن را پایین می آورند، اما این توجیه پذیرفتنی نیست.

 

حجت الاسلام روحانی به پیشینه سنت حسنه وقف در اسلام اشاره و تصریح کرد: پیامبر(ص) بر مسأله وقف بسیار تأکید می ورزید و حتی در روایتی از عبدالله انصاری آمده است که  هیچ یک از اصحاب پیامبر(ص) نبود مگر این که مالی از خود را وقف کرده باشد.

 

وی وقف را سنت حسنه ای برای مشارکت مردم در اداره امور خیر در جامعه بیان کرد و گفت: مشارکت همگانی برای امور خیریه به خصوص در سنت حسنه وقف ضروری است.

 

امام جمعه بابل، تکلیف همگانی را برای حفظ وقف نیاز امروز جامعه دانست و گفت: تکلیف ما این است که با رفتار شایسته نسبت به وقف هم دست آورد گذشته را حفظ کنیم و هم با گسترش فرهنگ وقف شاهد گسترش و تنوع در اجرای این سنت باشیم.

 

وی وقف را یک عمل ماندگار بیان کرد و گفت: در ابتدای همه وقف نامه ها آیه 46 سوره مبارکه کهف نوشته شده است؛ از این رو معلوم می شود که وقف جزو مصادیق بارز و باقیات  صالحات است.

 

حجت الاسلام روحانی، عمل به نیات واقفان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد:باید نسبت به موقوفات و عمل به نیات واقفان صالحانه عمل شود تا با استمرار ثمرات وقفیات  نسل های بعدی بتوانند بهره مند از برکات آن شوند.

 

وی تنوع امور وقف را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از مدارس، مساجد، حسینیه ها، حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و غیر آموزشی ما موقوفه هستند و امروز ما بر خان نعمت موقوفه نشسته ایم.

 

امام جمعه بابل ادامه داد: لازم است افرادی که خواستار یک عمل ماندگار و باقیات و صالحات هستند با شناسایی نیازهای امروز جامعه  و با برداشتن در این راه بهره ای ماندگار از خود به یادگار بگذارند./950/پ202/س

ارسال نظرات