۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۹۴۱۶۲

شیخ صفی‌الدین یک عالم، یک عارف، یک مفسر و یک محدث بود

خبرگزاری رسا ـ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به نقش شیخ صفی‌الدین اردبیلی در عصری که اندیشه سیاسی و مکتب دینی پاسخگو نبود، گفت: وی تفکری را که در گوشه عزلت داشت، در حکومت وارد می‌کند و حکومت شیعی پشتوانه حکومت می‌شود.
شيخ صفي الدين

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر صلاحی در نخستین همایش شیخ صفی‌الدین اردبیلی که امروز برگزار شد، با اشاره به زندگی شیخ صفی الدین اردبیلی بیان کرد: این عارف در سال 650 هجری قمری در روستا به دنیا آمد و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) وی عارف مجاهدات سال 700 تا 735 هجری قمری در میدان مبارزه در ایران بود.

وی افزود: در عرصه تاریخ ابهاماتی است که از برکات این جلسه این است که با نقد و نظرات پژوهشگران با میراث کهن آشنا می‌شویم و نقاط تاریک روشن می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به جایگاه خاص شیخ صفی الدین اردبیلی در نزد مردم افزود: شیخ صفی الدین اردبیلی شاگرد شیخ زاهد گیلانی بودند و از نظر تمکن مالی، نیازی به منصب‌های حکومتی نداشت، وی در کنار عرفای دیگر، علاوه بر روزه داری، چله داری و شب زنده داری، ملجا و پناهگاه مردم بود.

صلاحی ادامه داد: در شرایطی که اسماعیلیان و خوارزمشاهیان سقوط کردند و مغولان نیز بر ایران تاختند، تفکر شیعه علوی در جامعه ایرانی حاکم شد، تفکر اسلام عام قدرت انسجام مردم و ملت را نداشت و شخصیت شیخ صفی الدین اردبیلی بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حکومت مرکزی معنوی با تفکر شیعه را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به نقش شیخ صفی‌الدین اردبیلی در عصری که اندیشه سیاسی و مکتب دینی پاسخگو نبود، گفت: وی تفکری را که در گوشه عزلت داشت، در حکومت وارد می‌کند و حکومت شیعی پشتوانه حکومت می‌شود.

صلاحی ادامه داد: تعبیر رهبر معظم انقلاب از شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این خصوص که وی یک عالم، یک عارف، یک مفسر و یک محدث بود، این است که وی نه به چله نشینی صرف و ذکر که سیره عملی است، پرداخت و نه عرفان نظری را جستجو کرد، بلکه هر دو را جمع کرد.

وی ادامه داد: پاسخ این سوال که چگونه عرفان مدرن خود را از حکومت و سیاست جدا می‌داند، در حالی که شیخ صفی الدین اردبیلی، هم حکومت کرد و هم معنویت و اندیشه دینی را به همراه داشت، نزد دانشگاهیان و پژوهشگران است و باید آن‌ها پاسخ دهند.

صلاحی در پایان گفت: طریقت بدون شریعت راه به جایی نمی‌برد و شریعت چراغ‌های ما در کوره راه‌ها هستند.

همچنین سیدسلمان صفوی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی الدین اردبیلی و دبیر علمی «نخستین همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی» گفت: در تعبیر مقام معظم رهبری، تفکر شیخ صفی الدین جمع بندی شریعت، حقیقت و سنت نبوی و علوی است و منظومه فکری و عملی است و جنبش صفویه عرفان اصیل اسلام و برگرفته از اسلام و اهل بیت(ع) است و جهاد در راه حق، عدالت و اسلام محسوب می‌شود و شکوفایی ایران و اسلام و شیعه را به همراه داشته است.

وی گفت: سال گذشته در آستانه ورود به هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ العارفین شیخ صفی الدین اردبیلی جلسات متعددی در استان اردبیل و با حمایت امام جمعه اردبیل، استاندار و نهادهای فرهنگی استان برگزار و بر ضرورت برگزاری این همایش تاکید شد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: در کتابخانه ملی نیز با مساعدت و مدیریت دکتر صلاحی دبیرخانه دائمی همایش و سایت رسمی دبیرخانه افتتاح و فراخوان مقاله انجام شد.

صفوی ادامه داد: در این مسیر پس از فراخوان مقالات 42 چکیده مقاله و 40 مقاله تمام متن دریافت شد که از بین آن‌ها 3مقاله تایید شدند و قرار است 22 مقاله در پنل‌های تخصصی عصر همایش ارائه شود.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی الدین اردبیلی با اشاره به کشورهای ارائه دهنده مقاله، گفت: زبان مقالات به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شد و مقالات پژوهشگران کشورهای ایران، بریتانیا، سوریه و ایرلند، به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

وی همچنین گفت: «عرفان ثقلین» نوشته سلمان صفوی و «تجلی هنر عرفانی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی» نوشته حسن یوسفی اردبیلی و کتاب چکیده مقالات همایش نیز امروز رونمایی می‌شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به هدف این همایش آن را پیوند نسل قدیم و جدید پژوهشگران عرفان و تصوف اسلامی معرفی کرد و افزود: آشنایی نسل جدید با میراث افتخار اسلامی و تعالیم هدایت بخش مکتب ثقلین از اهداف این همایش است.

صفوی با اشاره به تحلیل دیدگاه مقام معظم رهبری درباره شیخ صفی الدین اردبیلی، بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری دوران صفویه دوران طلایی ایران بعد از اسلام است، بحث شیخ صفی الدین بحث دارلارشاد است و کار صوفی گری نیست، بحث معنویت دین و معنویت شیعه و خاندان اهل بیت(ع) است./966/د102/ن

ارسال نظرات