۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۹۴۵۹۸
متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم تهران:

نقش ائمه در زمینه‌سازی غیبت امام زمان

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم تهران متعارف کردن غیبت امام در جامعه و حریص کردن مردم برای حفظ احادیث ائمه اطهار(ع) را فلسفه تدریجی بودن غیبت دانست و گفت: کسی که مرجع تقلید و ولی امر مسلمین که دارای شرایط لازم باشد را می‌پذیرد، چنان است که با امام زمان(عج) بیعت کرده است.
بقيه الله(عج)

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مجد، متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)، ابراز داشت: پیش از امام حسن عسگری(ع) مردم به آسانی امام زمانشان را ملاقات می‌کردند اما پس از آن کم‌ کم دسترسی به امام زمان مشکل بود.

وی متعارف کردن غیبت امام در جامعه و حریص کردن مردم برای حفظ احادیث ائمه اطهار(ع) را فلسفه تدریجی بودن غیبت دانست و اظهار داشت: در آن زمان جامعه نسبت به این‌که به امام دسترسی نداشته باشند، عادت نکرده بود از‌ این‌رو اگر این مسأله به طور ناگهانی صورت می‌گرفت، مردم دچار شک و ناراحتی می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجد بیان داشت: با تدریجی صورت گرفتن غیبت، کم کم مردم عادت کردند و فرهنگ غیبت در جامعه جا افتاد که آنچه را امام می‌گوید به طور کامل بیاموزند چه بسا ممکن است دیگر دسترسی به امام نداشته باشند.

متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به این‌که تدریجی صورت گرفتن غیبت تأثیر بسزایی در حفظ فرهنگ معصومین(ع) در جامعه داشت، گفت: اگر انسان همیشه به یک منبعی دسترسی داشته باشد، درصدد نیست که آن را حفظ کند اما اگر انسان دید آن منبع در حال رفتن است، سعی می‌کند آنچه را از این منبع می‌گیرد حفظ کند.

وی زمینه سازی امامان پیشین درباره مسأله غیبت را مورد اشاره قرارداد و ابراز داشت: این زمینه سازی از زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شد به طوری که ایشان رو به امیرمؤمنان(ع) کرده و ائمه پس از خود را شمردند و ائمه پس از ایشان یکی پس از دیگری درباره این مسأله زمینه سازی کردند اما از نظر عملی از زمان امام عسگری(ع) آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجد بیعت با امام زمان(عج) را به دو صورت با واسطه و بلا واسطه دانست و با بیان این‌که بیعت در عصر حضور امام بلا واسطه بود و اشخاص خدمت امام رفته و اظهار محبت و شیعه بودن می‌کردند، افزود: زمانی که حضرت ولی‌عصر(عج) در غیبت صغری به سر می‌بردند، مردم به وسیله نواب چهارگانه به تناوب، با امام بیعت می‌کردند و چنان بود که با خودِ امام بیعت می‌کردند.

متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به این‌که حضرت ولی‌عصر(عج) در زمان غیبت کبری معیار و ضابطه‌ای برای نائبان خود ارائه فرمودند، بیان داشت: عوام باید از کسی که دارای آن شرایط باشد، تقلید کنند و امام زمان(ع) فرمودند که او نائب و حجت من است و من حجت خدا هستم و بیعت با آن‌ها بیعت با ما است.

وی افزود: کسی که مرجع تقلید و ولی امر مسلمین که دارای شرایط لازم باشد را می‌پذیرد، چنان است که با امام زمان(عج) بیعت کرده است./956/ت302/ن

 

 

ارسال نظرات