۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۹۹۵۷۶

نسل کش کنگویی در دادگاه بین المللی

خبرگزاری رسا ـ در سال ۱۹۹۹ مناقشه بر سر کنترل زمین های طلاخیز استان ایتوری در کنگو تبدیل به جنگ های قومی شد که ۵۰ هزار کشته برجای گذاشت.
نسل کش کنگویی در دادگاه بین المللی

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: دادگاه بین المللی کیفری حکم محکومیت جرمین کاتانگا رهبر یک گروه شورشی کنگو را صادر کرده است.
او متهم به ارتکاب جنایات جنگی بود و رسیدگی به پرونده اش در دادگاه بین المللی کیفری زمان درازی به طول انجامید.
قابل ذکر است در سال 1999 مناقشه بر سر کنترل زمین های طلاخیز استان ایتوری در کنگو تبدیل به جنگ های قومی شد که 50 هزار کشته برجای گذاشت.
دادگاه، کاتانگا را به عنوان همدست در قتل عام مردم دهکده های طلا خیز استان ایتوری در شمال شرق کنگو مجرم شناخت.
یکی از این دهکده ها بوگورو بود که در 24 فوریه 2003 هدف حمله قرارگرفت و بیش از200 تن از ساکنین آن به دست شورشیان به قتل رسیدند.
قضات دادگاه با اکثریت آرا کاتانگا را مقصر به دستیاری در این کشتار با تامین سلاح برای شبه نظامیان تشخیص دادند اما گفتند که او مستقیما در این کشتار دست نداشته است.
جرمین کاتانگا که در سال 2007 توسط مقامات کنگو دستگیر و به دادگاه کیفری در لاهه تحویل داده شد، تمام اتهامات وارده برخود را رد می کند.
به گفته دادستان های دادگاه بین المللی کیفری هدف از حمله به دهکده بوگورو نابودی کامل آن به دلیل اهمیت استراتژیکی اش در مجاورت مرز اوگاندا بود.
دادستان های دادگاه گفتند که حمله در سحرگاه روی داد و بعضی از اهالی دهکده در حالی که خواب بودند به رگبار گلوله بسته شدند.
برونو کوت، قاضی ارشد دادگاه، گفت که این حمله نمی توانست بدون سلاح هایی که کاتانگا در اختیار شورشیان قرار داده بود موثر واقع شود.
در زمانی که این حمله روی داد کاتانگا بیست و چهار سال داشت و فرمانده نیروی مقاومت میهنی ایتوری با برخورداری از حمایت قوم لندو بود.
به گفته دادستان دادگاه بین المللی کیفری کاتانگا بعنوان رهبر نیروی مقاومت میهنی مسئول تمام جنایات جنگی است که شورشیان تحت فرماندهی او مرتکب شده اند.
زنانی که از این حملات جان سالم بدر بردند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به صورت برده جنسی شورشیان در آمدند.
کاتانگا در بین شورشیان به "سیمبا" به معنی "شیرمرد" شهرت داشت.
پس از جنگ های ایتوری و امضای پیمان صلح، کاتانگا به خدمت ارتش درآمد اما به دلیل رفتار بد زندانی شد و هنوز در زندان به سر می برد که به دادگاه بین المللی کیفری تحویل داده شد.
در سال 2012 هم دادگاه بین المللی کیفری حکم محکومیت توماس لوبانگا یکی از فرماندهان یک گروه شبه نظامی رقیب را صادر کرد.
او به 14 سال زندان به جرم به کارگیری کودکان به عنوان سرباز محکوم شد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات