۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۲۰۲۲۴۹
علی رغم شیطنت صدای آمریکا؛

عبدالله عبدالله: ایران هیچ گاه سیاست دوگانه در قبال افغانستان نداشته است

خبرگزاری رسا ـ عبدالله عبدالله با تأکید بر گسترش روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دوستانه بوده و ایران تاکنون در ساختن نهادهای زیربنایی و اقتصادی حمایت های گسترده ای از افغانستان داشته است.
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای آمریکا در برنامه «افق» این هفته خود در گفت وگو با عبدالله عبدالله، نامزد ریأست جمهوری انتخابات افغانستان به بررسی مواضع این نامزد نسبت به جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

 

نخست مجری برنامه افق با طرح پرسش های ضد جمهوری اسلامی ایران سعی در به چالش کشاندن نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان داشت، تا بتواند به گونه ای مواضع این نامزد انتخابات افغانستان را ضد ایران اسلامی بیان کند.

 

از این رو صدای آمریکا در تلاش بود تا با مطرح کردن موضوعاتی بی اساس همانند متهم کردن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همکاری داشتن با گروه های طالبان برای نا امن کردن افغانستان، حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی در افغانستان را یک ضرورت مطرح کند.

 

همچنین در برنامه «افق» این هفته صدای آمریکا (رسانه وابسته به پنتاگون) تنها به بیان این پرسش های عوام فریبانه قناعت نشد، بلکه ادعاهای دیگر همانند کم رنگ نشان دادن روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران و تلاش افغان ها برای برقراری رابطه با کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران تأکید شد.

 

ولی عبدالله عبدالله در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر ادامه روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریأست جمهوری، با تأکید بر گسترش روابط دو جانبه، بیان داشت: بنیاد روابط افغانستان با همسایگان تغییر نمی کند، بلکه ما شاهد تقویت روابط با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

 

وی افزود: امیدواریم حکومت آینده با حفظ منافع ملی و تعریف واضح از منافع ملی، سیاست متعادل و واضحی در قبال همسایگان و منطقه دنبال کند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به ادعای مجری برنامه مبنی همکاری جمهوری اسلامی ایران با گروه تروریستی طالبان برای ناامن کردن این کشور، با رد این ادعای بی پایه، خاطرنشان کرد: ما در این مورد هیچ اطلاعی نداشته و تاکنون هیچ شواهدی ارائه نشده است.

 

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ گونه سیاست دوگانه نداشته و ندارد، روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دوستانه بوده و ایران تاکنون در ساختن نهادهای زیربنای و اقتصادی حمایت های گسترده ای از افغانستان داشته است، اکنون نیز ما شاهد بهبود روابط تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 

عبدالله عبدالله با تأکید بر تقویت روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: ما تاکنون با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داشته و خواستار تحکیم این روابط هستیم.

 

وی ادامه داد: دو کشور همسایه(جمهوری اسلامی ایران و افغانستان) سابقه روابط تاریخی، فرهنگی داشته و در چند دهه گذشته این روابط براساس حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از افغانستان قوی تر شده است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره مقاومت، کنفرانس بن و حمایت پروسه سیاسی از سیزده سال گذشته نقش بسزایی در حمایت و بازسازی افغانستان داشته است.

 

عبدالله عبدالله در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: ما حق خود می دانیم از مواضع بر حق کشورها نسبت به حقوق خود دفاع کنیم، ما نمی خواهیم همکاری ها تیره شود.

 

مجری برنامه «افق» در ادامه گفت وگو و پس از مطرح کردن چند پرسش ضد نظام جمهوری اسلامی ایران، سعی در مجرم نشان دادن چهره ایران اسلامی نسبت به نا امنی ها افغانستان داشت، که عبدالله عبدالله نیز با پاسخ قاطع خود شیطنت  صدای آمریکارا ناکام گذاشت.

 

در ادامه این برنامه موضوع ضرورت حضور دائمی نیروهای ایالات متحده آمریکا در افغانستان مطرح شد، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این باره، گفت: اکنون حضور پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان مطرح نیست، بلکه امضا توافق امنیتی که هنوز امضا نشده است حضور نیروهای خارجی را قانون مند می کند.

 

وی ادامه داد: مردم افغانستان می خواهند که امنیت کشورشان از سوی نیروهای امنیتی افغان تأمین شده و این کشور متکی بر خود باشد.

 

شایان ذکر است، مجری برنامه با طرح پرسشی مبنی بر این که وجود نیروهای آمریکایی سبب حمایت مالی و امنیتی در کشور افغانستان می شود، سعی در ضروری دانستن حضور امریکا در این کشور اسلامی داشت که عبدالله عبدالله در پاسخ، گفت: تاکنون همکاری مالی، نظامی و امنیتی خوبی انجام نگرفته است، ما در تلاش برای اتکا بر خود هستیم تا حضور نیروهای بین الملل ضرورتی نداشته باشد.

 

گفتنی است، عبدالله عبدالله درباره نتایج انتخابات افغانستان نیز، بیان داشت: براساس شمارش آرا، انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود و ما پیروز انتخابات خواهیم بود./993/9161/خ 

ارسال نظرات