۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۰۴۱۲۹
گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا؛

افزایش 42 درصدی حملات تروریستی در جهان

خبرگزاری رسا ـ البته باید گفت که وزارت خارجه آمریکا در این گزارش به تسلیح گروه های تروریستی توسط آمریکا و هم پیمانانش هیچ اشاره ای نکرده است.
تروريست هاي عراق با سلاح هاي پيشرفته آمريکايي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا بر وضعیت ترور در جهان نشان‌دهنده افزایش 42 درصدی تعداد حملات تروریستی در جهان است.


در این گزارش سالانه که روز چهارشنبه 30 آوریل درباره تروریسم در جهان منتشر شده آمده است: به رغم تلاش‌های ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای مقابله با شبکه‌های افراط‌گرا و انهدام آنها٬ میزان ترور در سراسر جهان در سال گذشته افزایشی 43 درصدی داشته است.


البته وزارت خارجه آمریکا به تسلیح گروه های تروریستی توسط آمریکا و هم پیمانانش هیچ اشاره ای نکرد و افزود: در مجموع تعداد حملات تروریستی در سراسر دنیا از 6700 مورد در سال 2012 به 9700 مورد در سال 2013 رسیده و در مجموع و در نتیجه این حملات نزدیک به 18 هزار نفر در کشورهای گوناگون کشته شدند.


همچنین بیش از 33 هزار نفر مجروح و تقریبا 30 هزار نفر هم ربوده شده یا به گروگان گرفته شدند. این گزارش نشان می‌دهد که عراق٬ پاکستان و افغانستان٬ در سال 2013 مرگ‌بارترین کشورهای جهان بوده‌اند.


گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا همچنین نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا و متحدانش در مقابله با هسته اصلی شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان که روزی توسط همان کشورها تجهیز شده بودند ادامه یافته اما با این حال شاخه‌های القاعده در دیگر کشورها استقلال بیشتری یافته‌اند و تبدیل به تهدید بزرگ‌تری شده‌اند.


در این گزارش آمده: رهبری القاعده در حفظ انسجام درونی این شبکه و ارتباط با گروه‌های وابسته با مشکلات متعددی روبرو شده و تلاش‌های ایمن الظواهری٬ رهبر القاعده٬ برای میانجی‌گری و حل‌وفصل اختلافات موجود میان گروه‌های وابسته به این شبکه در سوریه٬ از جمله جبهه النصره و القاعده عراق و داعش٬ نتیجه‌بخش نبوده٬ اختلافات عمیق‌تر از پیش شده و به جدایی داعش از شبکه القاعده در فوریه 2014 منجر شده است.»


گذشته از این٬ در این گزارش تصریح شده: «ایمن الظواهری در سال 2013 برای گروه‌های وابسته به القاعده جهت کاهش خسارات ناخواسته٬ راهنمایی را ارسال کرد ولی به طور مرتب با نافرمانی مواجه شده، مواردی نظیر حملات گروه‌های وابسته این شبکه به زائران
مذهبی در عراق٬ کارکنان بیمارستان و بیماران رو به بهبود در مراکز درمانی در یمن و کشتار و گروگان‌گیری در یک مرکز خرید بزرگ در کنیا از جمله مهم‌ترین آنها بوده است.»


"تینا کایدانو" هماهنگ‌کننده امور مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته که مقامات آمریکایی نگران حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه‌اند. به اعتقاد آنها، جمهوری اسلامی در تجهیز و تسلیح مستقیم نیروهای حامی بشار اسد فعال بوده و همچنین کمپین مرگ‌باری را علیه مخالفان مسلح سوری رهبری کرده است.


گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا هشدار دولت آمریکا درباره خطر پیکارجویان خارجی در سوریه را هم بار دیگر تکرار کرده و نوشته: «هزاران غیرسوری در این کشور مشغول نبرد با دولت بشار اسدند که بسیاری از آنها هم از آمریکا و اروپا به سوریه بحران‌زده آمده‌اند.»


مسئولان مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا تنها نگران آن هستند که پیکارجویان افراطی و رادیکال که در سوریه مشغول جنگ هستند، وقتی به وطن خود برمی‌گردند در آنجا هم تبدیل به یک تهدید تروریستی جدی شوند.


وزارت خارجه آمریکا افزود: نکته مثبتی که در این گزارش وجود دارد، روند نزولی مشارکت شهروندان آمریکایی در حملات تروریستی است. بر اساس این گزارش٬ 16 شهروند آمریکایی در سال 2013 در جریان حملات تروریستی کشته٬ 7 نفر زخمی و 12 تن ربوده شدند.


وزارت خارجه آمریکا در این گزارش ابراز خشنودی کرده است که اگرچه تعداد حملات تروریستی و میزان تلفات آنها افزایشی نسبتا چشمگیر داشته ولی روند کلی به این صورت بوده که دامنه حملات به گفته ماری هارف به‌طور چشمگیری کوچک‌تر و محدود به مناطق بومی شده‌اند و کمتر در کشورهای غربی رخ می دهند./1421/1409/ح

ارسال نظرات