مدیر حوزه علمیه شهرکرد:
اعتکاف آب حیاتبخش در کویر غفلت است
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه شهرکرد با اشاره به این که اعتکاف آب حیاتبخش در کویر غفلت است، گفت: انسان بهطور فطری در پی دستیابی به کمال و پرورش ابعاد وجودی خویش است و خلوتگزینی در منزل دوست، گامی مهم در جهت رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است.
حجت الاسلام سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه شهرکرد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به نزدیکی ایام البیض، بیان داشت: انسان بهطور فطری در پی دستیابی به کمال و پرورش ابعاد وجودی خویش است و خلوتگزینی در منزل دوست، گامی مهم در جهت رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است.
وی افزود: دین انسانساز اسلام، فکر جدایی از زندگی دنیا، گوشهنشینی و کنارهگیری از مردم و رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرده است، اما اعتکاف را بهعنوان فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش قرار داده تا کسانیکه از هیاهو و جنجالهای زندگی مادی خسته میشوند، بتوانند مدتی با خدای خود خلوت کنند و توسط ارتباط جان و روح خود با خالق هستی با ایمان و اعتقادی راسخ بهسوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.
حجت الاسلام فاطمی با اشاره به این که اعتکاف زمینهای مناسب برای اندیشه، تفکر و خردورزی و فرصتی برای این که انسانهای فرو رفته در غرقاب روزمرگی از فضای پرالتهاب روزانه بهسوی خویش و خدای خویش بازگردند، تصریح کرد: انسان موجودی در حال حرکت بهسوی معبود خویش است و سرانجام نیز به لقای معبود خود میرسد؛ از اینرو باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقی را در پیش بگیرد و از هوای نفس بگریزد اما اشتغالش به کار و زندگی و مسؤولیتهای اجتماعی، گاهی سبب غفلت میشود و توجه به کار، گاه انسان را از توجه به هدف باز میدارد و سبب فراموشی از یاد خدا که منتهای هستی است، میشود، در این حال اعتکاف آب حیاتبخش در کویر غفلت است.
این مقام مسؤول با بیان که این اعتکاف فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خمهای زندگی مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزشهای معنوی، از علایق مادی دست بکشد، افزود: اعتکاف فرصتی است تا انسان خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند تا او را در راه او ثابت قدم نگه دارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند متصل کند.
مدرس حوزه علمیه شهرکرد، اعتکاف را نوعی ریاضت و محدود ساختن خود دانست و افزود: اعتکاف، تمرین رها کردن دنیا، بریدن از خود، خانواده و خویشان، دل کندن از علاقههای دنیایی و لذتهای نفسانی است.
وی اعتکاف را گریختن از اندوه گناه و اضطراب نافرمانی و فرار از آتش جهنم و رنج دوزخ بیان کرد و گفت: روح انسان نیازمند نیایش است و مناجات و همکلامی موجودی ضعیف و با منشأ قدرتها از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز، زیباترین هنر آدمی بوده و است؛ از اینرو اعتکاف برطرفکننده این نیاز به حق انسان و انتخابی نیکو برای رسیدن به کمال است.
مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با بیان این که اعتکاف تنها مخصوص دین اسلام نیست، خاطرنشان کرد: برخی از آیات قرآن نیز دلالت دارد که اعتکاف در ادیان الهی گذشته وجود داشته است که از این میان می توان به آیه 125 سوره بقره اشاره کرد که از این آیه استفاده میشود که در زمان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) عبادتی به نام اعتکاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد کعبه معتکف میشدند./9457/ت302/غ
ارسال نظرات