۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۰۷۲۲۴
در نشستی علمی انجام شد؛

واکاوی علمی شبهات شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مربوط به حضرت ابوطالب

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی واکاوی علمی شبهات شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مربوط به حضرت ابوطالب(ع) پدر امیرمؤمنان(ع) برگزار شد.
نشست علمي واکاوي علمي شبهات شبکه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌ها مربوط به حضرت ابوطالب پدر اميرمؤمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی واکاوی علمی شبهات شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مربوط به حضرت ابوطالب(ع) پدر امیر مؤمنان(ع) پیش از ظهر امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در سالن اجتماعات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حضرت ابوطالب(ع) یگانه مدافع اسلام

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی به تبیین برخی شبهات و مسائل پیرامون حضرت ابوطالب(ع) پرداخت و گفت: حضرت ابوطالب(ع) یگانه مدافع اسلام بود و جان، مال و جایگاه خود را فدای پیامبر اکرم(ص) کرد.

وی با بیان این‌که بیشتر شبهات مطرح‌شده پیرامون حضرت ابوطالب(ع) که در برخی کتب افرادی شیعی هم موجود است بدون تحقیق و بدون بنیان است، افزود: علت این امر این است که نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها افرادی هستند که منابع ثقیل و بزرگ شیعه را کوچک شمرده‌اند و به منابع ضعیف دیگران بها داده‌اند، در صورتی که اگر کمی اهل تحقیق و مطالعه بودند چنین سخنانی را درباره حضرت ابوطالب(ع) مطرح نمی‌کردند.

قرابت ابوطالب(ع) با امیر مؤمنان(ع)، علت دشمنی دشمنان

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: علت دیگر، دشمنی‌ها و مطرح کردن شبهات پیرامون حضرت ابوطالب(ع) به دلیل قرابت ایشان با امیر مؤمنان علی(ع) است، چون دشمنان معاند ولایت، افرادی را وضع کرده بودند که در رابطه با امیر مؤمنان(ع) دروغ‌پراکنی کنند تا جایی که برخی می‌گفتند حضرت امیر(ع) نماز نمی‌خواند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به این‌که در تاریخ مسائل بسیاری را نیز درباره حضرت عقیل(ع) برادر امیر مؤمنان(ع) نقل می‌کنند که خلاف واقعیت است، خاطرنشان کرد: هر کس با امیر مؤمنان علی(ع) و ولایت رابطه داشته باشد، آقایان او را زیر سؤال می‌برند.

حضرت ابوطالب(ع) شخصیتی مورد احترام همه افراد

وی تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع) شخصیتی بود که نزد عام و خاص دارای احترام بود و شخصیتی بود که حضرت عبدالمطلب(ع) حضانت پیامبر اکرم(ص) را بعد از خود به او سپرد و حضرت عبدالمطلب(ع) به حضرت ابوطالب(ع) فرمود «تو دین داری و امین هستی و همان‌طوری که من سپر بلای پیامبر اکرم(ص) بودم دوست دارم تو هم باشی».

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این‌که حضرت ابوطالب(ع) شخصی امین بودند، بیان داشت: ایشان وصایایی را که از اوصیای حضرت عیسی(ع) دست به دست در اختیارشان قرار گرفته بود تحویل پیامبر اکرم(ص) داد تا هم جایگاه خود را مشخص کند و هم اقرار به این کند که پیامبر اکرم(ص) نبی و فرستاده خداوند هستند.

وی یادآور شد: البته از افرادی که هند جگرخوار، ابوسفیان و افراد رسوای عالم را مسلمان می‌دانند بیشتر از این انتظار نمی‌رود که شخصیتی همچون حضرت ابوطالب(ع) را غیرمسلمان و کافر بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد: مشخص نیست اسلامی که این افراد نقل می‌کنند چگونه است که همه افراد اسلام دارند به غیر از حضرت ابوطالب(ع) و یا این‌که همه اصحاب پیامبر اکرم(ص) عادل هستند ولی به حضرت ابوطالب(ع) که می‌رسد، ایشان کافرند و عدالت ندارند.

وی با اشاره به سخن خود افراد که می‌گویند اگر کسی حتی یک ساعت پیامبر را درک کرده باشد، از اصحاب پیامبر اکرم(ص) و عادل است، ابراز داشت: چطور می‌شود این افراد که تنها یک ساعت پیامبر اکرم(ص) را درک کرده‌اند عادل بوده و جزو اصحاب محسوب می‌شوند ولی حضرت ابوطالب(ع) که 40 سال و اندی در خدمت پیامبر بود و تا آخر عمر پا به پای پیامبر اکرم(ص) حرکت کرد جزو صحابه و عادل محسوب نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دشمنان همواره مطالب صحیح را منکر شده، یا تضعیف کرده و یا شبیه‌سازی می‌کنند، افزود: دشمنان همیشه درصدد هستند اسلام ناب را مورد هجمه قرار داده و اسلامی که نفع بیشتری برای آن‌ها دارد جایگزین کنند.

دشمنی با ابوطالب(ع) به خاطر کینه و عناد افراد است

وی گفت: باید اذعان داشت که همه مسائل و شبهات پیرامون حضرت ابوطالب(ع) به خاطر کینه و عناد افراد است چون آن‌ها ناراحت از این هستند که چرا حضرت ابوطالب(ع)، پیامبر اکرم(ص) را در شکستن بت‌ها و بقایای اجدادی آن‌ها یاری کرده برای همین هر گونه نسبت ناروایی را به ایشان نسبت می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی در پاسخ به این پرسش که توطئه به حضرت ابوطالب(ع) از چه زمانی آغاز شد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که توطئه به امیر مؤمنان(ع) از همان زمان پیامبری حضرت محمد(ص) آغاز شد، باید گفت با توجه به نکاتی که در تاریخ نقل شده توطئه به حضرت ابوطالب(ع) هم از همان روزهای اول همراهی با پیامبر اکرم(ص) کلید خورد.

وی با اشاره به این‌که وجود دو نکته در حضرت ابوطالب(ع) کفایت از بزرگی و عظمت ایشان می‌کند، اظهار داشت: یکی از این موارد سخنرانی و پادرمیانی حضرت ابوطالب(ع) در ازدواج پیامبر اکرم(ص) بود و دیگری وصیت ایشان در هنگام مرگ بود که اشک همه را درآورد و فکر نمی‌کنم کسی باشد که بتواند یک‌ دهم چنین وصیتی را در مورد خود انجام دهد.

حضرت ابوطالب(ع) حاضر شد تمام مقام، جایگاه و مال خود را فدای پیامبر اکرم(ص) کند

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان تصریح کرد: همین‌که حضرت ابوطالب(ع) حاضر شد تمام مقام، جایگاه و مال خود را فدای پیامبر اکرم(ص) کند و تا آخرین لحظه عمر در کنار رسول‌الله(ص) حتی در شعب ابی‌طالب ایستاد و پیامبر را تنها نگذاشت این نشان از عظمت و بزرگی ایشان دارد و تمام سخنانی که بر علیه ایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها پخش می‌شود امری کذب است./907/پ301/ن

ارسال نظرات