۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۲۰۷۶۶۳
سعید زیبا کلام:

احترام متقابل در توافق ژنو به چشم نمی خورد

خبرگزاری رسا- سعید زیبا کلام گفت: دولت ایران در توافق نامه ژنو تعهد داده که اطلاعات هسته ای ایران در اختیار آمریکا قرار گیرد و معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در مقابل اعلام می کند تحریم ها هیچ ربطی به برنامه هسته ای ایران ندارد.
احترام متقابل در توافق ژنو به چشم نمی خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سعید زیبا کلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران، در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، در نشست بررسی زوایای مذاکرات هسته ای و سیاست خارجی که در سالن ابن سینا برگزار شد، گفت: دولتمردان آمریکا هیچگاه از مواضع خود عقب نشینی نمی کنند.

 

وی با اشاره به جنایات آمریکا گفت: دولت آمریکا، هیچ حق غنی سازی برای کشور ایران قائل نیست، چرا که رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است، اگر بتوانیم تمام پیچ و مهره هسته ای ایران را باز کنیم، باز می کنیم.

 

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولتمردان آمریکا از مواضع خود عقب نشینی نکرده اند، افزود: تحریم های گذشته لغو نشده، بلکه تحریم های جدیدی بر ضد ایران اعمال شده است؛ چند روز بعد از توافق نامه ژنو، 17 شرکت کشتیرانی ایران تحریم شد.

 

وی با اشاره به این که احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه در بندهای توافق نامه ژنو دیده نمی شود، گفت: دولت ایران در توافق نامه ژنو تعهد داده که اطلاعات هسته ای ایران، در اختیار آمریکا قرار گیرد و معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در مقابل اعلام می کند تحریم ها هیچ ربطی به برنامه هسته ای ایران ندارد.

 

سعید زیبا کلام اظهار کرد: عدم ایمان و اعتقاد به مقاومت سبب شد تا منافع ایران در مذاکرات  ژنو، زیر سؤال برود، به همین دلیل اصول و ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران در این توافق نامه ژنو رعایت نشده است.      

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی  ابراز کرد: طراحی و کارآیی رآکتور آب سنگین اراک برای رژیم غاصب اسرائیل و آمریکا حائز اهمیت است، چرا که این حساسیت در باره فردو و نطنز وجود ندارد.

 

استاد دانشگاه تهران به موضع گیری مقام معظم رهبری در مسأله توافق نامه ژنو اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان سازمان انرژی اتمی عنوان کردند:«هیچ یک از دستاوردهای هسته ای کشور قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله بر روی آنها را ندارد.» و در ادامه فرمودند:«مذاکره کنندگان کشورمان هیچ حرف زوری را نباید از طرف مقابل قبول کنند.»

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات هسته ای خطاب به ملت ایران گفتند که مراقب و هوشیار باشید، از این رو قشر فرهنگی جامعه علاوه بر موضع گیری در برابر توافق نامه ژنو، وظیفه خطیر روشنگری را نیز بر عهده دارد. 

 

این استاد دانشگاه گفت: جان کری اعتراف کرده است که تحریم و فشار، مانع پیشرفت ایران نشده است، بلکه سبب وحدت و همبستگی میان آنها شده است./1309/پ202/ج

 

ارسال نظرات