۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۰۷۸۱۲
بررسی پدیده بدحجابی در برنامه دیروز امروز فردا؛

حداد عادل: از آقای روحانی انتظار بیشتری داریم/ احمدی مقدم: ناجا به وظیفه قانونی خود عمل می کند/ فرهمندپور: دولت در اجرای طرح حجاب و عفاف پیشگام شود

خبرگزاری رسا ـ در برنامه پنج شنبه شب دیروز امروز فردا، مساله مهم حجاب و عفاف مورد تبادل نظر قرار گرفت. حداد عادل در این برنامه تاکید کرد که از آقای رییس جمهور انتظار داریم بیشتر بر مساله حجاب تاکید کنند؛ فرمانده ناجا نیز ضمن دفاع ضمنی از اظهارات اخیر رییس جمهور گفت که نیروی انتظامی با چاشنی تدبیر به وظایف قانونی خود عمل می کند.
ديروز، امروز فردا ديروز امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه این هفته دیروز، امروز فردا پنج شنبه شب با حضور غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و خانم فرهمند پور از اساتید دانشگاه و ارتباط تلفنی فرمانده نیروی انتظامی با موضوع عفاف و حجاب با اجرای محمد حسین رنجبران از شبکه سوم سیما پخش شد.
 
حداد عادل در ابتدا درباره وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و این که این مساله کجای دغدغه های شما قرار دارد؟ گفت: مساله حجاب و عفاف یکی از دغدغه های قدیمی من از قبل انقلاب اسلامی بوده است و در این باره نیز کتاب هایی نوشته ام.
 
وی تصریح کرد: از روز نخست پیروزی انقلاب یکی از وظایف اصلی خود را فکر کردن درباره حجاب می دانستم، در حال حاضر نیز مردم انقلابی، متدین و خانواده شهدا گلایه های زیادی از وضع حجاب و عفاف می کنند و از ما می خواهند برای این مساله فکری بکنیم.
 
جامعه انقلابی و متدین قبل از اقتصاد و گرانی، دغدغه حجاب دارند
حداد گفت: بسیاری از افراد قبل از این که راجع به مساله اقتصادی و گرانی صحبت کنند، درباره حجاب دغدغه دارند؛ مساله حجاب از نظر مردم انقلابی یک موضوع روز و دغدغه مهم است و به همین جهت من همه اقدام برنامه دیروز امروز فردا را تقدیر می کنم.
 
خانم فرهمند پور مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور نیز در باره این بحث با تاکید بر این که حجاب به عنوان یک هنجار و ارزش اجتماعی مطرح است، گفت: وقتی بحث ما انتخاب آگاهانه است باید دنبال زیرساخت و زمینه سازی ها باشیم.
 
وی با تاکید بر این که نباید به حجاب به عنوان یک امر حداقلی نگاه کرد، تصریح کرد: دستگاه های مسؤول هدف گذاری این اقدام را انجام داده اند منتهی زنجیره های بعدی اتفاق نیفتاده است.
 
وی با بیان این که ما در سیاست گذاری مشکلی نداریم، گفت: ما در زمینه تقسیم کار ملی دچار مشکل هستیم، البته از سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کار کرد و به نظر می رسد دستگاه هایی که به وظایف خود عمل نکرده اند مورد بازخواست جدی قرار نگرفته اند.
 
در عرصه حجاب و عفاف شاهد اقدامات سلیقه ای، پراکنده و موازی هستیم
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اتفاقی که افتاده این است که در مرحله عمل و اجرا به قدری شاهد اقدامات، موازی، پراکنده، سلیقه ای و بدون اتکا به راهبردها بوده ایم و در مجموع یک فعالیت سیستمی و هدفمند را نداشته ایم.
 
فرهمند پور تاکید کرد: من به صراحت عرض می کنم ما به هیچ وجه در عرصه حجاب و عفاف شاهد یک حرکت همسو، هدفمند و با برنامه جامع نبوده ایم.
 
حداد عادل نیز درباره این بحت گفت: ما به دولت، معاون رییس جمهور در امور زنان و دیگر مقامات دولت در وزارت کشور پیشنهاد می کنیم اگر در قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحاتی را لازم می دانند به شورای عالی اعلام کنند و شورا هم بررسی و در صورت تصویب اعمال می کند.
 
وی بیان کرد: اما این بحث سبب نمی شود دستگاه ها از وظایف خود شانه خالی کنند و هماهنگ عمل نکنند؛ به نظر می رسد ما باید یک عزم جدی در این راستا داشته باشیم، قانون به خودی خود مساله ای را حل نمی کند.
 
حداد گفت: مساله ما قانون نیست، بلکه اجرای قانون است و باید بعد از سی و پنج سال نگاهی به گذاشته بیندازیم، یکی از مسائل اصلی نظام ما مساله حجاب است، امروز وضعیت ما با ابتدای انقلاب تفاوت بسیاری کرده است، تجربه بسیاری پیدا کرده و واقعیات و تجارب زیادی به دست آورده ایم و باید بنشینیم از خودمان بپرسیم مشکل در عرصه حجاب چیست.
 
نماینده مردم تهران گفت: حجاب یک پدیده پیچیده چند بعدی است، نه فقط محتاج دخالت نیروی انتظامی است؛ بلکه در کنار آن یک مساله اجتماعی است که دشمنان انقلاب نسبت به آن حساسیت دارند و برای آن سرمایه گذاری کرده اند.
 
 
حداد عادل گفت: ما یک جنبه های فکری، اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی داریم که اگر آنها درست نشود مساله حجاب درست نمی شود، در کنار اینها اقدام نظام، حکومت، ارشاد و نیروی انتظامی و رسانه ها نیز هست.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: کسانی که می خواهند اقدامی انجام دهند، نباید اقدام شان تک بعدی باشد؛ نگاه ما باید به مساله حجاب با نگاهی که سال های اول انقلاب داشته ایم تفاوت کند.
 
متاسفانه زمانی به فکر درمان بدحجابی می افتیم که زمان آن نیست
مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حجاب در کشور و شهرهای بزرگ و کوچک، تاکید کرد: من با این گونه گزینه ای برخورد کردن موافق نیستم، ما باید به سمتی برویم که یک واکاوی دقیق تر داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: سن 20 سال به بالا سنی نیست که بخواهیم دختران خود را مذهبی کنیم؛ متاسفانه ما در جامعه زمانی به فکر درمان یک مشکل می افتیم که آن زمان، زمان مناسبی برای حل آن مشکل نیست.
 
این استاد دانشگاه و مشاور خانواده با اشاره به مراحل شکل گیری شخصیت انسان، تصریح کرد: ما باید پیش بینی کنیم که در سالیان آینده جامعه ما دچار مشکلی خواهد شد و متاسفانه در این عرصه ضعف داریم.
 
به شدت نگران وضعیت حجاب در جامعه هستم
وی با اشاره به این که من به شدت نگران حجاب جامعه هستم، گفت: صرف نگرانی کافی نیست، خانواده ما که امروز برای فرزند خود نگران است، قبل از نگرانی چه پیش بینی هایی کرده است؟
 
فرهمند پور افزود: ما بعد از انقلاب دچار یک واسپاری تربیت فرزند به جامعه شده ایم، نظام در این عرصه وظیفه داشته و دارد، اما حتی اگر جامعه، جامعه امام زمانی باشد، آیا وقت ظهور به ما خواهند گفت فرزند خود را رها کنید؟
 
این استاد دانشگاه گفت: یکی از اساسی ترین مسائل در جامعه امروز این است که خانواده های ما وظیفه خود را در قبال تربیت دینی فرزندان شان در وقت آن ایفا نمی کنند.
 
وی اظهار داشت: هرچند صدا و سیمای ما صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، اما وقتی یک خانواده و مادر نتواند فرزند خود را پای تلویزیون مدیریت کند، طبیعی است که در سن بالاتر نمی تواند او را پای اینترنت و ماهواره مدیریت کند.
 
گرایش به حجاب از دیرباز در زن ایرانی وجود داشته است
حداد عادل نیز درباره این بحث گفت: یک واقعیت امید بخش این است که زن ایرانی از دیرباز حجاب را به عنوان یک ارزش انتخاب کرده است، بعد از اسلام نیز ما شاهد این عفاف و حجاب هستیم، در انقلاب نیز بوده ایم، زمینه فطری و فکری در زن ایرانی برای گرایش به حجاب وجود داشته و دارد.
 
وی بیان این که امروز جامعه ما از نظر حجاب با قبل از انقلاب بسیار متفاوت و بهتر شده است، تصریح کرد: من در فاصله سال 42 تا 45 یک دانشجوی دختر چادری در دانشگاه تهران مشاهده نکردم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در دانشگاه تهران چه خبر است، این رشد مثبت به سوی حجاب اگر زمینه نداشت اتفاق نمی افتاد.
 
نماینده مردم تهران با بیان این که پدیده بی حجابی مانند اعتیاد یک پدیده پیچیده ای است، ابراز داشت: در قضیه اعتیاد ما دست بیگانه و خارجی ها را می بینیم و از زمان حضور آمریکا و افغانستان رشد کاشت تریاک در افغانستان چندین برابر شده است؛ در مساله حجاب نیز حجم فعالیت و سرمایه گذاری دشمنان این گونه است.
 
حجاب نوعی تربیت است
وی تصریح کرد: حجاب یک تربیت و جای تربیت داخل خانواده است، البته مدرسه کار تربیتی می کند، اما اگر پیام تربیتی مدرسه با پیام تربیتی خانواده مغایرت داشته باشد کار مدرسه به جایی نمی رسد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: به ندرت ممکن است در امر تربیت دینی، معلمی دانش آموزی را به مسیری بکشاند که برخلاف مسیر والدین و خانواده باشد.
 
وی گفت: در امر تربیت دینی زور خانواده به معلم می چربد، ما باید توجه کنیم مساله هیچ وقت از دستور کار مسؤولان ما خارج نشود و هر کس در هر مسؤولیتی که کار می کند، به وظیفه خود عمل کند.
 
هر سال وضعیت حجاب بدتر می شود
حداد عادل گفت: دیدن بدحجابی در جامعه کار دشواری نیست، احساس ما این است که مثل روز که شب می شود، آرام آرام وضعیت حجاب هر سال بدتر می شود و گویی پله پله به پایین می رویم و برای این باید تدبیر و چاره اندیشی کرد.
 
دستگاه های متصدی امر حجاب و عفاف فرافکنی نکنند
فرهمندپور با بیان این که نباید در عرصه حجاب و عفاف فرافکنی کنیم، گفت: هر یک از دستگاه های ذیربط باید کار خودشان را به خوبی انجام دهند.
 
وی بیان داشت: در پایشی که چندین دستگاه از جمله سازمان تبلیغات، بسیج و نیروی انتظامی انجام داده اند، نتایج بدست آمده نشان می دهد شرایط اعتقادی در جامعه ما خوب است و حدود 90 درصد بانوان به اصل حجاب اعتقاد دارند هرچند در عمل شاید برخی از آنها نیز پوشش چندان مناسبی نداشته باشند.
 
این استاد دانشگاه گفت: این پایش نشان می دهد تنها چند درصد دچار بدحجابی نگران کننده و مساله ساز هستند و نکته مهم این است که متاسفانه این چند درصد بیش از بقیه به چشم می آیند. من گاهی اوقات که توفیق حضور در نماز جمعه و راهپیمایی ها را پیدا می کنم با خودم می گویم چطور این زنان در دیگر مناسبت ها به خیابان ها نمی آیند و حضورشان کم است.
 
خرید مانتوی مناسب در توان عموم خانواده ها نیست
فرهمندپور با تاکید بر این که ابعاد اقتصادی مد را مورد غفلت قرار داده ایم، گفت: وقتی می شود با کمتر از پنجاه هزار تومان یک مانتوی زننده را خرید اما اگر بخواهیم یک مانتوی برازنده و مناسب بخریم کمتر از 150 هزار تومان پیدا نمی شود، بانو و دختر ما باید چکار کند.
 
حداد عادل نیز نظر خود را درباره این بحث این گونه ابراز کرد: دولت اگر به حجاب معتقد است باید برای لباس و مانتوی مناسب یارانه بدهد و به تولید کننده یارانه بدهد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره سیاسی نگریستن به مساله حجاب در سالیان مختلف ما را عقب انداخته و مباحثی که اخیر مطرح شده درباره این که به زور نمی توان مردم را به بهشت برد، گفت: در این که مساله حجاب یک امر سیاسی است نباید شک کرد؛ اما اگر مقصود سیاسی کاری است، حرف شما درست است.
 
اظهارات چندگانه و حرکت های موسمی کار را خراب کرده است
وی تاکید کرد: جوان هر چه باشد به اعتبار جوانی خود یک عشق و علاقه به استقلال وطن خود دارند و وقتی به عنوان نمونه کشورشان در یک مسابقه ورزشی برنده می شود دل توی دلشان نیست؛ من به همه این جوانان عرض می کنم دشمنی که استقلال ما را نمی خواهد چرا این قدر اصرار دارد که با حجاب در ایران مخالفت کند؟
 
حداد عادل گفت: من به هیات های خارجی که ملاقات دارم می گویم شما کشورهای خارجی که دم از تمدن می زنید، هر جایی برای خود یک لباس دارند، ایرانی ها هم یک لباس دارند شما چرا به این لباس احترام نمی گذارید؟
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در کشوری مثل فرانسه که ادعای آزادی و تمدن می کنند، بچه های نه و ده ساله را به جرم داشتن حجاب از رفتن به مدرسه منع می کنند، آن وقت همین ها با ماهواره تبلیغ بد حجابی در ایران می کنند، اینها دنبال چه هستند و جوانان ما باید توجه داشته باشند.
 
غرب می خواهد جوان ایرانی گرفتار مسائل شهوانی و روابط غلط جنسی باشد
وی افزود: جوان ایرانی بداند این همه فشار، تبلیغ و مخالفت با پوشش زن مسلمان ایرانی برای این است که این پوشش یک نسل را حفظ می کند و آنها می خواهند جوانان ما به خودشان مشغول باشند و گرفتار مسائل شهوانی و روابط غلط جنسی باشند.
 
حداد عادل گفت: اگر بچه ها و جوانان ما در جنگ تحمیلی ایستادند برای این بود که از این گرفتاری ها رها بودند، این مساله را باید به نسل جوان توجه داد که دشمن به دنبال بدحجابی در جامعه ما هستند و البته در جوامع غربی کانون خانواده از بین رفته است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: یکی از گرفتاری های ما این است که در امر مبارزه با حجاب اولا یک حرف نمی زنیم، این در چند سال اخیر مشهود است، یکی می گوید باید کار فرهنگی کرد، یکی می گوید باید با فعالیت های سازمان یافته مقابله کرد، این چند گانه حرف زدن و حرکت های موسمی و رها کردن کار را خراب کرده است.
 
از آقای روحانی انتظار بیشتری داریم
وی بیان داشت: با این نحوه رفتار اقتدار نظام از بین می رود. من از دولت و مسؤولان درخواست می کنم حرف های نزنند که آنهایی که می خواهند روز به روز روسری ها را بیشتر بردارند بگویند مثل این که زیاد مشکل نیست.
 
عضوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: من از آقای روحانی انتظار دارم همان گونه که در روزهای اول ریاست جمهوری مشخصا روی حجاب تکیه و تاکید کردند و در روز عید فطر پارسال در محضر رهبری از ایمان بانوان تشکر کردند، انتظار داریم در هر فرصت و مناسبتی تاکید خودشان را برای مساله حجاب داشته باشند.
 
فرهمند پور نیز درباره اظهارنظرهای سیاسی که عدم اجماع مسؤولان از آن تلقی می شود، ابراز داشت: بنده معتقدم در اینجا نیز نباید بحث را سیاسی کرد؛ اما این که ما هر کدام یک حرف پراکنده می زنیم این مساله به یقین در یک فضای سیستمی نقش آفرینی نمی کند.
 
وی تاکید کرد: بنده اواخر سال 88 در همین برنامه حضور داشتم، متاسفم بعد از پنج سال باید همان حرف ها را بزنم چون پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته ایم؛ بنابریان ما باید کار را عملیاتی و مشخص دنبال کنیم.
 
این استاد دانشگاه گفت: در مورد خانواده ما انتظار داریم خانواده فرزندی را تربیت کند که فضائل پایه و زیرساختی برای حجاب وجود داشته باشد، متاسفانه ما همیشه از آخرین حلقه شروع می کنیم و از حلقه های دیگر غافل می شویم.
 
دولت اجرای طرح حجاب و عفاف را از ادارات و ارگان های دولتی شروع کند
فرهمندپور تاکید کرد: وقتی ما نسلی تربیت نمی کنیم که هنجارها را رعایت نمی کند، چطور می توانیم انتظار داشته باشیم وقتی به یک سن خاص رسید شاهد رعایت هنجارها در پوشش باشیم؟
 
وی با بیان این که از دولت دو انتظار وجود دارد، گفت: نخستین قصه این است که شرایط را برای با حجاب شدن فراهم کند و این مساله از جنبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مهم است و باید تمام ابعاد مورد توجه قرار گیرد.
 
مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور حفظ قاطعیت و اقتدار لازم برای محیط های دولتی را رسالت دیگر متوجه دستگاه اجرایی کشور دانست و گفت: بخش قابل توجهی از بانوان در ارگان های دولتی هستند، چطور است دانشگاه علوم پزشکی می تواند به دانشجو و تیم پزشکی این نکته را بباوراند و بخشنامه کند که در بخش با مانتوی سفید باشید؛ چرا نمی توانیم برای دانشجوی خود در محیط دانشگاه این مساله را داشته باشیم؟
 
دفاع فرمانده ناجا از اظهارات رییس جمهور
سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا نیز در ادامه به صورت تلفنی میهمان برنامه دیروز امروز فردا بود و در پاسخ به سؤالی درباره اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعامل با حجت الاسلام روحانی رییس جمهور درباره اجرای این قانون گفت: همان گونه که از آقای روحانی به عنوان یک شخصیت روحانی و عالم انتظار است این است که از مبانی قانونی و حقوقی و اسلامی دفاع می کنند و غیر از این هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم و البته غیر از این را ندیده ایم.
 
وی گفت: شورای اجتماعی کشور بعد از کش و قوس ها در دولت قبل، مسؤول راهبری طرح حجاب و عفاف شد و در دولت یازدهم دکتر رحمانی فضلی و معاون ایشان نیز با همت جلسات خوبی را برگزار و موضوع را پیگیری می کنند، اما مساله تا حد زیادی پیچیده است.
 
فرمانده ناجا با تاکید بر این که حجاب، هم مساله ای سیاسی، هم فرهنگی، هم اجتماعی و هم دینی است، گفت: حجم سرمایه گذاری دشمنان برای بی حجابی در ایران بسیار گسترده است و تصور شان این است که حجاب پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است و تصور می کنند اگر بتوانند زن ایرانی را بی حجاب کنند فاتحه جمهوری اسلامی خوانده است و این مخصوص امروز نیست.
 
معتقدم نیستم وضعیت حجاب در حال پسرفت است
وی بیان کرد: در هر زمانی این مساله قدری برجسته می شد و البته هیچ گاه ایرانی ها بی حجاب نشده اند و برخلاف تصور میهمانان برنامه شما من معتقدم که رویش ها بیشتر از ریزش ها است و معتقد نیستم که وضعیت حجاب و عفاف در حال پسرفت است.
 
احمدی مقدم گفت: درباره قانونی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود تمام دستگاه ها اهتمام لازم را نداشته اند، به عنوان مثال صدا و سیما این مساله را به صورت مستمر دنبال نکرده است، کار ما نیز در نیروی انتظامی این گونه است و در فصل های تابستان و گرما که جلوه ناهنجاری ها بیشتر ظاهر می شود توقع می رود که فعالیت ما بیشتر شود و این غیر طبیعی هم نیست.
 
به جای ورود به مسائل فلسفی باید وارد کار اجرای قانون شویم
وی با تایید سخنان رییس جمهور درباره این که نمی توان مردم را با زور شلاق به بهشت برد و با تاکید بر این که با زور نمی توانیم کسی را مؤمن کنیم، گفت: در عین حال ما به عنوان حاکمیت و دولت به جای این که وارد مسائل فلسفی شویم به عنوان یک دستگاه باید وارد کار اجرای قانون شویم.
 
فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: من باید معیارهای مشخص قانونی را ابلاغ کنم تا مامور من در سراسر کشور بر این اساس عمل کند.
 
دولت و مجلس پشت نیروی انتظامی را خالی نکنند
حداد عادل درباره سخنان احمدی مقدم، ابراز داشت: حجاب یک امر اعتقادی ، فرهنگی و البته قانون است، اما اگر قرار شد در یک جامعه ای رعایت شود، با کسی که نخواهد قانون را رعایت کند چه باید کرد؟ درباره قانون شکنی های دیگر هم می شود همین حرف را زد.
 
وی بیان کرد: اگر کسی در میدان و خیابانی بخواهد کشف حجاب کند و روسری از سر بردارد آیا دولت و نیروی انتظامی ما وظیفه ندارد که جلوی او را بگیرد؛ البته ما معتقدیم نیروی انتظامی باید عاقلانه، مدبرانه و حکیمانه به قانون عمل کند، یک وقت ممکن است اجرای بد لطمه بزند، اما نیروی انتظامی نباید خودش را بی مسؤولیت بداند و دولت هم باید از ناجا حمایت کند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: آقای احمدی مقدم می دانند یک زمان از نیروی انتظامی حمایت نشد، اگر ما نیروی انتظامی و گشت ارشاد را فرستادیم تا عمل کند پشت آن را خالی نکنیم، حالا آقای احمدی مقدم شاید به این صراحت نگوید اما من می گویم. نیروی انتظامی باید به وظایف خود عمل کند و البته دولت و مجلس هم نباید پشت شان را خالی کنند.
 
خانم فرهمند پور نیز درباره این بحث گفت: بالاخره نیروی انتظامی باید به وظایف خود عمل کنند، اما اگر دیگر نهادها به وظیفه خود عمل نکنند همه اقدام ها و فعالیت ها به سمت نیروی انتظامی سریز می شود کما این که این اتفاق افتاده است.
 
وی خواستار پیشگام شدن نهادهای دولتی و ارگان ها در زمینه حجاب و عفاف شد و تاکید کرد: اگر نهادهای دولتی مساله حجاب رعایت کنند و از کارکنان خود این را مطالبه کنند ما شاهد این وضع نخواهیم بود.
 
نیروی انتظامی با چاشنی عقل و تدبیر به وظیفه قانونی خود عمل می کند
سردار احمدی مقدم نیز در جمله پایانی خود گفت: ناجا به وظیفه قانونی خود عمل می کند هرچند هر از چند گاهی اظهاراتی بر علیه کار خود مشاهده می کند؛ قانون میثاق بین ما و مردم است و نیروی انتظامی با چاشنی عقل و تدبیر به وظایف خود عمل می کند. /924/ز502/ج
ارسال نظرات