۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۰۸۳۱۹
با حضور امام جمعه نجف؛

نشست بررسی تشکیل دولت جدید عراق برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی چگونگی تشکیل دولت جدید عراق، امروز از سوی مجلس اعلای اسلامی و با حضور امام جمعه نجف اشرف در این شهر برگزار شد.
نشست بررسي تشکيل دولت جديد عراق در نجف با حضور سيد صدرالدين قبانچي امام جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس اعلای اسلامی عراق، نشستی با عنوان «دولت آینده بین مشارکت گروه های سیاسی قدرتمند و اکثریت سیاسی» در سالن همایش های امام علی(ع) این دفتر در نجف اشرف برگزار کرد.

 

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف، نمایندگان پارلمان، اعضای شورای استان و جمعی از دانشگاهیان و فعالان رسانه در این نشست به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

حجت الاسلام قبانچی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در عراق گفت: عراق نسبت به سال های گذشته با تغییرات فراوانی مواجه شده و پیشرفت های بزرگی در این کشور مشاهده می شود.

 

وی افزود: اگر بخواهیم یکی از این دو رویکرد یعنی مشارکت گروه های قدرتمند و اکثریت سیاسی را انتخاب کنیم باید به ماهیت تعدد مذاهب و قومیت، موقعیت اقلیمی و دیدگاه مراجع تقلید در این باره توجه کنیم.

 

علی المؤید از استادان و پژوهشگران سیاسی نیز به بیان نقاط قوت مشارکت گروه های سیاسی پرداخت و آن را عامل پیشرفت کشور دانست.

 

گفتنی است تشکیل حکومت اکثریت سیاسی یا مشارکت گروه های سیاسی به بحث اصلی سیاسی عراق مبدل شده است.

 

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی که با 92 کرسی در صدر انتخابات پارلمانی عراق قرار گرفت با اشاره به سنگ اندازی گروه های سیاسی در اجرای پروژه های مهم کشور بر لزوم تشکیل حکومت اکثریت سیاسی تأکید دارد.

 

برخی دیگر از گروه ها نیز که از وضع کنونی عراق ناراضی هستند به ائتلاف دولت قانون پیوسته و خواستار تشکیل حکومت اکثریت سیاسی هستند.

 

اما برخی دیگر از گروه های سیاسی که مخالف تصدی مجدد نوری المالکی بر پست نخست وزیر هستند، تشکیل دولت مشارکت ملی را خواستارند.

 

مجلس اعلای اسلامی عراق از مهمترین گروه هایی است که بر تشکیل دولت مشارکت ملی تأکید دارد.

 

این در حالی است که در سال های گذشته شاهد بودیم دولت مشارکت ملی نمی تواند گزینه خوبی برای اداره دولت باشد، زیرا وزیران و مسؤولان مخالف دولت در حالی که در کابینه دولت حضور دارند به شدت به سنگ اندازی در حال فعالیت دولت می پردازند./980/ب901/د

ارسال نظرات