۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۰۸۳۸۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت توجه بیشتر حوزه های علمیه به صحیفه سجادیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به اوضاع نامناسب سیاسی زمان امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) با حاکمی مثل عبدالملک مروان حدود 21 سال هم دوره بود و در این شرایط، امام پیام دین را در غالب دعا در صحیفه سجادیه به مردم رساندند.
صحيفه سجاديه
حجت‏الاسلام محمدرضا اعوانی استاد حوزه علمیه در گفت­وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر ضرورت پرداختن حوزه علمیه به صحیفه سجادیه اظهار داشت: متأسفانه ابعاد شخصیتی اهل بیت(ع) شناخته نشده است و این مطلب در مورد امام سجاد(ع) هم صدق می کند.
 
استاد حوزه علمیه به سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره ضرورت آشنایی با صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: یکی از کتاب هایی که همیشه در دسترس رهبری قرار دارد کتاب صحیفه سجادیه است.
 
 
وی با اشاره به تأکید آیت الله جوادی آملی درباره این که صحیفه جزء متون درسی حوزه شود، از کم کاری در شناساندن صحیفه سجادیه انتقاد کرد و گفت: اگر هر دین و مذهبی این کتاب را داشت به آن مباهات و به همه جا عرضه می‏کرد ‏و بر روی آن تبلیغات گسترده ای انجام می داد. 
 
 
وی شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زمان امام سجاد(ع) را حساس و نامطلوب توصیف کرد و افزود: اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به گونه ای بود که دوری از خداوند متعال ترویج و مردم به خوشگذرانی و فساد دعوت می شدند و برای آوازه خوان‏ها احترام زیادی قائل بودند و غفلت از دین و امام معصوم(ع) آنچنان بود که حتی دربین بنی هاشم برخی نمازخواندن بلد نبودند.
 
 
این مبلغ حوزوی رساله حقوق را از دیگر آثار امام سجاد(ع) ذکر کرد  و افزود: در آن برهه از زمان، در این رساله حتی به حقوق بشر و حقوق حیوانات پرداخته شده و امام سجاد(ع) در رساله حقوق فریاد گر توحید است و بعد به نبوت و امامت می پردازد.
 
 
وی در ادامه به عدم حمایت امام از قیام های آن زمان پرداخت وابراز داشت:  امام سجاد(ع) با مردمی زندگی می کردکه پدر بزرگوارش را شهید کرده بودند و یا از قیام حضرت حمایت نکرده بودند در حالی که حضرت نمی توانستند به این قیام ها اعتماد کنند و این قیامها محکوم به شکست در همه زمینه ها بود.
 
 
حجت الاسلام اعوانی به اوضاع نامناسب سیاسی زمان امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) با حاکمی مثل عبدالملک مروان حدود 21 سال هم دوره بود و در این شرایط، امام پیام دین را در غالب دعا در صحیفه سجادیه به مردم می رساندند.
 
 
وی با اشاره به اصرار امام در ذکر صلوات بر محمد وآل محمد در صحیفه، اثر اجتماعی آن را یادآور شد و گفت: امام با این بیان، فاجعه کربلا و مخالفت با آل محمد را در همه زمان ها محکوم  می کند.
 

در پایان حجت الاسلام محمد رضا اعوانی از رونمایی رسانه ای بسته صوتی صحیفه سجادیه با عنوان کتاب «معجزنشان»، هم زمان با سال روز ولادت امام سجاد(ع) خبر داد که به همت کانون خورشید، نخستین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه تهیه شده است./908/ت302/ع

ارسال نظرات